עבור לתוכן העמוד
Menu

התוכנית של עבאס לשחרור רצועת עזה

מחמוד עבאס מאיים בצעדים חסרי תקדים נגד חמאס ברצועת עזה אם לא תמסור לידיו את מוסדות השלטון ומעברי הגבול. גורמים בפת"ח טוענים כי הוא שוקל ברצינות להכריז על הרצועה כ "מחוז מורד".

מחמוד עבאס מאיים בצעדים חסרי תקדים נגד חמאס ברצועת עזה אם לא תמסור לידיו את מוסדות השלטון ומעברי הגבול. גורמים בפת"ח טוענים כי הוא שוקל ברצינות להכריז על הרצועה כ "מחוז מורד".

ארה"ב ביקשה מכל האזרחים האמריקנים לעזוב את רצועת עזה מבלי לספק הסברים. האם לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-CIA, יש מידע שאיננו יודעים את מהותו לגבי מה צפוי ברצועה בטווח הזמן הקרוב? העיתון "ראי אל-יום" פרסם ב-13 באפריל הסבר לכך ממקורות יודעי דבר, ארה"ב חוששת מאנרכיה ביטחונית בעלת אופי מזויין ברצועת עזה בעקבות המצוקה הכלכלית הקשה, בעיות מים וחשמל וכיו'ב. העיתון דיווח כי לראשונה התחילו להופיע בגלוי ברחובות הרצועה חמושים של תנועת פת"ח.

ואכן, ישנם סימנים נוספים המאששים את המידע הזה.

רשות האנרגיה הפלסטינית הודיעה כי החל מה-15 באפריל תושבת לחלוטין תחנת החשמל המייצרת חשמל לתושבי הרצועה בגלל שאזל הכסף שהגיע מקטאר לרכישת הסולר המשמש לייצור החשמל. מתאם הפעולות בשטחים התריע על כך אף הוא במכתב ששיגר לממשלת ישראל, נכון לשעה זו לא ידוע על פתרון כלשהוא למשבר החשמל לרצועה.

סימן נוסף למה שעומד להתחולל ברצועת עזה הינו נאום  האזהרה של מחמוד עבאס שאותו נשא השבוע בבחריין בהופעה בפני כל השגרירים של הרשות הפלסטינית. יו"ר הרשות הפלסטינית אמר את הדברים הבאים אשר זכו לתפוצה רחבה בכל אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות בעולם הערבי: "אנו במצב מסוכן מאוד ואנו זקוקים לצעדי מכריעים וחסרי תקדים".

גורמים בכירים ברשות הפלסטינית מסרו כי מחמוד עבאס החליט לנסות אסטרטגיה חדשה כדי להחזיר את סמכויותיו ברצועת עזה שנשללו כתוצאה מההפיכה הצבאית שעשתה תנועת חמאס ב-2007 ברצועת עזה ולאחר שגירשה בכוח הנשק את הרשות הפלסטינית מהרצועה.

לדבריהם,הוא נחוש לבצע את האסטרטגיה הזו לפני יציאתו לוושינגטון בתחילת החודש הבא לפגישה עם הנשיא טראמפ.

השלב הראשון בתוכנית הזו היה קיצוץ משכורותיהם של 54 אלף פקידי הרשות הפלסטינית ברצועת עזה ב-30 אחוזים בתואנה של קשיים כלכליים, למעשה מדובר במשבר פוליטי מכוון להפעיל לחץ על תנועת חמאס למסור את מוסרות השלטון ברצועה לרשות הפלסטינית.

משלחת של בכירי פת"ח תצא לרצועה בקרוב לפגישה עם הנהגת חמאס ותדרוש ממנה שתי דרישות עיקריות: פירוק לאלתר של הועדה החדשה שהקים יחיא סינוואר לניהול ענייני עזה, שבעצם מהווה "ממשלת צללים" תחליף לממשלה הפלסטינית ,ומסירה של כל משרדי הממשלה ומעברי הגבול לרשות הפלסטינית.

גורמים בפת"ח מסרו כי למשלחת אין שום מנדט לדון במשבר המשכורות והיא תבהיר זאת להנהגת חמאס, היא תעביר לה את דרישות יו"ר הרשות הפלסטינית ותמתין לתשובתה. הועדה המרכזית של פת"ח קיבלה החלטה כי כל המגעים האלה עם תנועת חמאס חייבים להסתיים עד ה-25 באפריל.

הכרזה על רצועת עזה כ"מחוז מורד"

עפ"י גורמים בפת"ח מחמוד עבאס שוקל ברצינות להפעיל את תוכנית המגירה שלו המונחת אצלו  כבר חמש שנים להכריז על רצועת עזה כ "מחוז מורד" וכי קיצוץ המשכורות של פקידי הרשות הפלסטינית ברצועה היה רק השלב הראשון אם לא תענה חמאס לדרישותיו.

התוכנית הזו כוללת את הצעדים הבאים:

א.הפסקת כל סוגי הסיוע לרצועה.

ב.הגשת בקשה לליגה הערבית ולאו"ם להתייחס לחמאס כארגון בלתי חוק.

 ג.הקפאת כספי התנועה ומוסדותיה בבנקים הפלסטינים והערבים.

ד.דרישה מהמוסדות הכלכליים והבנקיםהפועלים ברצועה לעזוב אותה לאלתר.

ה.הפסקת הסיוע הכספי בתחומי החשמל, מים,סעד ועוד.

ו.הפסקת תשלום המשכורות לפקידי הרשות הפלסטינית ברצועה והוצאתם לפנסיה מוקדמת.

ז.הכרזת מצב חירום בגדה לאור העובדה שהרצועה הוכרזה כ"מחוז מורד".

ח.קבלת החלטה בבית הדין החוקתי העליון על פירוק הפרלמנט, יצירת "וואקום" פרלמנטרי וביטול החסינות של חברי הפרלמנט.

 ט. סגירת מוסדות חמאס בגדה, החרמת רכוש חמאס בגדה ומעצר פעיליה.

  י. ארגון הפגנות המוניות של פעילי פת"ח כדי לזעזע את שלטון חמאס.

תנועת חמאס מודעת לתוכניות של מחמוד עבאס והיא מנסה לגייס את כל הפלגים הפלסטינים ברצועה להתנגד להן, אכן מדובר בצעדים חסרי תקדים נגד חמאס לאחר שלטון של 10 שנים ברצועה על שני מיליון תושבים שבמהלכו ארעו שלוש מלחמות עם ישראל.

חמאס טוענת כי המהלך החדש של מחמוד עבאס מתואם עם ישראל ועם הממשל האמריקני החדש להתנתק מרצועת עזה כדי לחסל את הבעיה הפלסטינית ולצעוד לעבר הסדר מדיני שהיא מתנגדת לו בתוקף. פרשנים בעזה לא שוללים את האפשרות כי כדי להיחלץ ממצוקתה הכלכלית והמדינית תיזום חמאס מהלך צבאי נגד ישראל כדי לטרוף את קלפיו של מחמוד עבאס  ולשמור על מעמדה. חמאס, שהינה חלק מתנועת "האחים המוסלמים", רואה בשלטונה ברצועת עזה הישג היסטורי חשוב ביותר ואין בכוונתה לוותר על השלטון.