עבור לתוכן העמוד
Menu

התוכנית המדינית "החדשה" של חמאס

משעל מכשיר עצמו לירושת אבו מאזן, ומחליף נוסחים קשים בנוסחים "רכים". אבל גם את זה הנהגת חמאס האמיתית בעזה אינה מוכנה לקבל. כלומר: אפילו יתקבל משעל למירוץ ירושת אבו מאזן, אפילו יודיע על נכונותו להכריז על "תהדיאה" בגדה - זה לא יחייב את עזה.

סוכנות הידיעות מיאדין הלבנונית פרסמה את נוסח התוכנית המדינית החדשה של חמאס, הנדונה בימים אלה לצד מה שקרוי "בחירות השורא", כביכול בחירות שבהם בוחרים אנשי חמאס את הנהגתם, והיו פרשנים שמצאו בו סימנים להתמתנות התנועה.

אבל, בעיון בנוסח של מיאדין מתברר כי זה "זאב בעור של צבוע". חמאס לא ויתרה על עקרונותיה, ורק פידרה אותם מעט, לצרכים שמייד נפרט. יתר על כן, מן התגובות הנרגזות בעזה מתברר כי הנוסח הזה לא מקובל בבסיס הכוח של התנועה בעזה.

מכאן, שהתוכנית המדינית קשורה בגדה ולא בעזה, ומשמשת את צרכיו של חאלד משעל, ולא יכולה להיות מקובלת על עזה. מדוע? כאן עלינו לחזור לכנס פת"ח השביעי, שהעמיד את בכיר התנזים ג'יבריל רג'וב במקום הראשון, מיד לאחר מקום הכבוד הריק מתוכן שניתן לאסיר שלא ישוחרר, מרוואן ברגותי. את כנס פת"ח מימנה קטאר, שבצילה חוסה חאלד משעל, והכוונה היא שרג'וב יירש את אבו מאזן, ויזמין את משעל להנהגה לצידו, וכך תיכנס חמאס לגדה דרך אש"ף.

ואכן, חלק ניכר מן המסמך מיוחד לשיקום אש"ף, והצטרפות חמאס אליו, וכבר עכשיו חמאס מכיר כביכול באש"ף כמייצג הלגיטימי היחיד של הפלסטינים, וזכותו של חמאס להכריז על תהדיאה (לא הודנה) עם ישראל – כלומר: הפסקת אש טקטית לא מחייבת (הודנה היא מושג דתי מחייב, ומן השימוש בו המסמך מתחמק).

חמאס עזה אינו מוכן להכיר באש"ף, כי היא תנועה של האחים המוסלמים, ומכאן שאינו מוכן להכיר במסמך, ומכאן הצורך של משעל להדליף אותו. כמובן, שישראלים רבים, הצמאים לכל בשורה של התמתנות פלסטינית, ישמחו מאוד אם מסמך כזה יפורסם. יש להזכיר שגם באיפור הזה חמאס נשבעת להשמיד את ישראל בלי לומר זאת, מחוייבת למלחמה נגדה ולפיכך מתנגדת לתיאום הבטחוני, וכל זאת במלים יותר רכות מאשר האמנה האנטישמית.

משעל כבר פרסם עמדות דומות בעבר, לאחר ששיח' קרדאווי, שאף הוא יושב בקטאר, הגיע בז'נבה להסכם על עקרונות ה"איסלאם הפוליטי" עם נציגי המערב, עקרונות שהיוו הבסיס ל"סער הערבי" המטלטל את אזורנו בשנים האחרונות.

משעל מכשיר עצמו לירושת אבו מאזן, ומחליף נוסחים קשים בנוסחים "רכים". אבל גם את זה הנהגת חמאס האמיתית בעזה אינה מוכנה לקבל. כלומר: אפילו יתקבל משעל למירוץ ירושת אבו מאזן, אפילו יודיע על נכונותו להכריז על "תהדיאה" בגדה – זה לא יחייב את עזה.

במילים אחרות: תמורת פירוק התיאום הביטחוני, ישראל תקבל את "מילתו" של משעל, וכולנו יודעים מה הוא שווה.