עבור לתוכן העמוד
Menu

הנשיא טראמפ ו"האחים המוסלמים"

אחד הנושאים החשובים שהנשיא טראמפ מתכוון לדון בו עם מנהיגי ערב הוא המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני וכוונת הממשל להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כארגון טרור

אחד הנושאים החשובים שהנשיא טראמפ מתכוון לדון בו עם מנהיגי ערב המגיעים החודש לבית הלבן הוא המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני וכוונת הממשל להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כארגון טרור.

הסנטור הרפובליקני טד קרוז כבר הגיש לקונגרס הצעת חקיקה להכריז על התנועה כארגון טרור, בתקופת ממשל אובאמה הוקפאה הצעה דומה שהונחה על שולחן הקונגרס. הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי, שיצר יחסים קרובים עם הנשיא טראמפ, העלה את הנושא בפני הנשיא טראמפ וביקש ממנו להאיץ את תהליך החקיקה בקונגרס.

מצרים סובלת מבעיית טרור קשה מאז עלייתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי לשלטון ב-2013. תנועת "האחים המוסלמים", בשיתוף עם חמאס וארגון דאע"ש בצפון סיני, מבצעים פעולות טרור במדינה, כדי להביא להפלת השלטון והחזרתו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, העומד לדין, לכיסא השלטון.

הנשיא א-סיסי יזם את הוצאתה של תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק. חלק ממנהיגיה נעצר והועמד לדין על פעילות טרור והחלק האחר נמלט וקיבל מקלט מדיני בטורקיה ובקטאר. בירדן המצב שונה מהמצב במצרים. לתנועת "האחים המוסלמים" מפלגה רשמית המייצגת אותה הנקראת "חזית הפעולה האסלאמית". למפלגה זו 16 מושבים בפרלמנט התחתון, מתוך 150 מושבים.

האסטרטגיה של המלך עבדאללה היא להכיל את תנועת "האחים המוסלמים" למרות שהינה תנועת אופוזיציה לוחמית אבל איננה נוקטת בטרור. לכן סביר להניח שהמלך עבדאללה יתנגד לרעיון ההכרזה עליה כתנועת טרור אם ישאל על כך ע"י הנשיא טראמפ.

כמה תנועות בת של "האחים המוסלמים" כמו תנועת חמאס ותנועת "אל-נהדה" בתוניסיה, הקדימו תרופה למכה ולפני כניסתו של הנשיא טראמפ לבית הלבן, הודיעו כי אין להן שום קשר לתנועת "האחים המוסלמים" וכי הן תנועות אסלאמיות עצמאיות, כדי שארה"ב לא תנקוט נגדן שום סנקציות היה והחקיקה בקונגרס תאושר.

לא מן הנמנע כי עיתוי פרסום המסמך המדיני החדש של תנועת חמאס, המנסה להציג אותה כתנועה יותר מתונה, שאיננה אנטישמית, קשור אף הוא לדיון הצפוי בקונגרס בהצעת החקיקה להכריז על תנועת האם שלה כארגון טרור.

מי שתומך בגלוי בתנועת "האחים המוסלמים" בכסף ובתמיכה פוליטית הינן טורקיה וקטאר. לתנועת "האחים המוסלמים" יש גם קשר לאיראן, למרות שהיא תנועה סונית ואיראן הינה שיעית.

תנועת חמאס וארגון הגי'האד האסלאמי מקבלות נשק וכסף מאיראן ויש גם להזכיר את ביקורו של מוחמד מורסי באיראן בתחילת כהונתו כנשיא מצרים. תנועת "האחים המוסלמים" העולמית מודאגת מאוד מכוונות הממשל של טראמפ לגביה, עפ"י גורמים בתנועה, היא השקיעה סכומי כסף גדולים ושכרה לוביסטים וחברות ייעוץ אסטרטגי כדי שיעבדו למענה במסדרונות הממשל החדש כדי למנוע את הצעת החקיקה בקונגרס הקובעת כי היא תנועת טרור.

הגורמים בתנועה מסרו כי התנועה עברה תהליך דומה לפני כמה שנים בבריטניה שם הוקמה ועדת בדיקה לנושא בהשתתפות מומחים שמסקנותיה היביאו לכך שבסופו של דבר התנועה נחשבת לתנועה לגיטימית וחוקית לכל דבר. ממשל טראמפ נמצא בפני החלטה קשה,דיווחי גורמי המודיעין הם כי תנועת "האחים המוסלמים" אכן מבצעת פעולות טרור במצרים וכי ארגוני הטרור החזקים ביותר כמו אל-קאעידה, דאע"ש וחמאס יצאו מרחם "האחים המוסלמים".

גם הנשיא המצרי א-סיסי לוחץ על הנשיא טראמפ לזרז את החקיקה בקונגרס  והוא טוען שחקיקה כזו תסייע לו רבות במלחמה בטרור. בימים האחרונים היו סימנים לכך שהנשיא טראמפ איננו מזדרז לקדם את הצעת החקיקה בקונגרס וייתכן שאף ייסוג ממנה, לא מן הנמנע שהוא ממתין לסיים את סבב הפגישות עם מנהיגי ערב כדי לגבש עמדה סופית בענין.

עפ"י דיווח בעיתון אל-חיאת מה-4 באפריל, הנשיא טראמפ שוקל להכניס רק שלוחות של תנועת "האחים המוסלמים" לרשימת הטרור או התארגנויות מקומיות במצרים. טראמפ חושש מתגובת ממשלות ערביות שבמדיניותיהן יש לתנועת "האחים המוסלמים" ייצוג בממשלה או בפרלמנט. עפ"י גורמים אמריקנים ההכרעה בנושא תיפול בשבועות הקרובים.