עבור לתוכן העמוד
Menu

המשחק הכפול של "האחים המוסלמים"

מחקירת גורמי הביטחון במצרים עולה כי לא רק ארגון דאע"ש מתכנן פיגועים נגד הנוצרים במצרים. גורמי הביטחון חשפו חולייה גדולה של "האחים המוסלמים" שקיבלה הנחיות מקטאר וטורקיה לפגוע בכנסיות ובאישים קופטים בכירים.

מחקירת גורמי הביטחון במצרים עולה כי לא רק ארגון דאע"ש מתכנן פיגועים נגד הנוצרים במצרים. גורמי הביטחון חשפו חולייה גדולה של "האחים המוסלמים" שקיבלה הנחיות מקטאר וטורקיה לפגוע בכנסיות ובאישים קופטים בכירים.

מצרים עדיין מלקקת את פצעי שני הפיגועים האחרונים בכנסיות הקופטיות בטנטא ואלכסנדריה, במדינה הוכרז מצב חירום, הצבא המצרי התפרס במרכזי הערים הראשיות והוגברה האבטחה סביב מתקני הממשלה והכנסיות מחשש להתנכלויות נוספות לנוצרים הקופטים.

ארגון דאע"ש נטל את האחריות על הפיגועים בשתי הכנסיות וגם על פיגוע הירי ב-18 באפריל, לעבר עמדת הצבא המצרי, המאבטחת את מנזר סנטה קתרינה בסיני.

הרושם שנוצר בציבור המצרי ובאמצעי התקשורת הוא כי מצרים מתמודדת עם איום וגובר והולך ארגון דאע"ש אשר הרחיב את פעילותו מעבר לחצי האי סיני לתוך הערים הראשיות במצרים. הרושם הזה הוא נכון אולם מצרים איננה סובלת רק מהטרור של דאע"ש אלא בעיקר מפעולות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" אשר הוצאה מחוץ לחוק ע"י הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.

במשך תקופה ארוכה הכחישה תנועת "האחים המוסלמים" כל קשר לפיגועי הטרור במצרים במיוחד בכל מה שקשור לפיגועים נגד הנוצרים הקופטים, מה שסייע לה בכך הייתה העובדה שארגון דאע"ש מיהר לקחת אחריות על פיגועים במצרים וכן גם ארגונים ג'יהאדיסטים אחרים בשמות שאינם מוכרים לציבור המצרי.

אולם, באופן מעשי, המשיכה תנועת "האחים המוסלמים" בפיגועים בתוך מצרים באמצעות ארגון שהקימה הנקרא "חסם" שהתמחה בהתנקשויות באישי ממשל בכירים וקציני משטרה ובפגיעה במתקנים של הממשלה.

כמו כן התברר בשנה האחרונה כי לתנועת "האחים המוסלמים" ישנה זרוע צבאית שעליה מוטלת האחריות לביצוע פעולות צבאיות נגד משטרו של הנשיא א-סיסי. כוחות הביטחון של מצרים הצליחו לפני כשנה לחסל את מוחמד כמאל, ראש הזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים", במהלך פשיטה על דירת מסתור שבה הסתתר בקהיר.

החקירה האינטסיבית של שני הפיגועים בכנסיות בטנטא ובאלכסנדריה הביאה למסע חיפושים ומעצרים נרחב של גורמי הביטחון המצריים בכל רחבי המדינה. כתוצאה מכך נלכדה באחרונה חוליית טרור גדולה בת 13 חברים שהשתייכה לתנועת "האחים המוסלמים", שתכננה פיגועים בכנסיות ובאישים קופטים.

העיתון המצרי "אל-יום א-סאבע" חשף בשורה של כתבות שפורסמו ב-17 וב-18 באפריל את מעלליה של אותה חוליית מחבלים שחבריה מתגוררים במחוזות דמיאט ואלכסנדריה. החולייה קיבלה את הכינוי "חוליית הכנסיות" בעיתונות המצרית. חברי החולייה הודו כי קיבלו הוראות ממפקדות "האחים המוסלמים" בקטאר ובטורקיה להקים קבוצות טרור בכמה מחוזות במצרים. בדמיאט, אלבחירה, אלכסנדריה וכפר אלשיח'.

ההנחיות כללו ביצוע פיגועים במטעני חבלה במוסדות המדינה ומתקנים ממשלתיים, בכנסיות ובאישים קופטים בכירים וקציני משטרה במטרה ליצור בלבול וערעור של היציבות במצרים תוך התמקדות בנוצרים הקופטים ויצירת מתיחות בינם לבין המשטר.

8 מחברי החולייה הם פעילים של "האחים המוסלמים" ממחוז דמיאט שחלקם עבד בייצור רהיטים וחלקם האחר היו סטודנטים. כמן כן נעצרו עוד 5 חברים אחרים מאזור אלכסנדריה, שניים מהם מהנדסים. החקירה הובילה את גורמי הביטחון של מצרים אל שתי חוות חקלאיות בבעלות של שני פעילים בכירים בתנועת "האחים המוסלמים".

בחוות נחשפו מנהרות תת קרקעיות ובהן כמה מאות ק"ג של חומרי נפץ, מוקשים, נשק אוטומטי, תחמושת, מטעני חבלה מוכנים להפעלה ורובי צלפים לצורך ביצוע התנקשויות מרחוק באישים בכירים.

פרשת לכידת חוליית "האחים המוסלמים" הזו פורסמה בהרחבה במצרים, כולל התמונות של אמצעי הלחימה שנתפסו. נראה כי משטרו של הנשיא א-סיסי עוסק כעת בהסברה לציבור המצרי כי סכנת הטרור איננה רק ממחבלי דאע"ש המגיעים למצרים מסוריה, עיראק ולוב, אלא מתוך מצרים עצמה מקרב תנועת "האחים המוסלמים" שמאז ההפיכה הצבאית ב-2013 הפכה לתנועת טרור מסוכנת מאוד השואפת להפיל את שלטונו של א-סיסי בכל האמצעים העומדים לרשותה.

הנשיא המצרי א-סיסי ניסה באחרונה לשכנע את הנשיא טראמפ בפגישתם בבית הלבן להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כארגון טרור באמצעות חקיקה בקונגרס דבר שיסייע בצמצום פעילותה של התנועה בעולם, הנשיא טראמפ עדיין שוקל את הבקשה אך נראה כי האירועים האחרונים במצרים ישפיעו עליו בסופו של דבר להעביר חקיקה הקובעת שכמה משלוחותיה של התנועה הם ארגוני טרור.

יש לזכור כי תנועת "האחים המוסלמים" עמדה מאחורי רצח נשיא מצרים אנוואר סאדאת בגלל שחתם על הסכם שלום עם ישראל וממנה צמחו בין היתר אוסאמה בן לאדן מנהיג אל-קאעדה ואבו בכר אלבגדאדי מנהיג דאע"ש. בסופו של דבר אין שום הבדל מהותי בין האידיאולוגיה של "האחים המוסלמים" לזו של ארגוני אל-קאעדה ודאע"ש,  במצרים יודעים זאת וחשיפת חוליית הטרור האחרונה מעידה יותר מכל על המשחק הכפול של תנועת "האחים המוסלמים" במיוחד בכל הקשור לשנאתה כלפי הנוצרים הקופטים.