עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה בסוריה מסתבכת

פרשנים בעולם הערבי אינם מצליחים למצוא הסבר הגיוני להתנהגותו של נשיא סוריה בשאר אסד ולהחלטתו להשתמש בנשק כימי נגד המורדים באזור אדליב. לדבריהם, היתה זו החלטה מוטעית, לא היה שום צורך בכך, כוחותיו של בשאר אסד באזור אינם במצוקה, לאזור ח'אן שיח'ון אין שום חשיבות אסטרטגית ונראה כי מדובר בהרפתקאה צבאית מיותרת, הנשיא הסורי היה […]

פרשנים בעולם הערבי אינם מצליחים למצוא הסבר הגיוני להתנהגותו של נשיא סוריה בשאר אסד ולהחלטתו להשתמש בנשק כימי נגד המורדים באזור אדליב.

לדבריהם, היתה זו החלטה מוטעית, לא היה שום צורך בכך, כוחותיו של בשאר אסד באזור אינם במצוקה, לאזור ח'אן שיח'ון אין שום חשיבות אסטרטגית ונראה כי מדובר בהרפתקאה צבאית מיותרת, הנשיא הסורי היה יכול להעריך במידה גדולה של סבירות  כי מהלך כזה יעורר את זעם הקהילה הבינלאומית ואולי אף  יביא לתגובה צבאית נגדו אך למרות זאת הוא נקט בו.

המהלך הסורי הביא לתגובה צבאית אמריקנית שיצרה משבר בין מעצמתי שעדיין לא רואים את סופו.

בינתיים, הביקור המתוכנן של שר החוץ האמריקני רקס טילרסון במוסקבה במהלך השבוע הקרוב לא בוטל, הוא אמור להיפגש עם הנשא פוטין ושה"ח הרוסי לברוב ולנסות להגיע להבנות שיכילו את המשבר לאחר שרוסיה הזהירה כי יהיו לתקיפה האמריקנית בסוריה השלכות מסוכנות מאוד.

ארצות הברית רצתה לשגר באמצעות התקיפה בסוריה מסר לנשיא בשאר אסד, לאיראן ולצפון קוריאה, המסר עבר אומנם, אולם לתקיפה יהיו השלכות על המצב בסוריה ואולי גם בטורקיה, אוקראינה ומזרח אירופה, הכל תלוי בנשיא פוטין.

ההתקפה האמריקנית על שדה התעופה שעיראת בסוריה לא הייתה מפתיעה, הנשיא טראמפ רמז כי הוא שוקל גם אופציה צבאית וסוריה ורוסיה נערכו בהתאם. העיתון "ראי אליום" דיווח ב-8 באפריל כי סוריה העבירה יומיים לפני התקיפה האמריקנית מטוסים משדה התעופה הצבאי T-4 לבסיס הרוסי בלאד'קיה המוגן ע"י מערכת נ"מ מסוג 400-S כדי שלא יותקפו ע"י ארה"ב.

הסתבכות המצב בסוריה

רוסיה וסוריה זועמות על ההתקפה האמריקנית, סוריה מכחישה כל קשר להתקפה הכימית באדליב ונערכת להמשך העימות עם ארה"ב. רוסיה השעתה את ההבנות עם ארה"ב לגבי התיאום בטיסות במרחב האווירי הסורי דבר שעלול לגרום לתקריות אוויריות בין מטוסי שתי המדינות.

סוריה מאיימת בנקמה וגם ארגון חזבאללה מאיים על וושינגטון כי לתקיפה יהיו השלכות מסוכנות על האינטרסים שלה במזה"ת.

המזה"ת ניצב על לועו של הר געש,הנשיא האמריקני טראמפ יצא בשלב הזה כמנצח גדול בעיני האמריקנים ומדינות המערב אולם המצב עלול להסתבך,הנשיא בשאר אסד ידוע כעקשן ונקמן וגם הנשיא הרוסי פוטין לא ימחל על כבודו בקלות וירצה להוכיח כי הוא מנהיג החזק בעולם ולא הנשיא טראמפ.

מדינות הציר הסוני "המתון" בירכו על המתקפה האמריקנית מלבד מצרים ששמרה על איזון וקראה לרוסיה וארה"ב להכיל את המשבר ולא להסלימו. האופוזיציה הסורית בירכה על ההתקפה האמריקנית וקראה להרחיבה לשדות תעופה נוספים בסוריה ולהקמת אזור האסור לטיסה כדי למנוע את המשך הפצצת כוחותיה בידי חיל האוויר הסורי.

בפועל, התקיפה האמריקנית בסוריה והטבח הכימי שעשה הנשיא בשאר אסד בח'אן שיח'ון ליד אדליב, קברו עמוק באדמה את השיחות המדיניות בז'נווה בניסיון למצוא הסדר מדיני בסוריה עד להודעה חדשה. אולי לזה כיוון הנשיא בשאר אסד כאשר יזם את ההתקפה הכימית על המורדים, הרי הוא שהצהיר בגלוי כבר כמה פעמים כי הפתרון בסוריה הינו רק פתרון צבאי שיביא להבסת המורדים ולהחזרת שליטתו מחדש על כל חלקיה של סוריה. הנשיא אסד מרגיש בטוח, הוא נתמך על ידי רוסיה, איראן וחזבאללה, יש לו הישגים צבאיים בשטח ולמרות ההתקפה האמריקנית הוא מתכוון להמשיך בלחימה נגד המורדים וסומך על רוסיה שתרתיע את ארה"ב.

ההשפעה על ישראל

ישראל מרוצה מהתקיפה האמריקנית ומהעובדה שהנשיא טראמפ אימץ עמדה נגד "ציר הרשע" איראן-סוריה חזבאללה ואף נקט בצעד צבאי נגד סוריה.

אולם, רוסיה הודיעה כי תחזק את סוריה במערכות הגנה אווירית, ההתפתחות הזו עלולה להיות מסוכנת לישראל אם סוריה תקבל לדוגמא מערכות הגנה אווירית מסוג אס. 400 שעלולות לסכן את חיל האוויר הישראלי הפועל מדי פעם בשמי סוריה.

לא ברור עדיין גם כיצד יושפעו ההבנות הקיימות בין ישראל לרוסיה בעניין הטיסות במרחב האווירי הסורי. ההשעיה של ההבנות בין רוסיה לארה"ב בעניין הטיסות במרחב האווירי הסורי בעקבות התקפת טילי השיוט האמריקנים הינה תקדים מסוכן העלול להשליך גם על ההבנות בין ישראל לרוסיה.

הנזיפה של הנשיא פוטין בראש הממשלה נתניהו על כך שלקח צד ותמך בעמדה האמריקנית בעניין ההתקפה הכימית באדליב מבלי להמתין לחקירה בינלאומית בנושא היא סימן מעורר דאגה לגבי המשך התיאום הצבאי בין ישראל לרוסיה בעניין המצב בסוריה והדרישה של ישראל מרוסיה שלא תאפשר לאיראן להיאחז בסוריה.

המשך ההסלמה בסוריה עלל לסכן את ישראל, העיתון "ראי אליום" דיווח ב-8 באפריל כי סוריה, איראן וחזבאללה שקלו לתקוף את ישראל ולפתוח עמה חזית כוללת אם ימשכו ההתקפות האמריקניות בסוריה, הן גם שקלו, עפ"י הדיווח, תקיפת מטרות אמריקניות במפרץ,כלומר היו סיכויים גבוהים לפריצת מלחמה אזורית.

ארצות הברית הבהירה כי ההתקפה בסוריה הייתה חד פעמית כדי להעביר את המסר לנשיא אסד בעניין השימוש האסור בנשק כימי נגד אזרחים אלם היא מתכוונת לחדד את המסר, כפי שהודיע בסוף השבוע שר האוצר האמריקני, באמצעות הטלת סנקציות כלכליות נוספות על המשטר הסורי.

הסורים מנסים לקשור את ישראל להתקפה האמריקנית, סגן שר החוץ של סוריה טען בסוף השבוע כי ההתקפה באה בעקבות הכישלון הישראלי בסוריה. הנשיא טראמפ הוכיח בתקיפה הצבאית בסוריה כי הוא מאמץ את עמדות ישראל והמדינות הסוניות המתונות בקשר לסכנה מצד "ציר הרשע".

המדינות הסוניות מרוצות מכך שהנשיא החדש מתייצב לצידן לאחר הבגידה של הנשיא אובאמה בהן אשר אף חיזק את איראן עוד יותר באמצעות החתימה על הסכם הגרעין. הנשיא טראמפ שינה כיוון , עד ההתקפה הכימית של אסד על המורדים הוא התמקד בעיקר במלחמה בדאע"ש בסוריה, עתה הוא הבין עד כמה מסוכן בשאר אסד וייתכן שיפעל לשנות את  מדיניותו ולהפיל את משטרו.

ההתפתחויות האלה הן מסוכנות ומסבכות עוד יותר את המלחמה בסוריה, הן עלולות להפוך לכדור שלג שידרדר את המצב עד לכדי מלחמה אזורית, ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה.