עבור לתוכן העמוד
Menu

דאע"ש מתחזק במצרים

ארגון דאע"ש הרחיב פעילותו לערים המרכזיות במצרים מתחת לאפם של שירותי הביטחון של מצרים. הנשיא א-סיסי נוקט בשורה של פעולות בניסיון לבלום את התפשטותן של פעולות הטרור של הארגון.

ארגון דאע"ש הרחיב פעילותו לערים המרכזיות במצרים מתחת לאפם של שירותי הביטחון של מצרים. הנשיא א-סיסי נוקט בשורה של פעולות בניסיון לבלום את התפשטותן של פעולות הטרור של הארגון.

לפני כמה ימים פשטו כוחות הביטחון של מצרים על האזור ההררי סמוך לאסיוט בדרום מצרים שבו הסתתרה חוליית טרור של ארגון דאע"ש. בקרב נהרגו שבעה מחבלים ובמקום מחבואם נמצא נשק רב ומטעני חבלה שעסקו בהכנתם לקראת ביצוע פיגועים באזור.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ב-10 באפריל כי החולייה תכננה לבצע פיגוע בכנסיה בכפר דרנכה סמוך לאסיוט ובעוד כמה כנסיות באזור, כמו כן היא תכננה לבצע פיגועים  באנשי ביטחון ומשטרה. שלטונות מצרים מודאגים מהתופעה החדשה של הזליגה של מחבלי דאע"ש מצפון סיני לתוך הערים הראשיות של מצרים במטרה לבצע פיגועים. גורמי הביטחון במצרים מעריכים כי הדבר נובע משתי סיבות, האחת, קושי להתמודד עם הצלחתו של הצבא המצרי במלחמה נגד דאע"ש בצפון סיני והסיבה השנייה רצון להציג הישגים גדולים לאחר התבוסות הקשות בעיראק ובסוריה.

לדוגמא, גורם עיראקי בכיר מסר השבוע כי דאע"ש בעיראק שולט כעת רק על 6.8 אחוזים משטח עיראק לעומת 40 אחוזים מן השטח שעליהם שלט בעבר. לכן, המגמה של דאע"ש היא לנסות ולחדור למדינות ערביות נוספות כמו מצרים וירדן.

הפיגועים בכנסיות בטנטא ובאלכסנדריה

ארגון דאע"ש שם לו למטרה ראשונה במעלה לפגוע בנוצרים במצרים, מבחינתו הם "כופרים" ופגיעה בנוצרים הקופטים, המהווים יותר מ10 אחוזים מאוכלוסיית מצרים, תפגע במרקם העדין ביחסים בין נוצרים למוסלמים ועשויה להביא למלחמת אחים על רקע טענות של הנוצרים כי המדינה איננה מגינה עליהם.

לפני כחודשיים פרסם ארגון דאע"ש סרטון שבו הודיע כי  הנוצרים במצרים הם "המטרה הראשונה שלו והציד המועדף עליו". ההתקפה הראשונה של דאע"ש על הנוצרים הקופטים הייתה בחודש דצמבר שעבר בכנסיה בקהיר, מייד לאחר הפיגוע נטל את האחריות עליו גוף הנקרא "המדינה האסלאמית במצרים".

הייתה זו הפעם הראשונה שארגון דאע"ש לא השתמש בהודעותיו בכינוי שלו "מחוז סיני" מה שמעיד על כך שכבר אז הוא תכנן להרחיב את פעילותו מצפון סיני לכל מצרים. בחודש מרץ השנה החל ארגון דאע"ש לתקוף את הנוצרים הקופטים ברפיח ובאלעריש בצפון סיני דבר שהביא לעזיבתן של מאות משפחות של נוצרים קופטים את חצי האי סיני ומעברן למחוזות אחרים במצרים.

הפיגועים בשתי הכנסיות בטנטא טבאלכסנדריה הפתיעו את גורמי הביטחון המצרים, מהחקירה עולה כי תשתית של 9 מחבלים שהגיעה מסיני היא האחראית לשני הפיגועים שנועדו להצית את אש העדתיות במצרים בין נוצרים למוסלמים. העיתוי של הפיגוע נקבע לחג של הנוצרים ובסמיכות זמנים לחזרתו של הנשיא א-סיסי מביקור מוצלח בארה"ב שבו תיאם עם הנשיא טראמפ את המאבק בטרור האסלאמי הקיצוני, המסר שארגון דאע"ש העביר לו באמצעות הפיגועים הוא ברור- הברית האסטרטגית שלך עם הנשיא טראמפ לא תצלח.

חלק מחברי ההתארגנות שביצעה את הפיגועים נלחמו בסוריה ובלוב משם חזרו לסיני ואח"כ התפזרו בתוך מצרים עצמה לביצוע פיגועים. הנשיא המצרי א-סיסי התעשת במהירות כשהבין את חומרתה של הבעיה ואת העובדה שגורמי הביטחון של מצרים לא נערכו  כיאות למנוע חדירה של מחבלים של דאע"ש מלוב ומחצי האי סיני לתוך מרכזי הערים בתוך מצרים. הוא הכריז על מצב חירום של 3 חודשים ופרס את הצבא המצרי במרכזי הערים הראשיות כדי לסייע למשטרה ולגורמי הביטחון האחרים למנוע פיגועים.

לאן חותר דאע"ש?

ארגון דאע"ש הצליח לזרוע "חוליות רדומות" ברחבי מצרים דבר שמצריך עבודה מודיענית קשה כדי לסכל את הפיגועים שהן מתכננות. נשיא מצרים מבין זאת, הוא שימש בעברו כראש המודיעין הצבאי וכשר ההגנה ב2013 בתקופתו של מוחמד מורסי כנשיא.

ארגון  דאע"ש שואף להפוך את מצרים לכר הפעילות החדש שלו בעקבות היחלשות כוחו בסוריה ובעיראק תוך התמקדות בנוצרים  כמטרה עליונה שתביא לפי תפיסתו לערעור יציבות השלטון, הוא משתף פעולה עם תנועת "האחים המוסלמים" שבמצרים ומטרתו היא להחליש כמה שניתן את שלטונו של א-סיסי ולנסות לייצר לו עוד מאחזים במצרים מחוץ לצפון סיני.

הפרלמנט המצרי אישר את מצב החירום לשלושה חודשים שעליו הכריז הנשיא, כעת יכול הנשיא א-סיסי לפעול ביתר קלות נגד הטרור, הוא יכול לפרסם צווים לפינוי אזורים או סגירתם ובידודם(קיימת הצעה לפנות את הערים בצפון סיני כדי להשמיד ביתר יעילות את דאע"ש), להטיל עוצר מלא או חלקי על ישובים, להקים בתי דין לשיפוט מהיר תחת הכותרת " בתי דין לביטחון המדינה" ולפקח על התקשורת הממשלתית והפרטית.

הנשיא המצרי החליט גם להקים מועצה עליונה למלחמה בטרור שתבצע את ההמלצות  בתחום המשפטי, התקשורתי והדיאלוג הדתי. הנשיא המצרי ניצב מול אתגר קשה לנסות ולחסל את ארגון דאע"ש לפני שהוא יצליח להתפשט בכל רחבי מצרים. הצבא המצרי הגביר את הפיקוח על הגבולות עם לוב וסודאן ומתכנן גם פעילות אינטנסיבית בצפון סיני למלחמה בשלוחת דאע"ש. השבועות הקרובים הם קריטיים מבחינתו של הנשיא א-סיסי המנסה לבלום את גל הטרור של דאע"ש בתחילתו.