עבור לתוכן העמוד
Menu

אסד בולע את הצפרדע הישראלית

פרשנים מעריכים כי אסד לא יגיב על התקיפה הישראלית בסוריה. ישראל פעלה נכון וצריכה לנצל את ביקור הנשיא טראמפ באזור כדי לתאם פעולות למניעת אחיזת איראן בסוריה.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא בשאר אסד לא יגיב על התקיפה הישראלית בסוריה. ישראל פעלה נכון והיא צריכה לנצל את ביקורו הקרוב של הנשיא טראמפ באזור כדי לתאם עמו את הפעולות למניעת אחיזת איראן בסוריה.

עפ"י גורמי הביטחון בישראל, חדירת המזל"ט הסורי לשטח ישראל ב-27 באפריל הייתה בטעות ולא הייתה קשורה להתקפה המיוחסת לישראל על המחסנים של איראן וחזבאללה בסמוך לשדה התעופה של דמשק.

עפ"י גורמים בסוריה, חיל האוויר הישראלי שיגר את הטילים לעבר המטרות מתוך שטח ישראל ולא חדר למרחב האווירי הסורי, בכך הוא לא הסתכן בהפלת מטוסיו וגם לא סיכן את ההבנות בין ישראל לבין רוסיה בנוגע לטיסות במרחב האווירי של סוריה.

ההתקפה המיוחסת לישראל באה לאחר התקפת טילי השיוט האמריקנים על שדה התעופה הסורי שעיראת בתגובה על הפצצת המשטר האסדי על המורדים הסורים בשיח' שיח'ון באמצעות גז סארין. הנשיא בשאר אסד צריך להתמודד עכשיו מבחינה צבאית גם עם ארה"ב בנוסף לישראל. ההתקפה הנוכחית המיוחסת לישראל באה לאחר חודש ימים מאז הפעם האחרונה שבה היא התקיפה מטרות באזור תדמור בסוריה.

שום מדינה ערבית לא גינתה את ההתקפה האווירית המיוחסת לישראל, אפשר להעריך בסבירות גדולה שהמדינות הערביות המתונות אף שמחו על כך, יוקרתו של הנשיא בשאר אסד שוב נפגעה קשות. גורמים בדמשק כי התגובה הסורית בוא תבוא אולם אף אחד בעולם הערבי כבר לא מאמין להודעות המשטר בדמשק. הנשיא בשאר אסד נאלץ , כל פעם מחדש, לבלוע את הצפרדעים שישראל מאכילה אותו.

המשטר הסורי של בשאר אסד הבטיח בשנים האחרונות מספר פעמים כי יגיב על התקפות ישראל בסוריה בעיתוי המתאים מבחינתו אך שום דבר לא קרה. הוא חושש מאוד מהתגובה הישראלית החריפה על כל התקפה או ניסיון התקפה מצד סוריה ולכן הוא מעדיף לתקוף במילים ולא במעשים.

המשימה העיקרית שלו היא להישאר על כס השלטון ביחד עם משפחתו והעדה העלווית הקטנה שהוא משתייך אליה, האוייב העיקרי שלו הינם המורדים ולא ישראל.משפחת אסד הבטיחה במשך שנים רבות לעם הסורי כי ישראל היא האויב ושהיא תפעל להחזרת רמת הגולן לסוריה, בפועל היא פועלת נגד העם הסורי ואף לא מהססת להשתמש נגדו בנשק כימי.

בשאר אסד שהנשיא טראמפ כינה אותו בתואר "קצב", למד את מעשי הטבח מאביו חאפז אלאסד, אך נראה כי התלמיד כבר מזמן עלה על רבו באכזריותו ובמספר הקורבנות שהוא רצח. בשאר אסד יודע כי ההתקפות הישראליות בסוריה נועדו להחליש את כוחן של איראן וחזבאללה והן אינן מכוונות כדי להוריד אותו מהשלטון. ההתקפה המיוחסת לישראל באה בעיתוי הנכון מבחינתה, היא קרתה זמן קצר לאחר הגעת אמצעי הלחימה מאיראן לסוריה, באמצעות מטוסים איראנים, ומכאן המסר כי מערכת המודיעין של ישראל יעילה, היא מאתרת את משלוחי הנשק האלה במהירות ומשם קצרה הדרך לתקיפתם והשמדתם.

ההתקפה הישראלית המוצלחת מחזקת את כושר ההרתעה של ישראל ומעידה על כך שישראל נחושה שלא לסגת מ"הקווים האדומים" שקבעה לגבי סוריה. ישראל גם מאותתת באמצעות הפעולה המוצלחת בסוריה למממשל טראמפ כי היא אבן חיונית בציר שהוא רוצה להקים במזה"ת נגד איראן.

הנשיא טראמפ אמור לבקר בישראל ובסעודיה בסוף החודש הבא ובין היתר הוא מתכוון לנצל את הביקור להקים ציר ערבי-סוני מתון למנוע את התפשטותה של איראן במזה"ת. שר המודיעין ישראל כץ אמר השבוע כי ישראל מנסה להגיע להבנות עם הנשיא טראמפ שלא לאפשר לאיראן להקים מאחז צבאי בסוריה. לכן, ההתקפה הישראלית על הנשק האיראני שהגיע למחסנים בסוריה היא איתות ברור להמשך המדיניות הישראלית לעשות הכל שביכולתה למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה.

בעקבות ההתקפה הודיע הנשיא אסד כי הוא יפתח במשא ומתן עם רוסיה לרכישת מערכות הגנה אוורית מתקדמות ביותר כדי להתמודד עם האיומים של ישראל וארה"ב. רוסיה, לעומת זאת, ניסתה בתגובתה להרגיע את המתיחות כדי שלא להביא להסלמה, ההפצצה הישראלית בסוריה הייתה מדוייקת ללא כל חיכוך עם חיל האוויר הרוסי או פגיעה בחיילים רוסים.

ממשל טראמפ מעוניין לקצץ את כנפיה של איראן במזרח התיכון, אותן הכנפיים שהנשיא לשעבר ברק אובאמה חיזק באמצעות הסכם הגרעין. הנשיא טראמפ מתכנן לפגוש במהלך ביקורו במזה"ת בחודש הבא את כל מנהיגי המפרץ שיגיעו לסעודיה לכבודו, הוא ישמע מהם בפרוטרוט את כל מעלליה של איראן.

הדרג המדיני והביטחוני בישראל צריך לנצל את ביקורו של הנשיא טראמפ בארץ להשגת תיאום מירבי למניעת הקמת מאחז צבאי איראני בסוריה, לא מדובר רק על הקמת נמל ימי בלאד'קיה אלא גם על הגברת הנוכחות הצבאית האיראנית באזור סווידא בדרום סוריה, משם קצרה הדרך לרמת הגולן.

"יישור קו" עם הממשל בעניין הזה הוא חשוב מכיוון שלנשיא טראמפ יש קלפי מיקוח מול הנשיא פוטין השולט היום בסוריה באמצעות צבאו, המגעים של ישראל עם רוסיה בעניין הזה נכשלו.