עבור לתוכן העמוד
Menu

השתיקה של פת"ח

מחמוד עבאס רוצה לעבור בשלום את ה-3 במאי, השאלה היא אם שביתת הרעב המתגלגלת לא תשבש את תוכניותיו. פיצוץ המצב הביטחוני בגדה עלול לפגוע בו קשות ומרוואן ברגותי עשוי לצאת כמנצח הגדול.

כשבוע ימים שובתים רעב כ-1,200 אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל, בדרישה לשיפור תנאי מאסרם, אך נראה שהשביתה שמוביל אסיר העולם מרוואן ברגותי איננה מכוונת רק נגד ישראל, אלא היא גם התרסה המופנית לעבר הנהגת תנועת פת"ח והעומד בראשה.

מקורביו של ברגותי, שהכחישו בתחילת השביתה כי מניעיו להובלת השביתה הם פוליטיים, בגלל שהורחק ע"י מחמוד עבאס מצמרת פת"ח, מותחים כעת ביקורת על כך שהנהגת התנועה, ובראשה מחמוד עבאס, מתעלמת לחלוטין משביתת הרעב של האסירים הביטחוניים.

הועדה המרכזית של פת"ח (הפוליטבירו) המונה 19 חברים, שומרת על שתיקה רועמת בכל הקשור לשביתת הרעב. יו"ר פת"ח, מחמוד עבאס, לא מצא לנכון לכנס את הוועדה לדון בשביתת הרעב, למרות שמי שמובילים אותה בבתי הכלא הינם מאות אסירים המשתייכים לתנועה.

מחמוד עבאס הביע תמיכה פומבית בדרישות האסירים הביטחוניים אך לא הזכיר במילה אחת את מרוואן ברגותי שהפך ליריבו הפוליטי, גורמים ברשות הפלסטינית טוענים כי בשיחות סגורות הביע מחמוד עבאס חששות כי מרוואן ברגותי תיאם את עיתוי השביתה עם ידידו הטוב מוחמד דחלאן, כדי להביך את עבאס ולטרפד את פגישתו עם הנשיא טראמפ בבית הלבן, ב-3 במאי.

אין ספק שהמנוע של השביתה הוא מרוואן ברגותי. הוא הצליח להגיע שוב לכותרות בכך שהוא מנגנן על העצב הרגיש ביותר בחברה הפלסטינית, הנוגע כמעט לכל משפחה בגדה וברצועה, והוא האסירים הביטחוניים.

החלוקה, השתיקה והשביתה

לפני כחודשיים חילק מחמוד עבאס את התפקידים לצמרת פת"ח שנבחרה בועידה השביעית של פת"ח ברמאללה. 14 חברים מהועדה המרכזית קיבלו תפקידים מלבד מרוואן ברגותי שנבחר בפריימריז למקום הראשון והמוביל בסקרי דעת הקהל כיורשו העתידי של מחמוד עבאס.

מרוואן ברגותי שמר על שתיקה, עפ"י גורמים בפת"ח זה היה הרגע שבו גמלה ההחלטה בליבו לארגן את שביתה הרעב של האסירים הביטחוניים ולהוביל אותה כדי להוכיח למחמוד עבאס ולצמרת פת"ח כי הוא מנהיג השטח האמיתי. מקורביו של ברגותי טוענים כי בשבועיים הקרבים צפויות הפתעות וכי ברגותי מוביל מהלך גדול שיכול לזעזע את המזרח התיכון ולהפוך לאינתיפאדה חדשה.

בכיר במנגנון המודיעין הכללי של הרשות אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-22 באפריל כי הרש"פ חוששת מפיצוץ המצב הביטחוני בגדה אם תימשך שביתת הרעב וכי היא הזהירה את ישראל והאיחוד האירופי.

עיסא קראקע, ראש המטה למען האסירים, אומר כי שביתת הרעב היא "חצי אינתיפאדה" וכי  מספיק שאסיר אחד מהשובתים רעב ימות כדי שהיא תהפוך לאינתיפאדה חדשה מלאה ורחבה.

כמה מהאסירים הביטחוניים החולים נוטלים חלק בשביתת הרעב ולמרות ששירות בתי הסוהר משגיח מבחינה רפואית באופן קפדני על שובתי הרעב, אי-אפשר לשלול באופן מוחלט את האפשרות שעלולות לקרות תקלות. מדובר במצב מסוכן שישראל צריכה לתת עליו את הדעת ככל שהשביתה נמשכת.

גורמים ברשות טוענים כי הנהגת פת"ח והעומד בראשה מזדהים באופן מלא עם מאבק האסירים הביטחוניים לשיפור תנאיהם, אך אין זה העיתוי המתאים לשביתה, מכיוון שכעת מופעלים לחצים ערבים ובינלאומיים על ההנהגה הפלסטינית והשבועות הקרובים אינם הזמן להתעמת עם ישראל וארה"ב.

הפגישה עם טראמפ

המשלחת הפלסטינית לשיחות המכינות בוושינגטון יצאה בסוף השבוע לארה"ב, כדי להיפגש עם הצוות האמריקני בראשות ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט. מבחינתו של מחמוד עבאס, הפגישה ב-3 במאי הינה פגישה מדינית חשובה מאוד והוא רואה בה את ההזדמנות האחרונה לקדם את מטרותיו, לפני שהוא פורש מהזירה הפוליטית. לכן, אומרים גורמים המקורבים לו, הוא יעשה הכל כדי שלא ליצור שום חיכוך עם ישראל או עם הממשל החדש לפני פגישתו עם הנשיא טראמפ.

ברגותי נחשב בעיני הדרג המדיני בישראל כסמל הטרור של האינתיפאדה השנייה,הוא הורשע בבית-דין אזרחי ישראלי ונדון לחמישה מאסרי עולם על רצח. מחמוד עבאס איננו רוצה להגיע לפגישה עם נשיא ארה"ב כמי שתומך בטרוריסט עם "דם עם הידיים".

הוא מכיר את גישתו של הנשיא טראמפ בנושא המלחמה בטרור, לכן הוא מתרחק ממרוואן ברגותי ומשביתת הרעב כי שמתרחק מאש. הוא חושש שראש הממשלה נתניהו ינצל כל הודעת תמיכה שלו בשביתת הרעב או במרוואן ברגותי כדי להציגו בפני הנשיא טראמפ כתומך בטרור.

עפ"י גורמים בפת"ח זוהי גם הסיבה שמחמוד עבאס דחה את הפגישה של משלחת פת"ח עם הנהגת חמאס ברצועה עד לאחר חזרתו מוושינגטון, הוא חושש ממלכודת של חמאס שתחבק אותו "חיבוק דוב" דבר שעלול לפגוע בפגישתו עם טראמפ.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אמר בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" ב-22 באפריל כי הפלסטינים סומכים על מחמוד עבאס "שיש לו את היכולת והכריזמה לשנות את התפיסות של הנשיא טראמפ". לדבריו, מדובר בהזדמנות חשובה להשפיע על הנשיא האמריקני, מדובר בנשיא עם אישיות מיוחדת בשונה מקודמיו מבחינת צורת חשיבתו ותפיסותיו ובהחלט אפשרי שהוא יקבל החלטות שונות ממה שמציעים לו יועציו.

לדברי אל-מאלכי, בראש סדר העדיפויות של מחמוד עבאס לשכנע את הנשיא טראמפ כי עקרון "פתרון שתי המדינות" הוא הפתרון היחיד לבעיה הפלסטינית. לכן, מדובר בימים רגישים מאוד מבחינת ההנהגה הפלסטינית,הימים הקרובים הם ימי הדיונים של המשלחת הפלסטינית עם הצוות האמריקנית ומיד לאחר מכן הפגישה של מחמוד עבאס עם הנשיא טראמפ.

כל המגעים האלה קשורים בקשר הדוק למצב הביטחוני בגדה ולשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים.

מחמוד עבאס איננו רוצה לעשות שום טעות, לכן גם בכירי פת"ח נוקטים זהירות רבה ושומרים על שתיקה, ההנהגה הפלסטינית מסתפקת בכך שנציג אש"פ באו"ם ריאד מנצור העלה את נושא שביתת רעב בדיון בשבוע שעבר במועצת הביטחון של האו"ם שבו לא התקבלו שום החלטות. מחמוד עבאס רוצה לעבור בשלום את ה-3 במאי, השאלה היא אם שביתת הרעב המתגלגלת לא תשבש את תוכניותיו. פיצוץ המצב הביטחוני בגדה עלול לפגוע בו קשות ומרוואן ברגותי עשוי לצאת כמנצח הגדול.