עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים מתפייסת עם הרשות

בעולם הערבי המחלוקות והריבים הפוליטיים הם זמניים ותמיד ניתנים לפתרון עפ"י המסורת הערבית באמצעות מנגנון ה"סולחה". כך גם קרה הפעם ביחסיה של מצרים עם הרשות הפלסטינית והעומד בראשה. המתיחות הארוכה ביחסים ביניהן בחודשים האחרונים, שהגיעה לשיאה בגירושו של מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב ממצרים לפני שבועיים, הסתיימה בכך שיו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הוזמן לפגישה עם […]

בעולם הערבי המחלוקות והריבים הפוליטיים הם זמניים ותמיד ניתנים לפתרון עפ"י המסורת הערבית באמצעות מנגנון ה"סולחה". כך גם קרה הפעם ביחסיה של מצרים עם הרשות הפלסטינית והעומד בראשה. המתיחות הארוכה ביחסים ביניהן בחודשים האחרונים, שהגיעה לשיאה בגירושו של מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב ממצרים לפני שבועיים, הסתיימה בכך שיו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הוזמן לפגישה עם הנשיא המצרי א-סיסי בקהיר. שני האישים נפגשו בפעם האחרונה בחודש ינואר השנה בשולי הפסגה האפריקנית באדיס אבבה.

הרקע למתיחות ביניהם נבע מכך שיו"ר הרשות דחה את היוזמה המצרית והעדיף על פניה את היוזמה הצרפתית שנכשלה, אח"כ משכה מצרים ברגע האחרון את הצעת ההחלטה שהגישה למועצת הביטחון בעניין ההתנחלויות ואף אפשרה למוחמד דחלאן, יריבו של מחמוד עבאס, לקיים חמש ועידות של תומכיו על אדמתה.

מחמוד עבאס מצדו דחה על הסף את בקשת "הרביעייה הערבית" בראשות מצרים להתפייס עם מוחמד דחלאן ולהחזירו לשורות תנועת פת"ח. המתיחות הגיעה עד לכדי כך שגורמים ברשות הפלסטינית אף האשימו את מוחמד דחלאן כי "קשר קשר עם המודיעין המצרי" לבצע הפיכה נגד שלטון הרשות הפלסטינית ברמאללה.

לכן, יו"ר הרשות הפלסטינית הודיע לנשיא א-סיסי כי הוא שומר על "עצמאות ההחלטה הפלסטינית" וכי איננו מוכן שמוחמד דחלאן יירש אותו בתפקיד. מחמוד עבאס הגיע לקהיר מדוחא ב-20 במרץ שם דן עם שליט קטאר ביוזמתו החדשה לפיוס בין פת"ח לחמאס. הביקור במצרים לא היה מתוכנן מראש ונקבע ברגע האחרון לפני שיו"ר הרשות הפלסטינית יצא מרמאללה.

א-סיסי

מי שתיווך בין הנשיא המצרי ליו"ר הרשות הפלסטינית היה עבדאללה מלך ירדן המוביל את המגעים עם מנהיגי ערב לקראת כינוס הפסגה הערבית בירדן בסוף החודש.

עפ"י גורמים מצריים, הנשיא א-סיסי רוצה לקחת חלק חשוב במשא ומתן עם הפלסטינים, כדי לשמור על תפקידה המסורתי של מצרים בנושא הזה. הוא אמור לצאת לוושינגטון ב-3 באפריל ולפגוש את הנשיא טראמפ לפני שזה ייפגש עם מחמוד עבאס.

לפני שנועד יו"ר הרשות הפלסטינית עם הנשיא א-סיסי בארמון אל-איתיחאדיה בקהיר, הוא נועד עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי. שה"ח המצרי עשה את עבודת הריכוך הדרושה לקראת הפגישה עם הנשיא המצרי, הוא הרעיף שבחים על מחמוד עבאס ואמר לאמצעי התקשורת שסיקרו את המפגש כי הפלסטינים זכו ל"הנהגה חכמה" המטפלת בדבקות בעניינם וכי מצרים מתואמת עמה.

הפגישה בין הנשיא א-סיסי למחמוד עבאס הייתה, עפ"י מקורות פלסטינים, טובה ועסקה בגיבוש האסטרטגיה לקראת ועידת הפסגה הערבית והמפגשים עם הנשיא טראמפ.

הוחלט בה להעמיד בראש סדר היום של הועידה את הבעיה הפלסטינית ולאשר מחדש את ההחלטות המאמצות את יוזמת השלום הערבית כבסיס למשא ומתן ואת עקרון "שתי המדינות" בדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67', שמזרח ירושלים היא בירתה. כמו כן הוחלט לאמץ ולדרוש את יישום החלטת מועצת הביטחון 2334 בעניין אי חוקיות ההתנחלויות.

גורלו של מוחמד דחלאן

אין בינתיים מידע אם נושא עתידו הפוליטי של מוחמד דחלאן עלה במפגש בין נשיא מצרים ליו"ר הרשות הפלסטינית, עזאם אל-אחמד חבר הועדה המרכזית של פת"ח שהשתתף בפגישה אמר כי היא עסקה גם ב"ניקוי האווירה".

אולם, גורמים ירדנים מסרו לקראת הפגישה ביניהם כי מדינות ערב המתונות החליטו, באופן זמני, להניח הצידה את דרישתן לחזרתו של מוחמד דחלאן לשורות פת"ח ולאפשר ליו"ר הרשות הפלסטינית להיערך כראוי לוועידת הפסגה הערבית ולמפגש הראשון שלו עם הנשיא טראמפ בחודש הבא.

נשיא מצרים גילה גמישות רבה וקיבל את עצתו של המלך עבדאללה לשבור כעת את מצב העויינות שנוצר בין מצרים לרשות הפלסטינית ורק לאחר הפשרת היחסים לטפל בדיסקרטיות בנושא מוחמד דחלאן.

מאז שנוצרה המתיחות בין הנשיא המצרי ליו"ר הרשות הפלסטינית, הקפיד הנשיא המצרי לשמור על פרופיל נמוך ולא להעלות את הנושא באמצעי תקשורת. המשבר בין מצרים לרשות הפלסטינית היה "משבר שקט" וגם לאחר שג'בריל רג'וב גורש ממצרים הנחה מחמוד עבאס את בכירי תנועת פת"ח שלא להתראיין לאמצעי התקשורת ולתקוף את מצרים.

ניתן לקבוע ששמירת המשבר הרחק מעיני אמצעי התקשורת ואי תדלוקו בהצהרות מתלהמות אפשרו לשני הצדדים לחזור ולהתפייס כאילו לא אירע דבר. אולם, מדובר רק בפיוס זמני, נשיא מצרים סולד, בלשון המעטה, מיו"ר הרשות הפלסטינית והוא מחכה לרגע המתאים שבו יוכל להתפטר ממנו.

דחלאן ועבאס

העיתון המצרי "אלווטן" טען ב-20 במרץ כי הנשיא א-סיסי זוכר לטובה את תמיכתו של מחמוד עבאס במשטר המצרי החדש מייד לאחר הדחתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי בקיץ 2013.

עבאס הגן בתקיפות ובנחרצות באמצעי התקשורת הערביים על משטרו של א-סיסי מפני התקפות תנועת "האחים המוסלמים". המשבר טואטא באופן זמני מתחת לשטיח אך הוא צפוי לשוב ולצוף מחדש. מבין כל המועמדים לרשת את מחמוד עבאס מצרים רואה במוחמד דחלאן את האיש הנאמן לה שישמור על האינטרסים שלה והיא תעשה כל שביכולתה להביא לבחירתו או מינויו לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.

בינתיים השטח סוער וגועש, הרשות הפלסטינית מנסה לחסל את מעוזיו של מוחמד דחלאן במחנות הפליטים בגדה. התקרית האלימה במחנה הפליטים בלאטה ליד שכם השבוע היא רק סנונית ראשונה למה שצפוי בקרב הירושה הפלסטיני, אם לא תימצא פשרה כלשהיא ביחס לעתידו הפוליטי של דחלאן.

מושל שכם, אכרם רג'וב, האשים את מוחמד דחלאן באופן פומבי באספקת כמויות גדולות של נשק וכספים למבוקשים במחנה הפליטים בלאטה. דחלאן מצדו ממשיך לבצר את מעוזיו בגדה ולקיים ועידות עממיות בשם תנועת פת"ח, הוא לא מתכוון לוותר.