עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס נגד חופש הביטוי

דפוסי ההתנהגות הפוליטיים של יו"ר הרשות מחמוד עבאס בקשר לאופוזיציה הפלסטינית אינם שונים מכל שליט אחר במדינה ערבית. במילים אחרות, מדובר בדיקטטור נוסף.

דפוסי ההתנהגות הפוליטיים של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בקשר לאופוזיציה הפלסטינית אינם שונים מכל שליט אחר במדינה ערבית. במילים אחרות, מדובר בדיקטטור נוסף, היודע לדכא היטב את מתנגדיו באמתלות שונות.  היריבות המרה שלו עם מוחמד דחלאן והשנאה התהומית שהוא חש כלפיו גרמה לו לעשות באחרונה שורה של צעדים חריגים, האחרון שבהם היה הנחיה שהועברה דרך משרד החוץ הפלסטיני לכל הנציגויות של אש"פ בחו"ל להצר את פעילותו של מחמד דחלאן באירופה בעקבות הכנס האחרון שהוא ארגן לפני שבועיים בפאריז.

יריבות פוליטית הינה דבר לגיטימי, אך יו"ר הרשות הפלסטינית חצה את "הקווים האדומים" בכך שהוא מפעיל את מנגנוני הביטחון שלו נגד מתנגדיו הפוליטיים, ובראשם מוחמד דחלאן. בדיוק כפי שעושים רודנים במדינות דיקטטוריות. בשבועות האחרונים פועלים מנגנוני הביטחון של מחמוד עבאס לאתר מאות צעירים פלסטינים, שהשתתפו בכמה ועידות שארגן מוחמד דחלאן לפעילי פת"ח בעין א-סוחנה שבמצרים. חלק מהם אותר ונחקר וכ-10 מהם הועברו למעצר מנהלי, תוך הטחת האשמות בהם מצד החוקרים, כי מוחמד דחלאן ניסה, בשיתוף פעולה עם המודיעין המצרי, לארגן ניסיון הפיכה נגד יו"ר הרשות הפלסטינית.

אחד הנושאים הרגישים של מחמוד עבאס הינו התיאום הביטחוני עם ישראל עפ"י הסכמי אוסלו. עבאס מקפיד לקיימו ואף הגדירו בעבר במילה "קדוש". יו"ר הרשות הפלסטינית יודע שהמלחמה בטרור מצדו והקפדה על התיאום הביטחוני הוא צינור החמצן שלו להמשך שלטונו.

ישראל היא שמזרימה לו את החמצן השלטוני. צה"ל שומר על צירים העיקריים בגדה ומאפשר את הפעילות התקינה של מוסדות הרשות הפלסטינית ברמאללה. השב"כ הישראלי כבר סיכל שתי התארגנויות גדולות של תנועת חמאס להפיל את שלטון הרשות הפלסטינית ומדי חודש הוא מקבל מאות מיליוני שקלים מישראל לתשלום המשכורות של אלפי פקידי הרשות הפלסטינית.

בשבוע שעבר פזרה המשטרה הפלסטינית בברוטאליות הפגנות ברמאללה ובית לחם נגד העמדתם לדין של 5 מחבריו של המבוקש באסל אל-אערג', שנהרג בהתקלות עם כוחות צה"ל ברמאללה. ההפגנות אירעו בזמן ביקורו של השליח האמריקני גייסון גרינבלט בארץ, ועפ"י מקורות ברשות הפלסטינית עבאס רצה להדגים לממשל האמריקני כיצד הוא שומר על התיאום הביטחוני עם ישראל ומדכא ביד ברזל כל ביקורת נגדו.

פעילות נגד עיתונאים ופעילים פוליטים

קבלן הביצוע של מחמוד עבאס נגד העיתונות הביקורתית נגדו הינו נאמנו, הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני . מנגנון המודיעין הכללי פועל לאתר את מבקריו של עבאס באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. הפעילות הזו נמשכת כבר כמה שנים. בחודש אוקטובר שעבר עצר המודיעין הכללי הפלסטיני את העיתונאים מוחמד אבו ג'חישה ונידאל אל-נטשה באשמה כי פרסמו קללות ונאצות  נגד הרשות הפלסטינית ומחמוד עבאס. בקלקיליה זומן העיתונאי קייס אבו סמרה לשיחת אזהרה במשרדי המשטרה הפלסטינית ובעיר שכם הועמד לדין העיתונאי טארק אבו זייד באשמה כי השמיץ את הרשות הפלסטינית.

עמאד אל-אפראנג'י, ראש מועדון העיתונאים הפלסטיני, אמר כי העיתונאים והפעילים הפוליטיים בשטחים מודאגים מאוד ממסע ההפחדה של הרשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית פועלת גם בחו"ל נגד מבקריה. עפ"י מקורות בפת"ח, בחודש אוקטובר שעבר שיגר מחמוד עבאס איגרת לשר החוץ ריאד מאלכי שבה הוא ביקש להכין תיק על כל הפעילים ברשת פייסבוק המותחים עליו ביקורת ומתגוררים בארה"ב, אירופה ומדינות ערב.

ואכן, הרשות הפלסטינית הכינה "רשימה שחורה" של הפעילים האלה. עבד אל-רחמן ט'אהר, מפיק סרטים המתגורר בירדן, סיפר כי קיבל איומים טלפונים על כך שהוא מותח ביקורת על הרשות הפלסטינית, מעביר כספים למתנגדיו של עבאס ופועל כביכול בשירות המודיעין הירדני. גורמים בפת"ח מסרו כי המודיעין הכללי הפלסטיני העביר למשרד החוץ הפלסטיני רשימה של כל מתנגדיו של מחמוד עבאס המתגוררים בחו"ל כדי שהוא יפנה אל משרדי החוץ באותן מדינות כדי שירסנו את הביקורת.

שר החוץ ריאד אל-מאלכי הכחיש את הדברים אך העיתון "ראי אליום" פרסם ב-14 באוקטובר 2016 כי שה"ח הפלסטיני שלח איגרת לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי וביקש כי יפעלו נגד הפעיל הפוליטי פאדי אלסאמין באשמת תמיכה בטרור והסתה נגד השלום. באיגרת הייתה בקשה למנוע מסלאמין לכתוב בדף הפייסבוק שלו ביקורת על הרשות הפלסטינית ועל מחמוד עבאס.

סלאמין הוא אחד המתנגדים החריפים של הרשות הפלסטינית בארה"ב. גם על עיתונאית פלסטינית נוספת, חנין וורדה אלעבד, המתגוררת בטורקיה הופעלו לחצים שלא למתוח ביקורת על הרשות הפלסטינית. השבוע עצרו מנגנוני הביטחון הפלסטינים בחברון את העיתונאי עאמר אבו ערפה אך הוא שוחרר לאחר יום חקירה.

מעקב אחר הרשתות החברתיות

הרשות הפלסטינית, כפי שניתן לצפות, מכחישה כי היא רודפת פעילים פוליטים ועיתונאים. עפ"י מקורות פלסטינים, ראש הממשלה ושר המשפטים ראמי חמדאללה שלח ב-9 במרץ אגרת אל הגנרל זיאד הב אלריח, ראש מנגנון הביטחון המסכל ברשות הפלסטינית, שבו הוא מורה לו להגביר את המערב והפיקוח אחר החשבונות ברשתות החברתיות "המסיתות נגד המוסדות שלנו".

האגרת הזו שהודלפה לכמה אתרי אינטרנט בשפה הערבית מעידה יותר מכל על יחסה של הרשות הפלסטינית לחופש הביטוי. לא מדובר בהבעת דעות באמצעי התקשורת אלא בפוסטים שמפרסמים תושבי השטחים ופלסטינים המתגוררים בחו"ל.

לסיכום:  הרשות הפלסטינית ממשיכה לרדוף את מבקריה בכל מקום שידה משגת.

יו"ר הרשות הפלסטינית איננו יכול לשאת שום ביקורת, הביקורת איננה רק ביקורת פוליטית אלא גם ביקורת על מעשי שחיתות המיוחסת אליו, לשני בניו יאסר וטארק ולבכירים אחרים ברשות הפלסטינית.

תושבי השטחים, החיים בסמוך לישראל ורואים מקרוב את הדמוקרטיה הישראלית מבינים היטב כי הם חיים בדיקטטורה תחת שלטונו של עבאס, כך יהיו פניה של המדינה הפלסטינית אם היא תקום.