עבור לתוכן העמוד
Menu

מה קורה בגבול הדרום?

המתח בגבול עזה ממשיך לעלות, בעקבות פעולות של סלפים קיצוניים, המנסים לגרור את הצדדים "לעימות לא רצוי" מבחינתן. משכך, חמאס מקשיח את פעולותיו נגד הסלפים.

מי שבודק את נתוני צה"ל לגבי הנעשה בגבול עם רצועת עזה יכול להבחין בנקל בשינוי שחל בשבועות האחרונים במצב הביטחון. עפ"י הנתונים הרשמיים, בחודשיים האחרונים היו 8 אירועי ירי לעבר כלי רכב של צה"ל שנעו בסמוך לגדר המערכת, ירי הרקטה האחרון לעבר ישראל ביום שבת שעבר הנו החמישי במספר במהלך החודש הנוכחי.

הפרת הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, שהושג בתיווך מצרי לאחר מבצע "צוק איתן", נעשית ע"י ארגונים "סוררים" בתוך רצועת עזה המעוניינים לנגח את שלטון תנועת חמאס ולגרור אותה לעימות צבאי חדש עם ישראל. עפ"י הערכות המודיעין של ישראל,תנועת חמאס אומנם שיקמה את יכולותיה הצבאיות שנפגעו במלחמה האחרונה, אך אין לה כרגע אינטרס להסלים את המצב הביטחוני בגבול עם ישראל מסיבותיה הפנימיות.

הסלפים אחראים להסלמה

באופן עקיף, ההתקרבות בין מצרים לתנועת חמאס היא שהביאה להסלמה בגבול הדרום עם ישראל. במסגרת ההבנות הביטחוניות עם מצרים, התחייבה תנועת חמאס לפעול נגד הארגונים הסלפים תומכי דאע"ש בתוך רצועת עזה המסייעים לשלוחת דאע"ש בצפון סיני.

בשבועות האחרונים, עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס לסירוגין כ800 פעילים סלפים ברצועה. עפ"י מקורות בחמאס, כמה עשרות מהם מעורבים בייצור רקטות ושיגורן לעבר ישראל והחלק האחר בסיוע לשלוחת דאע"ש בסיני ובהקמת תשתית סלפית ג'יהאדיסטית ברצועה.

המידע שנגבה מהם בחקירות הועבר לידיעת המודיעין המצרי כדי לרצות את מצרים ולהפגין נכונות של חמאס לפתיחת דף חדש ביחסים בתמורה להקלת המצור על הרצועה ופתיחת מעבר רפיח לעיתים תכופות יותר. עיתון "אלמדן" דיווח ב-19 במרץ מפי מקורות בחמאס כי בסה"כ פועלים ברצועת עזה 8 ארגונים סלפים ג'יהאדיסטים שונים המונים כ-2000 איש.

הגרעין הקשה העצור בידי מנגנוני הביטחון של חמאס מונה בין 70 ל-120 עצורים החשודים בתכנון פיגועים במקומות ציבורים, בשווקים,במספרות נשים ובבתי קפה ברצועה. אחד מהעצורים הודה כי קיבל הוראות ישירות מארגון דאע"ש בסוריה ועצור אחר הודה כי הטמין מטען חבלה במתקן האימונים של הזרוע הצבאית של חמאס בדיר אלבלח.

עפ"י אחד הדיווחים, הרקטות שנורות ע"י הפעילים הסלפים לעבר ישראל שייכות לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי. הפעילים הסלפים, שחלקם פרשו מחמאס, מסתננים בשעות הלילה למקומות שבהם מוטמנים המשגרים בקרקע, מכינים אותם לשיגור באמצעות שעוני הפעלה ונמלטים. אולם, מסתבר כי למרות שיחיא סינוואר, המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס, נבחר למנהיג החדש של רצועת עזה, הוא לא מצליח לרסן את פעילות הארגונים הסלפים "הסוררים" נגד ישראל.

מקורות בחמאס מסרו לפני כשבועיים כי יחיא סינוואר יטפל בארגונים הסלפים ב"יד של ברזל" כדי לשמור על הרגיעה בגבול עם ישראל, אולם המשך הירי של הרקטות לעבר ישראל מעיד על כך שהוא לא הצליח עד כה לרסן את הארגונים הסלפים.

בימים האחרונים חלה הסלמה בפעילות של הארגונים הסלפים נגד ישראל כדי לנסות ו"לחמם" את הגבול פעם נוספת וזאת בעקבות צעדים שנקטו מנגנוני הביטחון של חמאס נגדם. מקורות פלסטינים ברצועה מסרו כי מנגנוני הביטחון של חמאס זימנו לחקירה נשים של מבוקשים סלפים ושל עצורים במתקני החקירות של חמאס כדי להפעיל עליהם לחץ להסגיר את עצמם או למסור מידע לארגון חמאס. בין היתר זומנה לחקירה במתקן חמאס בח'אן יונס אשתו של המבוקש הסלפי הבכיר טלעת אבו ג'זר כדי להפעיל עליו לחץ להסגיר את עצמו.

 שני הצדדים אינם מעוניינים בהסלמה

ישראל נקטה בתחילה מדיניות של תגובה תקיפה על כל ירי רקטות של הארגונים "הסוררים" כדי לאלץ את תנועת חמאס לקחת אחריות, לממש את ריבונותה ברצועה ולמנוע את ירי הרקטות. אולם לפני שבוע העבירה תנועת חמאס מסר אזהרה לישראל כי היא תשנה את מדיניותה ותנקוט מדיניות תגובה חדשה על כל הפצצה של חיל האוויר הישראלי ברצועה, עפ"י העיקרון "טיל תמורת טיל, מוצב תמורת מוצב".

המסר הועבר בעקבות הפצצה ישראלית מסיבית שכמעט וחיסלה קבוצה של פעילי הזרוע הצבאית באחת המנהרות ברצועה. עפ"י גורמים ביטחוניים בכירים, ישראל החליטה למתן את תגובותיה הצבאיות על ירי הרקטות של הארגונים הסלפים לשטח ישראל כדי שלא לשחק לידם ולהסלים את המצב הביטחוני ברצועה.

גם לישראל אין שום אינטרס כרגע לצאת לסבב לחימה נוסף ברצועת עזה. מכיוון שבמקרה הזה האינטרס להימנע ממלחמה נוספת ברצועה משותף לישראל ולחמאס, סביר להניח ששני הצדדים יעשו מאמץ להרגיע את המצב הביטחוני, באופן פראדוכסלי נוצרה זהות אינטרסים זמנית בלבד ביניהם.

הדבר בא לידי ביטוי גם במישור ההצהרתי. ח'ליל אל-חיה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר לפני כמה ימים כי "חמאס דבקה בהסכם הפסקת האש ואיננה מעוניינת במלחמה". גם שר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר באמצעי התקשורת כי "לישראל אין שום כוונה ליזום מהלך צבאי ברצועה". סימנים לכך ניתן לראות בהגברת הסיורים של חמאס לאורך גדר המערכת ברצועה בנסיון לאתר את משגרי הרקטות והגברת הלחץ על הארגונים הסלפים בתחומי הרצועה.

הרחוב העזתי עוקב בחרדה אחרי ההתפתחויות, אין לתושבי הרצועה שום עניין במלחמה נוספת עם ישראל. רק בשבוע שעבר העבירה הרש"פ למאות משפחות ברצועה כספים שהגיעו ממדינות המפרץ לשקם בתים שנהרסו במבצע "צוק איתן". גם ברצועה יש ציפיה של האוכלוסיה העזתית שתנועת חמאס תצליח לשלוט במצב ולרסן את הארגונים הסלפים. יחיא סינוואר נמצא בתחילת דרכו הציבורית-פוליטית החדשה וסביר להניח שהוא יפעל בהתאם להלכי הרוח של הציבור העזתי כדי להוכיח את מנהיגותו.