עבור לתוכן העמוד
Menu

כללי המשחק החדשים ברצועת עזה

הארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים ברצועת עזה, התומכים בארגון דאע"ש הצליחו בשבוע שעבר, בירי של כמה רקטות בודדות לעבר ישראל וללא נפגעים, להביא למתיחות מחודשת בין תנועת חמאס לישראל. דבר זה ממחיש כמה נפיץ המצב בדרום הארץ. ירי הרקטות של שני ארגונים, "אחפאד אל-צחאבה" ו "עומר חדיד",  נועד להפעיל לחץ על תנועת חמאס לשחרר מן הכלא כ-550 […]

הארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים ברצועת עזה, התומכים בארגון דאע"ש הצליחו בשבוע שעבר, בירי של כמה רקטות בודדות לעבר ישראל וללא נפגעים, להביא למתיחות מחודשת בין תנועת חמאס לישראל. דבר זה ממחיש כמה נפיץ המצב בדרום הארץ.

ירי הרקטות של שני ארגונים, "אחפאד אל-צחאבה" ו "עומר חדיד",  נועד להפעיל לחץ על תנועת חמאס לשחרר מן הכלא כ-550 פעילים סלפים שנעצרו בעקבות ההבנות הביטחונות החדשות בין תנועת חמאס למצרים. תנועת חמאס לא טיפלה באופן יסודי בשנים האחרונות בארגונים הסלפים, דבר שאפשר להם לערער את הפסקת האש וההבנות שהושגו בין חמאס לישראל בתיווך מצרי בסוף מבצע "צוק איתן" ב-2014.

ההפצצות הישראליות על מטרות חמאס, בעקבות ירי הרקטות, גרמו נזקים כבדים לכמה מהתשתיות שבנה חמאס בשנה האחרונה ועפ"י מקורות ברצועה כתוצאה מהן התמוטטו גם כמה מנהרות.

ההסלמה הביטחונית החדשה מגיעה בימים הראשונים של יחיא סינוואר בתפקידו החדש כמנהיג הנבחר של רצועת עזה. סינוואר הוא גם המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס ולכן סביר להניח שהניסיון שלה לשנות את כללי המשחק הישראלים החדשים הוא תוצאה של הנחייה שהגיעה ממנו. הרחוב העזתי מצפה לתגובה חריפה של חמאס על ההפצצות הישראליות, במיוחד מיחיא סינוואר הנחשב לקשוח ותקיף מול ישראל, ועפ"י מקורות בעזה, זו הסיבה לאזהרתו של "אבו עוביידה" הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס.

"אבו עוביידה" פרסם בדף הטוויטר שלו כי "לכל התקפה (ישראלית) תהיה המילה של הזרוע הצבאית ואם ההתנגדות מבטיחה – היא עומדת בהבטחתה והימים יוכיחו זאת". באתר האינטרנט הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" נמסר אופי התגובה הצפוי של חמאס אם ההפצצות האוויריות של ישראל ימשכו, "טיל תמורת טיל, מוצב תמורת מוצב".

ההפתעה של חמאס

 ההיערכות של צה"ל לקראת הבאות חייבת לקחת בחשבון את מכלול דרכי הפעולה האפשריות של חמאס, לא רק את מה שהיא מבטיחה בגלוי. פרשנים בעזה שמכירים את יחיא סינוואר, מעריכים שהוא דווקא ינסה להפתיע את ישראל בפעם הבאה שתתחדש המתיחות בדרום, במה שנקרא "פעולה איכותית" ("עמליה נוועיה" בערבית).

הכוונה לאירוע הרג המוני, או חטיפה של חיילים ואזרחים באמצעות חדירה לעוטף עזה דרך המנהרות, או אפילו חדירה דרך הים לאחד מחופי ישראל הקרובים לרצועה, באמצעות יחידת הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס. תרחיש נוסף להערכתם יכול להיות שיגור כלי טייס ממולכד לעבר מוצב של צה"ל או ישוב אזרחי.

מקורות בחמאס אומרים כי התנועה הסיקה מפרסום דו"ח מבקר המדינה בעניין "צוק איתן" והדיון הציבורי והתקשורתי בישראל בעקבות כך, את המסקנה כי ישראל השלימה עם שלטון חמאס ברצועה. הבנת חמאס היא כי ישראל לא מעוניינת למוטט את שלטון חמאס אלא להכיל אותו, כיוון שאין לה פיתרון אחר. לכן הסבירות שישראל תכבוש את כל הרצועה בעקבות אירוע חטיפה או הרג המוני היא נמוכה.

האפשרות שישראל תצא למלחמה כוללת, כפי שעשתה במלחמת לבנון השניה, בעקבות חטיפתם של החיילים רגב וגולדוואסר ז"ל, הפכה, להערכת גורמים בחמאס, לפחות סבירה. לאור זאת, לא מן הנמנע שיחיא סינוואר ינסה להפתיע את ישראל בדרך הפעולה הזו, דבר שעשוי, מבחינתו, לחזק את מעמדו כמנהיג החדש של הרצועה.

הנחת העבודה של סינוואר היא שאם חמאס תחזיק בידיה אזרחים או חיילים ישראלים שנחטפו מעוטף עזה, היא תצליח לכבול את ידיה של ישראל ולמנוע תגובה חריפה נגד רצועת עזה. ישראל תאלץ "לבלוע את הצפרדע" וחמאס גם תצליח לסחוט ממנה עסקה חלופין גדולה יותר מ"עסקת שליט" מ-2011, שבמסגרתה ישוחררו אלפי אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל. לכן החשיבות למקד את מאמצי צה"ל בדרכים למנוע אפשרות של חדירה לישראל דרך המנהרות כה גדולה. המנהרות גם מאפשרות לפעילי חמאס לחזור עם חטופים או גופות בחזרה לתחומי הרצועה ולהחזיק בקלפי מיקוח, דבר שאיננו אפשרי בחדירה לישראל דרך הים.

אפשרות ההתדרדרות לעימות צבאי

סביר להניח ששני הצדדים, ישראל וחמאס, עושים עתה הערכה מחדש לגבי דרכי הפעולה שלהם, אם המצב יתחמם מחדש. התחממות זו עלולה להתרחש במקרה שהארגונים "הסוררים" ברצועה יצליחו לשגר רקטות נוספות לעבר דרום הארץ.

ישראל איננה יכולה שלא להגיב. המדיניות החדשה של שר הביטחון ליברמן היא להגיב בעוצמה גדולה יותר מבעבר וישראל איננה יכולה לסגת בה כעת, מכיוון שהדבר יתפרש כחולשה. גם הזרוע הצבאית של חמאס מילכדה עצמה בהודעתה כי תגיב על כל הפצצה ישראלית.

במצב הזה, האפשרות של הסלמה והתלקחות לעימות צבאי, לא בהכרח מלחמה או מבצע צבאי גדול, גוברת. כל צד מנסה להרתיע את הצד השני ,אך שינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה עלול להסלים את המצב עוד יותר. לכך צריך להוסיף את המצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה, המחסור בתשתיות, במים ובחשמל ושיעור האבטלה הגבוה.

ברצועת עזה מצביעים על חודשי אפריל-מאי הקרובים כמועד אפשרי להתלקחות צבאית חדשה ברצועה, לא רק בגלל מזג האוויר היותר נוח, אלא דווקא בגלל ההתפתחויות הצפויות בישראל.

בחמאס יש אסכולה המעריכה כי צפויים זעזועים בקואליציה בישראל בעקבות החקירות הפלילות נגד ראש הממשלה. דבר זה עשוי לדחוף את כל מי שמעוניין ביציבות הקואליציה להסלים את המצב ברצועת עזה, כדי לשנות את סדר היום התקשורתי, זאת בתמיכת ממשל טראמפ, שהציב לו כיעד את המלחמה באסלאם הקיצוני.

ההערכה בחמאס היא כי ישראל גם עלולה לנסות וליצור משבר זמני, כדי לדרוש הכנסת כוחות זרים לרצועה, כפי שהציע ראש הממשלה נתניהו בפגישתו עם שרת החוץ של אוסטרליה.

בצד ההערכה הזו ישנה אסכולה אחרת בחמאס, הסבורה שישראל איננה מעוניינת בעימות צבאי נוסף נוכח ההתעצמות הצבאית הגדולה של חמאס, שיכולה לפגוע באלפי רקטות בלב ליבה של ישראל. האסכולה הזו גורסת כי הנשיא טראמפ מעוניין להקים ציר ישראלי-ערבי סוני, נגד איראן השיעית וכי לא יאפשר לישראל להיגרר למלחמה נוספת בעזה. ציר כזה יהיה מעוניין לדחות את הקמתה של המדינה הפלסטינית ולהוריד את הנושא מסדר היום הבינלאומי.

כרגע נראה שגם ישראל וחמאס אינן מעונינות בעימות צבאי רחב אך ירי הרקטות של הארגונים הסלפים נגד ישראל הגביר עוד יותר את נפיצות המצב בגבול הדרום וישראל צריכה לתת את הדעת על כך ולעשות את הפעולות הדרושות בהקדם כדי שחמאס לא תוכל להפתיעה באמצעות המנהרות שהפכו לסכנה אסטרטגית של ממש.