עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל נגד איראן בסוריה

את ההפצצה האווירית הישראלית בסוריה בסוף השבוע שעבר על נשק אסטרטגי שיועד עבור ארגון חיזבאללה יש לראות בהקשר רחב יותר. מדובר למעשה במלחמה של ישראל באיראן ובשלוחותיה, המנסים להיאחז בסוריה, נוכח האפשרות כי בקרוב יושג בה הסדר מדיני כלשהו, שיסיים את מלחמת האזרחים הנמשכת שש שנים. התקיפה הישראלית באה שבוע ימים לאחר שראש הממשלה נתניהו […]

את ההפצצה האווירית הישראלית בסוריה בסוף השבוע שעבר על נשק אסטרטגי שיועד עבור ארגון חיזבאללה יש לראות בהקשר רחב יותר. מדובר למעשה במלחמה של ישראל באיראן ובשלוחותיה, המנסים להיאחז בסוריה, נוכח האפשרות כי בקרוב יושג בה הסדר מדיני כלשהו, שיסיים את מלחמת האזרחים הנמשכת שש שנים.

התקיפה הישראלית באה שבוע ימים לאחר שראש הממשלה נתניהו נועד במוסקבה עם הנשיא פוטין והבהיר לו כי ישראל לא תשלים עם ניסיונות איראן להיאחז בסוריה. בראשן, כוונתה להקים נמל ובסיס צבאי בלאד'קיה בצפון סוריה.

התקיפה הישראלית הינה, עפ"י מקורות ערביים, ה-19 במספר מאז שנת 2013, במהלכה תקפה ישראל מטרות סוריות, איראניות ומטרות חיזבאללה, כדי למנוע את התחזקותו של ארגון חיזבאללה בנשק איכותי. מדובר במהלך צבאי במסגרת מדיניות "הקווים האדומים" שקבעה ישראל לגבי סוריה.

עד כה קבעו "הקווים האדומים" של ישראל שלושה "לאווים": לא להפרת הריבונות הישראלית ברמת הגולן; לא לקיומו של נשק כימי באזור; לא להעברת נשק מתקדם לחיזבאללה. ישראל אף פעלה באופן צבאי בשנים האחרונות בשטח סוריה כדי לאכוף את העקרונות האלה למרות הנוכחות הצבאית המסיבית של רוסיה בסוריה, ישראל איננה מבקשת אישור מרוסיה כדי לעמוד על "הקווים האדומים" שלה.

עפ"י הודעת הצבא הסורי, ישראל תקפה בסיס צבאי סמוך לתדמור באזור חומס. ייתכן שמדובר בתקיפה של טילי סקאד מסוג D, שהינם לטווח ארוך של 700 ק"מ, שיועדו לארגון חיזבאללה. אך לא ברור האם מדובר במתקן שנבנה על ידי איראן ויוצרו בו טילים ארוכי טווח או שמא מדובר במאגר סורי?

הצבא הסורי הגיב לראשונה בשיגור טילי נ"מ מסוג SA-5 לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי ואילו ישראל הפעילה לראשונה את מערכת ה"חץ" כדי ליירט את הטילים. צבא סוריה טען בהודעה רשמית כי הפיל מטוס ישראלי ופגע במטוס נוסף. מדובר בהודעה שקרית, שמטרתה כנראה לנסות ולהעלות את המורל בסוריה ולאלץ את ישראל להודות בתקיפה.

פרשנים בעולם הערבי טוענים כי מדובר באסטרטגיה סורית חדשה, באישור של רוסיה ואיראן שנועדה להרתיע את ישראל. לדבריהם, הנשיא פוטין משחק משחק כפול, הוא נפגש עם ראש הממשלה נתניהו כדי לתאם עמו את חלוקת המרחב האוירי הסורי בין צה"ל לבין חיל האוויר הרוסי, ומאידך גיסא נותן "אור ירוק" לנשיא בשאר אסד לשגר טילי קרקע אוויר לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי. ההערכה של אותם פרשנים היא כי זה יהיה מעתה ואילך אופיה של התגובה הסורית לכל התקפה ישראלית בשטח סוריה.

מדובר בהתפתחות מסוכנת מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים. כנראה שהנשיא אסד מרגיש "על הסוס". הוא נהנה מתמיכתן של רוסיה ואיראן  ורוצה לשקם את כבודו, באמצעות החרפת התגובות הצבאיות מול ישראל.

למרות שרוסיה זימנה את השגריר הישראלי במוסקבה גרי קורן לשיחת הבהרה במשרד החוץ הרוסי, ישראל איננה מתכוונת לשנות את "הקווים האדומים" שלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בסוף השבוע בהודעה חריגה כי המדיניות של ישראל למנוע העברת נשק מתקדם לידי חיזבאללה תימשך.

איראן ממשיכה לחזק אחיזתה בסוריה

איראן ממשיכה לנהל משא ומתן עם הנשיא בשאר אסד להקמת הנמל והבסיס הצבאי בלאד'קיה. עפ"י מקורות בסוריה, ההסכם של הנשיא עם רוסיה לגבי הנמל הרוסי שהוקם בטרטוס הוא לתקופה של 50 שנה. אולם, עפ"י מקורות גלויים, איראן מנסה להתבסס גם בדרום סוריה.

העיתון "אל-קודס אל-ערבי" דיווח ב-18 במרץ כי נציגים של המליציה העיראקית הפרו איראנית "אל-נג'בא", בראשות מחמוד מוסאווי האחראי על קשרי החוץ, ביקרו בעיר סווידא בדרום סוריה  ונפגשו עם נציגי העדה הדרוזית.(1) מליצית "אל-נג'בא" הודיעה לפני כשבוע כי הקימה חטיבה חדשה בעלת נשק איכותי כדי "לשחרר את רמת הגולן הסורית".

עפ"י הדיווח, תושבים בסווידא' מסרו כי תומכי איראן רוכשים בחשאי, באמצעות אנשי עסקים, קרקעות באזור. עוד נמסר כי איראן פועלת להפצת דת השיעה בקרב הדרוזים באזור ולמען הקמת משרדים לארגון חיזבאללה. הנוכחות האיראנית בסוריה הופכת לאיום אסטרטגי על ישראל. הסימנים מעידים על כך שמרוסיה לא תבוא הישועה וישראל תצטרך לייצר בעצמה את ההרתעה הדרושה.