עבור לתוכן העמוד
Menu

השתיקה הערבית על חיסול פוקהא

הנהגת הרשות הפלסטינית שומרת על שתיקה בכל הקשור לחיסולו של המחבל מאזן פוקהא ברצועת עזה ואיננה מגנה את המעשה בעוד מנהיגי תנועת חמאס רותחים מזעם, מאשימים את ישראל במעשה ומאיימים בנקמה.

הנהגת הרשות הפלסטינית שומרת על שתיקה בכל הקשור לחיסולו של המחבל מאזן פוקהא ברצועת עזה ואיננה מגנה את המעשה בעוד מנהיגי תנועת חמאס רותחים מזעם, מאשימים את ישראל במעשה ומאיימים בנקמה. יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס פשוט מתעלם מהנושא כאילו המתרחש ברצועת עזה איננו נוגע כלל ועיקר לרשות הפלסטינית.

זאת ועוד, הבכיר הפלסטיני היחיד מהרשות הפלסטינית שהתייחס לחיסולו של מאזן פוקהא היה ראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג' שבחמאס טוענים שהוא מקורב לשב"כ הישראלי ולסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב ה-CIA. בראיון שהוא העניק ב-25 במרץ לעיתון הגרמני "דר שפיגל" אמר הגנרל פרג' כי אנשיו לא יתירו לתנועת חמאס להגיב על החיסול מתוך שטח הגדה המערבית.

הוא הדגיש כי יש תיאום ביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל כדי למנוע תגובה כזו משטח הגדה וכי התיאום הזה מעוגן בהסכמי אוסלו. ברחוב הפלסטיני יש כעס רב על שתיקתם של בכירי הרשות הפלסטינית ובמיוחד על שתיקתו של מחמוד עבאס אשר אמור לייצג, בתוקף היותו ראש אש"פ, את כל הפלסטינים.

האופוזיציה הפלסטינית טוענת כי מחמוד עבאס מתנהג כאילו רצועת עזה הינה מדינה נפרדת שאיננה קשורה לגדה. לדבריה, למרות שהייתה כאן פגיעה ברורה  בריבונות הפלסטינית ברצועת עזה יו"ר הרשות הפלסטינית מעדיף לטמון את ראשו בחול עד יעבור זעם.

גורמים בכירים בפת"ח מסבירים את התנהגותו של מחמוד עבאס בכך שהוא חושש מתגובתו של הנשיא האמריקני החדש טראמפ. לטענתם,אם הוא יגנה את חיסולו של מאזן פוקהא, תנצל זאת ישראל מיד כדי להסית נגדו את הנשיא טראמפ ולהציגו כמי שתומך בטרור של חמאס.

לכן, מחמוד עבאס מעדיף לשמור על שתיקה, החשש שלו שחמאס תנצל את התשתית "הרדומה" שלה בשטחי הגדה כדי לבצע פיגוע נקם בישראל, דבר שעלול להציג את הרשות הפלסטינית כמי שאיננה מונעת טרור. לכן ההנחיה שלו למנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה הינה למנוע בכל מחיר פיגועים של חמאס בשטח הגדה ולתאם באופן מירבי את פעילות הסיכול עם גורמי הביטחון של ישראל.

יו"ר הרשות הפלסטינית מכיר היטב את מהותה של הזרוע הצבאית של חמאס שמאזן פוקהא היה מבכיריה. זוהי הזרוע שגירשה ב-2007 את הרשות הפלסטינית מרצועת עזה בכוח הנשק, השליכה פעילים של פת"ח מגגות בתים ומאז ניסתה פעמיים להפיל את שלטונו ברמאללה.

היה זה השב"כ הישראלי שחשף את שתי ההתארגנויות הגדולות שחמאס הקימה בגדה כדי לבצע את המשימה, מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. לכן, אף אחד בצמרת תנועת פת"ח לא מזיל דמעה על מותו של מאזן פוקהא אשר באותה מידה שארגן פעילות טרור נגד ישראל בגדה היה מארגן את אותה הפעילות גם נגד הרשות הפלסטינית.

גם מצרים וירדן שותקות ואינן מגנות את חיסולו של מאזן פוקהא. גם הן יודעות היטב את מהותה של תנועת חמאס, מדובר בתנועת בת של תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת במצרים כתנועת טרור. לכן מבחינת מצרים, מאזן פוקהא הינו טרוריסט לכל דבר.

השלטון המצרי של הנשיא א-סיסי מאשים את חמאס, למרות ההתקרבות האחרונה ביניהם, בשיתוף פעולה עם דאע"ש ועם "האחים המוסלמים" במצרים לביצוע פיגועי טרור נגד המשטר. הדוגמא הבולטת ביותר לכך הינה השתתפותה של תנועת חמאס בהתנקשות בחיי התובע המצרי הכללי השאם ברכאת לפני כשנתיים.

בירדן, תנועת "האחים המוסלמים" איננה מוגדרת בארגון טרור אך היא תנועת אופוזיציה חזקה מאוד החותרת בחשאי נגד שלטון המלוכה. לכן, יש להניח כי הנשיא א-סיסי והמלך עבדאללה מברכים בסתר ליבם על חיסולו של המחבל מאזן פוקהא, הם שומרים על שתיקה בדיוק כמו מחמוד עבאס.

בתקופה הזו שבה יש נשיא אמריקני חדש שהמוטו שלו הוא מלחמה בטרור של האסלאם הקיצוני, אפילו גינוי שהוא בבחינת "מס שפתים" בלבד יכול להזיק לאינטרסים של המדינות שאמורות להיות חברות בקואליציה החדשה שיקים הנשיא טראמפ נגד הטרור האסלאמי.

לכן, כמו שנאמר-סייג לחוכמה שתיקה.