עבור לתוכן העמוד
Menu

הקרב בין עבאס לדחלאן על פת"ח ברצועה

הקרב בין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לבין יריבו המר מחמד דחלאן מתעצם והולך, גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי דחלאן הינו כמו "עוף החול", בכל פעם שעבאס חושב שהוא הצליח להחלישו, קם לפתע דחלאן ומפתיעו בחזית חדשה. ברשות עדיין לא התאוששו מהמהלך המבריק של דחלאן שהצליח לשכנע את מצרים לגרש את ג'בריל רג'וב משטחה […]

הקרב בין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לבין יריבו המר מחמד דחלאן מתעצם והולך, גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי דחלאן הינו כמו "עוף החול", בכל פעם שעבאס חושב שהוא הצליח להחלישו, קם לפתע דחלאן ומפתיעו בחזית חדשה.

ברשות עדיין לא התאוששו מהמהלך המבריק של דחלאן שהצליח לשכנע את מצרים לגרש את ג'בריל רג'וב משטחה בשבוע שעבר והשפיל בכך את הרשות הפלסטינית ובכיריה.

המתיחות בין הרשות הפלסטינית למצרים עדיין לא נרגעה. נראה כי עבאס מבין כבר כי הפסיד את חזית מחנות הפליטים בלבנון לטובתו של דחלאן, לכן הוא לא ביקר בהם במהלך ביקורו בלבנון בשבוע שעבר,הוא חשש מפני הפגנות נגדו מצד נאמני דחלאן במחנות שיטענו מולו כי וויתר על "זכות השיבה".

דחלאן לעומתו הגביר את פעילותו במחנות הפליטים ורעייתו, ד"ר ג'לילה דחלאן, סיירה שם בשבוע שעבר ותרמה כסף לפליטים פלסטינים במחנה עין אל-חילווה. עכשיו מתעקש עבאס לנסות ולהביס את דחלאן דווקא במגרשו הביתי ברצועת עזה.

מוחמד דחלאן נהנה מתמיכה גדולה בשורות פת"ח ברצועה, הוא יליד מחנה הפליטים ח'אן יונס ובתחילת שנות ה-80 עמד בראש השביבה של פת"ח ואחר גירושו מהשטחים בידי ישראל מינה אותו יאסר ערפאת לראש "ועדת עזה" במטה אש"פ בתוניסיה.

אפילו תנועת חמאס מכירה בכוחו ברצועת עזה, לפני כמה ימים אמר בכיר חמאס, מושיר אל-מצרי, כי אין שום איבה בין תנועתו לדחלאן וכי מחמוד עבאס מעמיק את הפיצול בין הגדה לרצועה. חמאס גם מאפשרת לרעייתו של דחלאן לקיים פעילות צדקה עניפה ברצועת עזה.

דחלאן הצליח לזכות בקרדיט בקרב תושבי הרצועה על פתיחת מעבר רפיח לעיתים תכופות יותר בזכות קשריו המצויינים עם הנשיא המצרי א-סיסי. דחלאן התחיל בפעילות הזו לפתיחת המעבר מול הנשיא המצרי הרבה לפני שהחלה ההתקרבות האחרונה בין מצרים לתנועת חמאס.

הטקטיקה של מחמוד עבאס

יו"ר הרשות הפלסטינית הצליח לגייס באחרונה לצדו את אחמד חילס, אחד מבכירי תנועת פת"ח ברצועה שהינו מסוכסך במשך שנים רבות עם מחמד דחלאן. חילס היה מסוסכך גם עם מחמוד עבאס אך יו"ר הרשות הפלסטינית הצליח לרצותו ומינה אותו באחרונה לחבר הוועדה המרכזית של פת"ח כדי שיעזור לו להילחם במוחמד דחלאן.

כעת מנסה חילס לחזק את מעמדו של מחמוד עבאס בקרב פעילי פת"ח ברצועה. אחמד חילס שוקל להחליף את כל ראשי האזורים של פת"ח ברצועת עזה מחשש שחלקם נאמנים לדחלאן. תנועת פת"ח ברצועה מפוצלת באופן ברור לשני מחנות, האחד, הנאמן לדחלאן והשני התומך בעבאס.

עפ"י גורמים ברצועה, מחמד דחלאן חזה את הנולד והקדים את חילס בכך שחילק לנאמניו תפקידים בתנועה ואף שיפר את שכרם. חילס מנסה גם לשפר היחסים עם הפלגים האחרים, הוא החל בימים האחרונים בסדרה של פגישות עם נציגי הפלגים ברצועה המשתייכים לאש"פ, הוא עדיין לא נפגש עם ההנהגה החדשה של חמאס בראשות יחיא סינוואר. עפ"י גורמים ברצועה, דחלאן לא יניח לאויבו חילס להשתלט על פת"ח ברצועה.

בחודשים האחרונים היו תגרות ידיים ועימותים ברצועה בין תומכיו של מחמד דחלאן לבין תומכיו של מחמוד עבאס, תנועת חמאס לא התערבה והניחה לשני הצדדים להקיז את דמם. באחת הפגנות בעיר עזה אף הועלו באש תמונותיו של מחמוד עבאס.

יו"ר הרשות הפלסטינית ניסה לפגוע בנאמני דחלאן ברצועה והפסיק את תשלום משכורותיהם ואף שכנע את ישראל לשלול תעודות VIP של חמישה חברי פרלמנט מטעם פת"ח, הנאמנים לדחלאן.

לכן, השבועות הקרובים בעזה אמורים להיות סוערים, בתנועת פת"ח מעריכים כי צפויים מאבקים קשים בין תומכי אחמד חילס לתומכי מוחמד דחלאן על השליטה בשטח מכיוון שיו"ר הרשות הפלסטינית לוחץ על אחמד חילס להביא תוצאות.

קרב הירושה ברשות הפלסטינית הולך ומחריף, בצד המאבק הגדול בין מחמוד עבאס למוחמד דחלאן יש גם מאבקים אחרים, אתר האינטרנט FATHMEDIA.NET דיווח ב-6 במארס, כי שני סגניו של מחמוד עבאס, ג'בריל רג'וב ומחמוד אל-עאלול, קיבלו ממנו "אור ירוק" להדיח את ראש הממשלה ראמי חמדאללה, בגלל תפקוד לקוי ובשל ניסיונות למצוא חן בעיני תנועת חמאס ומצרים. את חמדאללה אמור להחליף אחד מד"ר מחמד א-שתייה, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, או שר התרבות סברי סיידם.

בחזרה לרצועת עזה, בתנועת פת"ח יש התמרמרות רבה כי לרצועת עזה אין ייצוג מספיק במועצה המהפכנית של פת"ח, מחמוד עבאס אמור להוסיף כעת נציגים נוספים למועצה מקרב בני הרצועה כדי לנסות ולחזק את מעמדו.

ברחוב הפלסטיני מריחים היטב את חולשתו של מחמוד עבאס, הוא נחשב כבר ל "סוס מת", גירושו של ג'בריל רג'וב ממצרים היווה מכה קשה למחמוד עבאס וחבורתו ואי הוודאות לגבי סוגיית היורש רק הולכת וגוברת.

הוועידה השביעית של פת"ח שכונסה בסוף חודש נובמבר שעבר ברמאללה נועדה להרחיק את מחמד דחלאן ונאמניו משורות התנועה, היא הצליחה בכך באופן רשמי בלבד. בשטח, ברצועת עזה כוחו של מחמד דחלאן גדול יותר מכוחו של מחמוד עבאס.