עבור לתוכן העמוד
Menu

המתח ברמאללה סביב ביקורו של גרינבלט

שליחו של הנשיא טראמפ, ג'ייסון גרינבלאט, הגיע למוקאטעה בשעה מאוד רגישה לרשות הפלסטינית. הפגנות נגד התיאום הבטחוני הפכו לשגרה של יום יום, והאדישות הגוברת של מדינות ערב לבעיה הפלסטינית מדאיגה מאוד את ההנהגה ברמאללה, כי על פי הערכתה פלסטין עלולה שלא "להיספר" כאשר שתי המעצמות, ארה'ב ורוסיה, יחלקו את המזרח התיכון מחדש לתקופה שאחרי "סייקס […]

שליחו של הנשיא טראמפ, ג'ייסון גרינבלאט, הגיע למוקאטעה בשעה מאוד רגישה לרשות הפלסטינית. הפגנות נגד התיאום הבטחוני הפכו לשגרה של יום יום, והאדישות הגוברת של מדינות ערב לבעיה הפלסטינית מדאיגה מאוד את ההנהגה ברמאללה, כי על פי הערכתה פלסטין עלולה שלא "להיספר" כאשר שתי המעצמות, ארה'ב ורוסיה, יחלקו את המזרח התיכון מחדש לתקופה שאחרי "סייקס פיקו", ואם "פלסטין" לא תוכר עד אז- היא תהיה מ"מחוץ למפה" לעוד מאה שנים.

כוחות הביטחון הפלסטינים יורים גז מדמיע לתוך ההמון להתפזר מפגינים ברמאללה (אמנסטי אינטרנשיונל)

הדיווח שלהלן מבוסס על שיחות עם בכירים פלסטינים, אתמול בירושלים וברמאללה. הפקיד הבכיר הפלסטיני הסביר לנו אתמול מה הן הדאגות העיקריות כיום, מבחינת ההנהגה הפלסטינית.

במישור הבינלאומי, מקורות ברמאללה חוששים כי ארה"ב ורוסיה מתכננות לשרטט מחדש גבולות, במעין "הסכם סייקס-פיקו" חדש (בריטניה וצרפת ציירו לראשונה את הגבולות לפי ראות עיניהן בשנת 1916), ומנהיגים פלסטינים נחושים כי פלסטין תכלל המפה החדשה. זו הסיבה שהם כל כך להוטים לאסוף התחייבויות רבות להקמת מדינה פלסטינית, במיוחד ממדינות בעלות "כוח החלטה" בעולם, כגון מובילות האיחוד האירופי, ארה"ב, ורוסיה.

לפיכך, מאוד שמחו ברמאללה כאשר הגיע הטלפון מטראמפ לאבו מאזן, ובעקבותיו ההזמנה לבוא לבית הלבן, אבל באותה מידה הייתה אכזבה מכך שכאשר אבו מאזן הזכיר בשיחה את עקרון שתי המדינות, הנשיא טראמפ לא הגיב.

גם ההודעה המשותפת בירושלים לרוה"מ נתניהו ולשליח גרינבלאט הנמיכה את הציפיות ברמאללה עד כדי ביטול מסיבת העיתונאים המשותפת לאבו מאזן ולשליח האמריקני. בעיקר התאכזבו ברמאללה מהשמטת האיזכור של פתרון שתי המדינות, ובכלל ההתייחסות לרשות כאל "פלסטינים", וההתמקדות במימד האזורי של הפתרון לפלסטינים, ולא כמדינה פלסטינית.

יש להעריך כי עניין הפתרון האזורי עמד במרכז השיחות, וכי הפלסטינים אמרו לגרינבלאט כי לא יוכלו לקבל זאת. הפלסטינים לא סומכים על מדינות ערב – ולהיפך – ומכאן שלא יסכימו לשום מסגרת אזורית, אלא רק ל"אירופית" או למסגרות של האום.

   בעיה חמורה הם ההפגנות הגוברות נגד התיאום הבטחוני אחרי שצהל הרג בראמללה מבוקש מסוכן, באסל אל-אערג', המייצג סוג חדש של טרוריסטים – הקרוב ל"אירגונים הבלתי ממשלתיים" של רמאללה, ולא לאירגוני "אשף הישן", אבל במסגרת של האירגונים, מי שלקח אחריות עליו היא החזית העממית לשחרור פלסטין, האירגון שגם שר החוץ, ריאד לא-מאלכי, השתייך אליו בעבר.

בפגישה שהתקיימה בין ראש ה–  CIA  מיק פומפאו לבין אבו מאזן לא הסתירו האמריקנים את רצונם לראות את בכיר הבטחון הפלסטיני, סמל התיאום הבטחוני, מאג'ד פרג' בעמדת זינוק לירושת אבו מאזן.

ההתעלמות מהמדינה הפלסטינית היא לא הדאגה היחידה של הרשות הפלסטינית. בשבועות האחרונים, ברמאללה לא היה בטוח. הפגנות אלימות התקיימו על בסיס יומי, במחאה על חוסר המעש של הרשות הפלסטינית, לאחר הריגת החמוש הפלסטיני באסל אלאערג’ על ידי צה"ל, בתוך העיר רמאללה.

הרשות הפלסטינית הייתה מאוד להוטה כדי למנוע הפגנות מכל סוג שהוא בתוך רמאללה חושש מתסמונת "תחריר" (הגרסה של מצרים של "האביב הערבי"). אך הריגת המחבל המבוקש הביאה לסדרה של הפגנות, שמערכת הביטחון הפלסטיני לא הצליחה לשכך.

באסל אלאערג’ היה רוקח מאזור ירושלים-בית לחם, המשתייכים לארגונים מיליטנטיים. האגף אגרסיבי של ארגונים לא ממשלתיים. אלאערג’ היה מבוקש על ידי שני גורמי הביטחון, הישראלי והפלסטיני. במלים אחרות, הם יוצרים תפיסה כי יש תיאום ביטחוני בין השניים סביב הנושא. אלאערג’ בילה שנים רבות בשני בתי כלא, ישראלים ופלסטינים. ההפגנות לאחר מותו של אלאערג’ התמקדו בתיאום הביטחוני הישראלי-פלסטיני, מכוונות כנגד מאג'ד פרג', ראש הביטחון הפלסטיני.

התנזים של פתח לא יכול לקבל זאת, וגם לא החזית העממית, עושת דברה של איראן בגדה, כך שנוצרה קואליציה מסוכנת בתוך רמאללה נגד הרשות הפלסטינית, בין התנזים של פתח, לבין החזית העממית והאירגונים הבלתי ממשלתיים העלולים לקרב את סופה של הרשות. קליפ זה מראה מפגינים רבים שלובשים כאפיות אדומות, האופייניות לחזית העממית לשחרור פלסטין. גורם מרכזי במערכת העמותות הפלסטיניות (הכוללת את שר החוץ הפלסטיני ריאד מלכי).

* החזית העממית הפרו-איראנית בולטת מאוד, ערב ביקורו של גרינבלט ברמאללה.

*במארס 2017, באותו היום של ההפגנה הענקית ברמאללה, החזית העממית הודיעה שהצטרפה לתנועת חמאס, בדחיית התוכניות של הרשות לקיום בחירות המוניציפליות.

* באופן מפתיע הזרז להפגנות היה התנזים של הפת"ח (הזרוע הצבאית) במחנה הפליטים קלנדיה, שבין רמאללה וירושלים. ההפגנה הושתקה על ידי כוחות הביטחון, בכדי לנסות למנוע התנגשות במרכז רמאללה.

אנשי התנזים החלו בהפגנה הראשונית כאשר אבו מאזן נפגש עם ראש ה-CIA, מייק פומפאו. הגורם הביטחוני האמריקאי המליץ לעבאס כי מאג'ד פרג' יוכרז כיורשו, בכדי לחזק את הגוש האזורי המתנגד לאיראן. התנזים מסרב לקבל כל תכתיב, והם השתמשו בהפגנות בקלנדיה כדי להעביר את התנגדותם למאג'ד פרג', הסמל של התיאום הביטחוני עם ישראל.

ח'לידה ג'ראר, מנהיגת החזית העממית לשחרור פלסטין (החזית העממית לשחרור פלסטין)

לדברי המקור שלנו, "יש להם פה נשק במחנות הפליטים, והם יוכלו להסתער על המוקטעה ולהפיל את הרשות הפלסטינית. זה רק עניין של החלטה".

לסיכום – שתי דאגות עיקריות מעסיקות את ההנהגה הפלסטינית ברמאללה עכשיו: הכללת פלסטין בהסדרי גבול מסוג "סייקס-פיקו" והפגנות האופוזיציה/של התנזים במרכז העיר רמאללה.

שני הפלגים רוצים להפיל את התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית – החזית העממית, המייצגת אינטרסים איראניים, והתנזים, כחלק ממאבק הירושה לקראת "היום שאחרי עבאס".