עבור לתוכן העמוד
Menu

"הבטן הרכה" של מחמוד עבאס

סימני הלחץ ניכרו השבוע היטב אצל יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. אויביו הפוליטיים באופוזיציה הפלסטינית היכו בו ללא רחם וגם יריבו המר מחמד דחלאן, מתוך תנועת פת"ח התעורר לחיים, אחרי שעבאס היה בטוח כי הצליח להחלישו, והנחית עליו סטירת לחי פוליטית כואבת באמצעות מצרים אשר גירשה את בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב משטחה. יו"ר הרשות הפלסטינית […]

סימני הלחץ ניכרו השבוע היטב אצל יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. אויביו הפוליטיים באופוזיציה הפלסטינית היכו בו ללא רחם וגם יריבו המר מחמד דחלאן, מתוך תנועת פת"ח התעורר לחיים, אחרי שעבאס היה בטוח כי הצליח להחלישו, והנחית עליו סטירת לחי פוליטית כואבת באמצעות מצרים אשר גירשה את בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב משטחה.

יו"ר הרשות הפלסטינית כינס ב-7 במרץ באופן מפתיע את ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיני בגדה והורה להם לפזר בכוח כל הפגנה בערים הפלסטיניות נגד התיאום הביטחוני עם ישראל.

נושא התיאום הביטחוני עם ישראל הינו "הבטן הרכה" של מחמוד עבאס, שכל אויביו מנצלים באופן קבוע כדי לנגח אותו בנושא ולהציגו כ'משתף-פעולה' עם ישראל. השבוע נהרג בעימות עם צה"ל ברמאללה המבוקש הפלסטיני באסל אל-אערג'. בעקבות התקרית יצאו מאות מפגינים לרחובות רמאללה, כדי למחות על המשך התיאום הביטחוני עם ישראל.

תנועת חמאס ניצלה את התקרית לקמפיין הסתה אינטנסיבי נגד יו"ר הרשות באמצעי התקשורת שלה וברשתות החברתיות. עבאס נכנס ללחץ והורה לאנשיו לדכא בכוח כל גילויי מחאה בשטחים נגדו. מחמוד עבאס במלכוד. הוא מזגזג באופן קבוע בכל הקשור לתיאום הביטחוני עם ישרא, עפ"י הסכמי אוסלו, אך לא מעז לבטלו.

בעבר הוא התבטא כי התיאום הביטחוני הוא "קדוש", אך מאידך גיסא, לפני כשנה וחצי העביר החלטה במועצה המרכזית של אש"פ ובועד הפועל כי יש לבטלו. בפועל, מחמוד עבאס יודע כי המשך התיאום הביטחוני שלו עם ישראל הינו החמצן שלו להמשיך ולהישאר בשלטון ולזכות גם בתמיכת המממשל האמריקני ובסיוע הכספי הדרוש לקיומה של הרשות הפלסטינית. בלי תמיכתה, הצבאית והכספית, של ישראל – הרשות הפלסטינית תקרוס. עשרות אלפי פקידים יפוטרו ממנה וייפסק תשלום המשכורות ומחמוד עבאס יילך הביתה בבושת פנים.

ראש ה-CIA החדש מייק פומפיאו הבהיר באחרונה בפגישותיו עם מחמוד עבאס כי הממשל החדש מצפה ממנו להמשיך בתיאום הביטחוני עם ישראל. עבאס, המייחל להכרה של ממשל טראמפ ברשות הפלסטינית ובדרישותיה המדיניות, מתנהג בזהירות כדי שלא לתת שום תירוץ לממשל טראמפ לנקוט בסנקציות נגד הרשות.

המודיעין הכללי הפלסטיני, בראשותו של הגנרל מאג'ד פרג', עובד מסביב לשעון ובתיאום הדוק עם השב"כ הישראלי נגד כל ניצוץ של טרור נגד ישראל מתחומי הרשות הפלסטינית, כדי למנוע טענות ישראליות כי הרשות הפלסטינית איננה נלחמת בטרור.

תיאורית הקונספירציה

השבוע התייצב הגנרל עדנאן דמירי, דובר מערכת הביטחון הפלסטינית ונאמנו של מחמוד עבאס בפני התקשורת הפלסטינית וטען כי יש מסע מתוזמר נגד יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כדי "לפגוע בלגיטימיות שלו כמנהיג העם הפלסטיני".

דמירי התייחס לתופעת ריבוי הוועידות בתקופה האחרונה באיראן, טורקיה ומצרים נגד הרשות הפלסטינית והעומד בראשה. מדובר בוועידה ה-6 לתמיכה באינתיפאדה שהתקיימה בטהרן, בועידה שהתקיימה באיסטנבול בעניין הפליטים הפלסטינים, שמאחוריה עמדה תנועת חמאס, ובחמש הוועידות שעד כה כינס מחמד דחלאן במצרים בהסכמת השלטונות.

בוועידות האלה האשימו בכירים באופוזיציה הפלסטינית את מחמוד עבאס בהגנה על "הכיבוש" הישראלי, באמצעות התיאום הביטחוני עם ישראל. עבאס הואשם אף בניטרול אש"פ והמועצה הלאומית הפלסטינית, בוויתור על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ועוד כהנה וכהנה האשמות.

הכינוסים נגד מחמוד עבאס ומדיניותו נמשכים, מוחמד דחלאן המכיר היטב את נקודות התורפה של יו"ר הרשות הפלסטינית , מארגן בסוף השבוע ועידה נוספת של תומכיו הפעם בפאריז.

לאחר חמש ועידות שארגן דחלאן לתומכיו במצרים הוא החליט לכנס את כל תומכיו במערב אירופה ולבחור "הנהגה חדשה" של פת"ח באירופה. בהמשך צפויה ועידה נוספת של דחלאן ברצועת עזה, של המגזר הנשי, לתמיכה בפעולות רעייתו, ד"ר ג'לילה דחלאן, העומדת בראש מוסד הצדקה "פתא".

האסטרטגיה של מחמד דחלאן היא לשחוק את מעמדו של מחמוד עבאס בשיטתיות ולמצב את עצמו ואלפי תומכיו כתנועת פת"ח האמיתית, הממשיכה את מורשתו של יאסר ערפאת. הוא מצליח לעשות זאת במחנות הפליטים בלבנון, ברצועת עזה, במחנות הפליטים בגדה ועכשיו גם באירופה.

הפעילות ההסברתית שלו נגד מחמוד עבאס ומדיניותו, כולל בנושא התיאום הביטחוני עם ישראל, מלווה בהזרמת כספים מאסיבית לתומכיו בלבנון, ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בגדה, דבר שמעודד תומכים חדשים להצטרף לשורותיו. ביטוי ללחץ של מחמוד עבאס נתן סולימאן אלהרפי, השגריר הפלסטיני בפאריז שאמר ב-8 במרץ כי מטרת הכינוס של דחלאן הינה להרוס את ההישגים הדיפלומטיים של מחמוד עבאס.

לאן פני הדברים?

מחמוד עבאס מודאג מההתפתחויות האחרונות ומהמתקפות עליו באמצעי התקשורת הפוגעות בלגיטימיות שלו ושוחקות עוד יותר את מעמדו ברחוב הפלסטיני, הביקורת עליו איננה רק בתחום המדיני-ביטחוני. בכיר חמאס, ד"ר מחמוד א-זהאר, האשים במסיבת עיתונאים שכינס ב-8 במרץ את מחמוד עבאס בהברחת סכום של 4 מיליון דולר וסמים דרך מעבר הגבול ברפיח. "אני הייתי עד לכך" טען א-זהאר.

עבאס יורה לכל הכיוונים בניסיון לעצור את הסחף נגדו. הוא הורה לפטר 126 פעילים של פת"ח במחנות הפליטים בלבנון התומכים במחמד דחלאן ולהפסיק את תשלום משכורותיהם של 40 פעילים של ארגון ה'גהאד האסלאמי, העובדים במנגנון הממשלתי ברצועת עזה, בגלל שראשי הארגון תקפו אותו על התיאום הביטחוני עם ישראל.

הצעדים האלה מתפרשים ברוחב הפלסטיני כחולשה ותגובה של חוסר אונים. המשבר עם מצרים, שיזם מחמד דחלאן, לא הוסיף כבוד למחמוד עבאס וערער את מעמדו. כרגע התקווה שלו היא לשקם את מעמדו באמצעות כינוס ועידת הפסגה הערבית בסוף החודש בירדן, שאמורה להעלות לראש סדר היום הערבי את הבעיה הפלסטינית ונושא ירושלים, אולי משם תבוא הישועה עבורו.