עבור לתוכן העמוד
Menu

דברים שרואים מכאן

ככל שהדבר ישמע מוזר, הפלסטינים מרוצים מהצהרותיו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, בדבר המסר האמריקני שהגיע לישראל מממשל טראמפ, כי החלת הריבונות הישראלית בגדה תביא למשבר מיידי עם הממשל. גם דבריו כי ישראל צריכה להיפרד מהפלסטינים התקבלו בסיפוק בקרב בכירים ברשות הפלסטינית השואפים להקים מדינה פלסטינית עצמאית. כמה התפתחויות שקרו באחרונה מעודדות את בכירי הרשות […]

ככל שהדבר ישמע מוזר, הפלסטינים מרוצים מהצהרותיו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, בדבר המסר האמריקני שהגיע לישראל מממשל טראמפ, כי החלת הריבונות הישראלית בגדה תביא למשבר מיידי עם הממשל. גם דבריו כי ישראל צריכה להיפרד מהפלסטינים התקבלו בסיפוק בקרב בכירים ברשות הפלסטינית השואפים להקים מדינה פלסטינית עצמאית.

כמה התפתחויות שקרו באחרונה מעודדות את בכירי הרשות הפלסטינית. בקרוב יגיע לאזור ג'ייסון גרינבלט, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, הוא ישמע את עמדות הצדדים בדרך לגיבוש המדיניות האמריקנית החדשה לפיתרון הסכסוך.

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מינה את יועצו חסן זמלט לנציג אש"פ בוושינגטון. גורמים ברשות הפלסטינית אומרים כי מדובר בדיפלומט מוכשר בעל כושר שכנוע רב, כזה שיוכל להסביר היטב את העמדות המדיניות של הרשות הפלסטינית לממשל טראמפ.

נכון לרגע זה, יו"ר הרשות הפלסטינית עדיין לא הוזמן לבית הלבן לפגישה עם הנשיא טראמפ. ייתכן שהנשיא האמריקני רוצה ללמוד קודם היטב את נושא הסכסוך הישראלי פלסטיני, או שהוא רוצה לפגוש תחילה את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, בחודש הבא. א-סיסי אמור לעמוד בראש הציר המתון החדש שהנשיא טראמפ רוצה להקים במזרח התיכון.

בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי הסימנים מעידים על כך שהנשיא טראמפ אימץ את האמרה "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" וכי דונלד טראמפ בבית הלבן שונה מדונלד טראמפ של קמפיין הבחירות לנשיאות. עכשיו טראמפ איננו צריך להשמיע הצהרות תמיכה בהתנחלויות ובהעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. הוא כבר נבחר ואיננו זקוק כעת לקולות והמימון של היהודים בארה"ב.

מה שמכתיב את מדיניות טראמפ הוא האינטרסים האמריקנים ורצונו להצליח בגיבוש "עסקה" בין ישראל לפלסטינים, לכן הוא חייב להתחשב גם בעמדות של הרשות הפלסטינית. לדברי הבכירים בפת"ח, חולשת הרשות הפלסטינית היא גם כוחה, והנשיא טראמפ כבר מבין שאם הוא רוצה להשיג הישג מדיני, הוא חייב לחזק את הרשות. לדעתם, טראמפ מאמין שעליו למנוע את קריסת הרשות ולקבל אותה כצד שווה במשא ומן עם ישראל. כך נוהג "מתווך הוגן".

לכן, הנשיא טראמפ ביקש מישראל לרסן את נושא הבניה בהתנחלויות ואיננו מעביר בינתיים את השגרירות האמריקנית לירושלים. הוא מבין את ההשלכות של הצעדים האלה על המצב הנפיץ במזרח התיכון ובינתיים רק פתח בדיאלוג עם ישראל, כדי ללמוד את משמעות הדברים.

עפ"י גורמים ברשות הפלסטינית, עבדאללה מלך ירדן הצליח לשכנע את הנשיא טראמפ להתנהל בזהירות בנושא מעמדה של ירושלים וגם מחמוד עבאס הבהיר את רגישות המצב בפגישותיו עם מייק פומפיאו, ראש ה-CIA החדש. הפלסטינים מזהים "תהליך התפכחות" אצל הנשיא טראמפ. דבריו כי לפלסטינים "נשארה מעט אדמה", מעדים על כך שהוא מתחיל להבין את המצב לאשורו. בסופו של דבר, אומר גורם פלסטיני בכיר, הנשיא טראמפ הוא איש עסקים הרוצה "לסגור עסקה" והוא יתפכח בקשר לעמדות ישראל הנוקשות.

ה"התפכחות" של הנשיא טראמפ הביאה לכך שראש הממשלה נתניהו נאלץ להוריד מסדר היום את נושא סיפוח מעלה אדומים ושטחי C בגדה, ואפילו את הרחבת הבניה בשכונות היהודיות במזרח ירושלים. יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, מנסה להרוויח זמן. הוא משוכנע שככל שחולף הזמן, הנשיא טראמפ מבין יותר ויותר את מורכבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, דבר שמסייע לפלסטינים לשכנע ולהסביר את עמדותיהם לבכירי הממשל החדש.

עם זאת, בכירים ברשות הפלסטינית מביעים חשש מהפגישה הצפויה בין הנשיא טראמפ לבין נשיא מצרים א-סיסי. החשש הוא שהנשיא המצרי יאמר לנשיא טראמפ כי מבחינתו, מחמוד עבאס הינו "סוס מת" וכי הגיעה השעה להחליפו במחמד דחלאן, לתפקיד היורש ויו"ר הרשות הפלסטינית הבא.

סוכנות הביון המרכזית ה-CIA ניתקה את הקשר עם דחלאן לאחר השתלטות תנועת חמאס בכוח על רצועת עזה ב-2007. דחלאן מילא עד אז תפקידים של ראש המודיעין המסכל ברצועה ויועץ לענייני ביטחון לאומי ליו"ר הרשות הפלסטינית עבאס. הוא קיבל סיוע כספי אמריקני במיליוני דולרים כדי להקים כוח ביטחוני פלסטיני, שיבלום את תנועת חמאס, אך נכשל כישלון חרוץ, מבחינת האמריקנים. חמאס הצליחה בכוחה הצבאי לכבוש את הרצועה מידי הרשות הפלסטינית ולגרש ממנה את בכיריה. דחלאן מכחיש זאת עד היום וטוען כי הכסף הועבר לקופת הרשות הפלסטינית וכי לא היה בכוחו למנוע את השתלטות חמאס על הרצועה.

אם יחדש ה-CIA את הקשר עם מחמד דחלאן, תהיה זו התפתחות גרועה מבחינתו של מחמוד עבאס וסימן כי הממשל בוחן את האפשרות לתמוך בו כיורשו, לכן עמדתה של ישראל בקשר לדחלאן כה חשובה, שכן גם הממשל החדש חייב להתחשב בה. קרב הירושה ברשות הפלסטינית נמשך במלוא העוז וגם ה-CIA עוקב אחרי הדברים ומדווח לנשיא טראמפ, עפ"י גורמים פלסטינים גם הד"ר מוחמד א-שתיה, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, הצטרף למרוץ ואף העביר מסרים לישראל כי הוא מעוניין בתמיכתה.

בסה"כ מחמוד עבאס אופטימי יותר עכשיו בקשר לכוונות ממשל טראמפ, מבחינתו ההשתוללות של הימין הקיצוני בישראל נבלמה בגלל מדיניותו של טראמפ וראש הממשלה נתניהו נותן עדיפות לנשיא האיראני על פני נושא ההתנחלויות והסיפוח, דבר שמשרת כרגע את האינטרסים של הפלסטינים.