עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מנסה להיאחז בסוריה

לאורך כל המלחמה בסוריה, הקפידה ישראל לכל אורך הדרך לשמור על "הקווים האדומים" שלה ולא לאפשר לאיראן ולחיזבאללה לבנות מאחזי כוח בצד הסורי של רמת הגולן, שיאפשר בסיס להתקפות עליה. ב-18 בינואר 2015 חוסל בכיר חיזבאללה, ג'יהאד מורנייה, מירי טילים של מסוק ישראלי, בעת שסייר באזור קונייטרה ברמת הגולן עם כמה מפקדים אזוריים של חיזבאללה […]

לאורך כל המלחמה בסוריה, הקפידה ישראל לכל אורך הדרך לשמור על "הקווים האדומים" שלה ולא לאפשר לאיראן ולחיזבאללה לבנות מאחזי כוח בצד הסורי של רמת הגולן, שיאפשר בסיס להתקפות עליה. ב-18 בינואר 2015 חוסל בכיר חיזבאללה, ג'יהאד מורנייה, מירי טילים של מסוק ישראלי, בעת שסייר באזור קונייטרה ברמת הגולן עם כמה מפקדים אזוריים של חיזבאללה וקצינים בכירים איראנים. הסיור בסמוך לגבול עם ישראל נועד להקים תשתית ארגונית צבאית ממנה ישוגרו פעולות טרור נגד ישראל.

החיסול לא הרתיעה את איראן אשר ניסתה לממש את כוונותיה בדרך אחרת. ב-19 בדצמבר 2015 חוסל המחבל סמיר קטאר, פעיל חזבאללה, מירי טילים שפגעו בדירתו בדמשק. עפ"י מקורות ערביים, הטילים נורו ממטוסי קרב ישראלים כנקמה על הפיגועים שעשה בישראל בעבר אך בעיקר למנוע ממנו להקים מליצה מקומית בצד הסורי של רמת הגולן שתבצע פיגועים נגד ישראל.

קונטאר הקים גוף מקומי בצד הסורי של רמת הגולן שנקרא " וועדות ההתנגדות העעמית הסורית לשחרור הגולן" בתיאום עם "משמרות ההפיכה" האיראניים שהחל בהכנות לפיגועים בישראל. איראן הגבירה אחיזתה בסוריה בחודשים האחרונים באמצעות "משמרות המהפכה" וארגון חיזבאללה הנלחמים לצד הצבא הסורי במורדים.

ישראל נחושה למנוע מאיראן להדק את אחיזתה בסוריה, הן בשטח הקרקעי והן בים. בנוסף לא לאפשר לחיזבאללה להצטייד בנשק איכותי שמקורו במחסני הצבא הסורי. בעבר תקפה ישראל שיירות נשק שניסו להעביר נשק "שובר שוויון" מסוריה לארגון חיזבאללה בלבנון.

רוסיה תקבע את העתיד הסורי?

רוסיה היא כעת בעלת הבית בסוריה ובכוונת ישראל לפנות אליה כדי להבהיר לה את מדיניות הקווים האדומים שלה בקשר לסוריה, הדבר ייעשה בפגישה השבוע בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא פוטין. רוסיה היא השחקן המרכזי בסוריה וישראל מוגבלת ביכולת ההשפעה שלה על הנעשה, לכן אין לה ברירה אלא לנסות להגיע להבנות עם רוסיה.

האינטרס הישראלי הוא שהמלחמה בסוריה לא תסתיים בניצחון של משטר אסד, דבר שיחזק את כוחם של חיזבאללה ואיראן.

ההערכות של פרשנים ערביים הן שראש הממשלה נתניהו ינסה להגיע להבנות עם הנשיא פוטין על מנגנון שיפקח על הפעילות של הגופים השיעים, התומכים באיראן ובנשיא אסד, בסמוך לגבול עם ישראל, כדי שלא ינצלו את נוכחותם בקרבת הגבול לתקוף את ישראל.

הרוסים כבר מאותתים לישראל ולממשל טראמפ מה תהיה תשובתם. סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב, שהינו גם שליחו של הנשיא פוטין למזרח התיכון, אמר בראיון לעיתון "אל-חיאת" ב-6 במרץ כי אי אפשר לדבר על נסיגת כוחות איראן מסוריה לפני שיושג הסדר סופי במדינה.

הרשות החוקית שתיבחר על בסיס חוקתי, הוא הסביר, היא בעלת הזכות לבקש את נסיגת כל הכוחות הזרים מסוריה. הוא הדגיש כי כל הסדר בסוריה חייב להיות מבוסס על החוק הבינלאומי ורוסיה רוצה לעזור בבניית משטר חילוני בסוריה, באמצעות בחירות חופשיות ושקופות בחסות האו"ם.

איגור טרשנקו, אחראי בכיר רוסי, סייר השבוע באזור קונייטרה ברמת הגולן. הוא אמר לכתב "אל-ווטן ניוז" כי פתרון הבעיות צריך להיות בדרכי שלום ובאמצעות משא ומתן, כאשר על כל צד לבצע את המוטל עליו.

סוריה תומכת בעקירת כל הכוחות הזרים מדרום המדינה ופריסה מחדש של הריבונות שלה על כל השטח. סביר להניח שהנשיא בשאר אסד איננו מעוניין כעת בפתיחת חזית חדשה עם ישראל ובנוכחות כוחות של חיזבאללה או "משמרות המהפכה" האיראניים בצד הסורי של רמת הגולן כדי לאיים על ישראל.

הנשיא הסורי עסוק בתיאום הדוק עם עבדאללה, מלך ירדן, כדי לסלק מדרומה של סוריה את כוחות דאע"ש הפרוסים על משולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל (באזור שפך הירמוך), מדובר ביחידה של דאע"ש המצוידת בטנקים והנקראת "גדודי ח'אלד בן אלווליד". חיל האוויר הירדני תקף אותה לפני כחודש, בהסכמה סורית, באמצעות מזלט"ים.

שלחותיה של איראן

איראן מעורבת באמצעות "משמרות המהפכה" שלה לא רק בסוריה אלא גם בעיראק, שם היא הקימה מילציות עממיות כמשקל נגד לארגון דאע"ש. הזרועות האיראניות בוחשות גם במלחמה בתימן והן מסייעת למורדים החות'ים (שיעים) במלחמתם נגד המשטר החוקי במדינה. עפ"י גורמים לבנונים, איראן הבריחה נשק לתימן באמצעות צוללות, כדי לסייע למורדים החות'ים ואף מסייעת להם בשיקום טילים רוסים שיצאו מכלל שימוש.

איראן שיקמה את יכולות ארגון חיזבאללה, שנפגעו במלחמת לבנון השנייה וסייעה לשקם גם את יכולות הזרוע הצבאית של חמאס, שנפגעו במבצע "צוק איתן". איראן גם מספקת רקטות לארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

בסוף השבוע שעבר הודיעה בחריין כי חשפה תשתית חבלה של עשרות מחבלים, שהופעלה מגרמניה לצורך ביצוע פיגועים בשטחה, כדי לזעזע את יציבות השלטון.

ברשותם נתפסו כמויות גדולות של נשק וחומרי חבלה ומהחקירה עלה כי הם הופעלו ע"י הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "אל-קודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים.

איראן לא מפסיקה  לעסוק בטרור מאחורי הקלעים. עפ"י גורמי הביטחון בישראל, איראן הינה מחוללת הטרור הגדולה ביותר בעולם והיא הקימה רשת עולמית של טרור ביותר מ-30 מדינות בחמש יבשות.

בנוסף לכך היא שואפת להחזיק בנשק גרעיני ומקדמת את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה בניגוד להחלטות מועצת הביטחון. לכן, ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה כי מפלצת הטרור הזו תתמקם בסוריה ותאחז בקרקע בסמוך לגבול עם ישראל כדי לפעול ממנה בהמשך נגדה.

רוסיה מודעת היטב לפעילות הטרור והחתרנות של איראן הקוראת בגלוי להשמדת מדינת ישראל, עד כה הצליחה ישראל למצוא שפה משותפת עם רוסיה בנושא הסורי ובתיאום הדוק למניעת התנגשויות בין הפעילות האווירית של חיל האוויר הרוסי במרחב האווירי הסורי לבין פעילות חיל האוויר ישראלי, לכן אין שום סיבה שלא יושגו גם הבנות נוספות בקשר לנוכחות האיראנית בסוריה, השאלה שעדיין לא ברורה היא מה תרצה סוריה בתמורה מישראל.