עבור לתוכן העמוד
Menu

שלוחת דאעש בסיני-לקראת פיצול?

בשבועות האחרונים אירעו כמה התפתחויות בכל הקשור לפעילות שלוחת דאעש בסיני הנאבקת נגד כוחות גדולים של הצבא המצרי בצפון סיני, שמנהל נגדה מבצע צבאי גדול בשם "חק אל-שהיד". הסימנים למצוקתו של ארגון דאעש בגלל תבוסותיו בשדה הקרב בעיראק ובסוריה הולכים וגוברים והוא מחפש דרכים חדשות וגימיקים להוכיח כי כוחו עדיין רב, בכדי לעודד מתנדבים חדשים […]

בשבועות האחרונים אירעו כמה התפתחויות בכל הקשור לפעילות שלוחת דאעש בסיני הנאבקת נגד כוחות גדולים של הצבא המצרי בצפון סיני, שמנהל נגדה מבצע צבאי גדול בשם "חק אל-שהיד". הסימנים למצוקתו של ארגון דאעש בגלל תבוסותיו בשדה הקרב בעיראק ובסוריה הולכים וגוברים והוא מחפש דרכים חדשות וגימיקים להוכיח כי כוחו עדיין רב, בכדי לעודד מתנדבים חדשים להצטרף לשורותיו.

בשבוע שעבר הוא הפיץ קלטת שבה פסק הלכה (פתווא-בערבית) לרצוח מנהיגי דת מוסלמים בכירים בעולם הערבי. הוא ירה בשבוע האחרון רקטות פעמיים לעבר ישראל מחצי האי סיני ונראה כי עכשיו הוא מחדש את התקפותיו על הנוצרים, הפעם בחצי האי סיני.

התנכלות לנוצרים הקופטים

עיתון "אלחיאת" היוצא לאור בלונדון, דיווח ב-25 בפברואר כי 90 משפחות נוצריות-קופטיות נמלטו מהעיר אל-עריש בצפון חצי האי סיני, כתוצאה מהתקפות של חמושים מארגון דאעש. בהתקפה נהרגו 7 נוצרים וגופתו של אחד מהם הוצתה ונשרפה בידי פעילי דאעש. כ-30 משפחות נוצריות נמלטו לאיסמעיליה ו-250 בני אדם התקבצו ברחבת הכנסיה האנגליקנית בעיר בהמתנה לכך שימצא להם מקום מגורים.

לפני כשבוע הפיץ ארגון דאעש סרטון המאיים על הנוצרים במצרים שבו הוא כינה אותם בשם "כופרים"  והבטיח להסלים את הפיגועים נגדם. אין זו הפעם הראשונה שמוסלמים קיצונים מתנכלים לנוצרים הקופטים החיים בחצי האי סיני, לאחר הדחתו של הנשיא מחמד מורסי ב2013 היה גל של התנכלויות לנוצרים הקופטים ברפיח ובשיח' זוויד ועשרות משפחות של נוצרים נאלצו להגר למקומות אחרים במצרים.

השיא בשנים האחרונות להתנכלות לנוצרים הקופטים היה פיגוע התופת בקתדרלת סנט מרקס הקופטית בשכונת אלעבאסיה בקהיר ב-11 בדצמבר 2016 שבו נהרגו 25 בני אדם ועוד עשורת נפצעו. ארגון דאעש נטל את האחריות על הפיגוע אולם גורמי הביטחון במצרים טענו כי הוא עשה זאת בשיתוף פעולה עם ארגון "האחים המוסלמים".

נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הורה בסוף השבוע לממשלה המצרית לסייע בישובם מחדש של הנוצרים הקופטים שגורשו מצפון סיני באזורים חדשים במצרים.

שלוחת דאעש בסיני על סף פיצול ?

עפ"י גורמי הביטחון במצרים, שלוחת דאעש בסיני הנקראת "ווילאיאת סינא" (מחוז סיני) נמצאת על סף פילוג בגלל מחלוקות עמוקות בתוכה. הארגון נקרא בעבר "אנצאר בית אל-מקדס", אך בסוף שנת 2014 נשבע אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי ושינה את שמו. טענת גורמי הביטחון המצרים מקבלת חיזוק גם מדברים שאמר אחד ממנהיגי הארגון בסיני, אבו האג'ר אל-האשמי, לאחד מפרסומי דאעש שבהם הודה כי בתוך הארגון יש מחלוקות קשות.

גורמי הביטחון של מצרים שבדקו את סרטון הוידיאו שבו נטל ארגון דאעש את האחריות לפיגוע בכנסיה הקופטית בקהיר טוענים כי השם דאעש לא הוזכר בסרטון אלא השם "המדינה האסלאמית במצרים", דבר שעשוי להעיד  על פיצול בשלוחת דאעש בחצי האי סיני. לא מן הנמנע כי הארגון יעדיף להפוך לארגון עצמאי כדי להתנתק משורת הכישלונות של ארגון דאעש בחזית הלחימה בעיראק ובסוריה.

עריקה מחמאס לשורות דאעש

עפ"י מקורות ברצועת עזה, אחת התופעות שכדאי לתת עליה את הדעת הינה עריקה של פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס, "עז א-דין אלקסאם", לשורות שלוחת דאעש בחצי האי סיני. הרקע לכך הינו חוסר שביעות רצון של הפעילים האלה מהקו "המתון" יחסית של ארגון חמאס כלפי ישראל והשמירה על הסכם הפסקת האש שהושג בין ישראל לחמאס אחרי מבצע "צוק איתן". חלק מהפעילים שערקו לשורות דאעש היו מדריכים צבאיים ששלחה הזרוע הצבאית של חמאס לחצי האי סיני, במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם דאעש, תמורת סיוע בהברחת נשק לתחומי הרצועה דרך המנהרות.

בין אלה שערקו למחמאס לשורות דאע"ש ישנם פעילים מיחידת העילית של חמאס הנקראת "אלנוח'בה" וגם פעילים מהקומנדו הימי של חמאס. בין השמות המוזכרים, עבד אלאילה אלקישטה שנהרג בהתקפה אווירית של הצבא המצרי על יעדי דאע"ש בסיני, טארק בדוואן, שנהרג בחודש דצמבר האחרון בהתקלות עם חיילי הצבא המצרי, חסן אלמג'יתי ומחמד אבו רנימה מהקומנדו הימי של חמאס ועבד אלוואחד אבו עזרה, פעיל הקומנדו הימי, שאף הוא נהרג בקרב עם חיילי הצבא המצרי. לא מן הנמנע שפעילי הזרוע הצבאית של חמאס שערקו והצטרפו לשורות דאעש בסיני דוחפים את הנהגת הארגון לירות רקטות לעבר ישראל, כדי לפגוע בהתקרבות שחלה בשבועות האחרונים בין מצרים לתנועת חמאס.

עפ"י נתונים שפרסם באחרונה הצבא המצרי הוא הצליח להרוג עד כה  כ-500 לוחמים של שלוחת דאעש בחצי האי סיני במסגרת המבצע הצבאי שלו נגד הארגון. עפ"י מקורות בחמאס, מצרים העבירה לחמאס רשימה של יותר מ-80 מבוקשים של דאעש שנמלטו דרך המנהרות ומסתתרים ברצועת עזה והיא דורשת את הסגרתם המיידית.

אולם, הצבא המצרי מתקשה לחסל את שלוחת דאעש בסיני בעיקר בגלל הסיוע המקומי שהיא מקבלת מהאוכלוסייה הבדואית בצפון סיני. עפ"י גורמי ביטחון מצרים, בימים האחרונים התמקדה הפעילות הצבאית המצרים בדרם ומערב העיר אל-עריש, בחיפוש אחר מבוקשים של ארגון דאעש.

נראה שככל שיחריף מצבו של ארגון דאעש במלחמה בעיראק ובסוריה הדבר ישפיע על פעילות השלוחה שלו בחצי האי סיני והיא עלולה לנקוט מהלכים מפתיעים חדשים כדי לשמור על "המוניטין" של הארגון כארגון המוביל במלחמה בכופרים או לחלופין להתנתק ממנו ולנסות להוביל באופן עצמאי מדיניות חדשה בכל הקשור להקמת "הח'ליפות האסלאמית".