עבור לתוכן העמוד
Menu

מאחורי הבחירות למועצת השורא של חמאס

הבחירות הקרובות למועצת השורא של חמאס הן לא רק מאבק בין נציגים שונים בתנועה, אלא בין מדינות שונות באזור, שמעוניינות להגדיל את השפעתן על הנעשה בעזה.

תנועת חמאס עורכת בימים אלה בחירות למועצת השורא שלה, כאשר הידיעות המודלפות הם שאיסמאעיל הנייה מוביל על פני המנהיג הוותיק, חאלד משעל. מכיוון שקשה להאמין לכל ההדלפות מן הסוג הזה, מוטב להמתין בסבלנות עד שכל ההליך הסודי יסתיים – אם בכלל… אבל מה שכבר עכשיו ניתן ללמוד הוא שדווקא מצרים מחזקת את מעמדה בעזה, כשאותו הנייה סיים זה עתה שיחות ממושכות בקהיר, וכנראה סיכם עם המצרים הסדרים שינרמלו את היחסים בין עזה למצרים- על חשבון רמאללה.

אלא שהליך זה יבוא לא רק על חשבון רמאללה, אלא גם על חשבון טורקיה וקטאר, שחאלד משעל נחשב "האיש שלהם". לפיכך, קשה להאמין כי נאמרה המילה האחרונה באותו עניין. חדירת מצרים לעזה דרך מעבר רפיח נועד לנטרל את חדירת טורקיה דרך נמל אשדוד, מה שהשפיע על מעמדו של משעל. קטאר ערה למאזני הכוח האלה מזה זמן, ולפיכך מימנה את כנס פתח ברמאללה, שנועד לקדם את האיש שלה בגדה, ג'יבריל רג'וב, שאמור, בתורו, להזמין את חאלד משעל, יליד כפר בנפת רמאללה, להנהגה.

ההסדרים עם מצרים יקשו על חמאס מזווית אחרת – יחסיהם עם המדינה האיסלאמית, ולא ברור מה ייעשה בעניין זה. גם הזרוע הצבאית הקשורה באיראן זקוקה לשקט כי להיערך ללא הפרעה לסבב הבא עם ישראל. כך או אחרת, חמאס שולטת בעזה ביד ברזל, אבל מתקשה לספק לתושבים את שירותי הממשלה הבסיסיים כמו חשמל ומים, והבחירות לשורא, אם בכלל יסתיימו אי פעם, לא יפתרו בעיה זאת.