עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן משנה את כללי המשחק נגד דאע"ש

עבדאללה מלך ירדן תדרך השבוע באופן אישי כמה עיתונאים מקומיים מירדן על תוצאות ביקוריו במוסקבה ובוושינגטון ולקראת ועידת הפסגה הערבית שתתקיים בעמאן בעוד כחודשיים. המלך הירדני היה המנהיג הערבי הראשון שהנשיא טראמפ פגש מאז כניסתו לבית הלבן ועפ"י מקורות ירדנים, הדבר מעיד על התפקיד החשוב שהממשל החדש מייחס לירדן בציר החדש שהוא מקים למלחמה באסלאם […]

עבדאללה מלך ירדן תדרך השבוע באופן אישי כמה עיתונאים מקומיים מירדן על תוצאות ביקוריו במוסקבה ובוושינגטון ולקראת ועידת הפסגה הערבית שתתקיים בעמאן בעוד כחודשיים. המלך הירדני היה המנהיג הערבי הראשון שהנשיא טראמפ פגש מאז כניסתו לבית הלבן ועפ"י מקורות ירדנים, הדבר מעיד על התפקיד החשוב שהממשל החדש מייחס לירדן בציר החדש שהוא מקים למלחמה באסלאם הקיצוני.

עיקר התדרוך עסק באסטרטגיה החדשה של ירדן כלפי המשבר בסוריה. המלך הירדני דיבר על הצורך להשיג "הפסקת אש קבועה" בסוריה, דבר שלדעתו יסייע בבניית "צעדי אמון" בין המשטר הסורי של בשאר אסד לבין האופוזיציה הסורית המתונה ובהמשך למציאת פיתרון מדיני למצב בסוריה.

המלך אמר כי הפסקת אש ארוכה תאפשר למצוא פרטנר מתוך סוריה עצמה ולשמור על שיתוף הפעולה הרוסי-אמריקני בכל מה שקורה בסוריה לצורך משא ומתן להשגת פיתרון מדיני למלחמת האזרחים. להערכתו, השגת כל פיתרון שהוא מחייבת השגת הסכמה רוסית –אמריקנית בנושא.

הפצצת יעדי דאע"ש בדרום סוריה

זמן קצר לאחר פגישתו של המלך עבדאללה עם הנשיא טראמפ, תקפו מטוסים של חיל האוויר הירדני מטרות של ארגון דאע"ש בגבול סוריה-ירדן. עפ"י הודעת צבא ירדן, מטוסים ללא טייס תקפו יעדים של דאע"ש בדרום סוריה. מדובר בעמדה של הצבא הסורי, שדאע"ש הצליח להשתלט עליה, מחסני נשק וסדנאות להכנת מכוניות תופת ומחנות של דאע"ש. בהודעה נמסר כי הושמדו מספר כלי רכב וכי היו כמה הרוגים ופצועים מבלי לנקוב את מספרם המדוייק.

המשטר הסורי נמנע מלגנות את ההפצצה הירדנית בשטחו ונראה כי הוא מבין שהדבר מסייע לו במאמציו להחזיר לעצמו את השליטה בדרום סוריה ואולי גם על כך שהמלך הירדני קיבל "אור ירוק" לפעולה הזו בביקוריו במוסקבה ובוושינגטון. כזכור, ירדן היא חברה בקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-9 בפברואר כי הגנרל עלי ממלוכ, יועצו של הנשיא בשאר אסד, ביקר באחרונה בחשאי בירדן, לפחות ארבע פעמים, לצורך פתיחת ערוץ ביטחוני בין ירדן לסוריה. לא מן הנמנע כי בערוץ הזה תיאמה ירדן עם המשטר הסורי את הפעילות נגד דאע"ש, בדרום סוריה.

מכת מנע ירדנית

ארגון דאע"ש התפשט בדרום סוריה ובסמוך לגבולה עם ירדן. מדובר ביחידות של הגוף הנקרא "צבא ח'אלד בן אלווליד" הפרוס באזורי דרעא, סוידא ושפך נהר הירמוך, אשר מצוייד גם בטנקים ונשק כבד. רמטכ"ל צבא ירדן, הגנרל מחמד פריחאת, הופיע ב-30 בדצמבר שעבר, בראיון נדיר לרשת BBC בשפה הערבית. בראיון הזהיר כי יחידות "צבא ח'אלד בן אלווליד" באזור שפך הירמוך מהוות סכנה לירדן. ארגון דאע"ש הצליח לבצע בשנת 2016 ארבעה פיגועי טרור שהאחרון בהם היה באזור כרכ בדרום ירדן. הפיגועים התבצעו באמצעות "חוליות רדומות" או על ידי מה שמכונה "הזאבים הבודדים".

אחד המקורות לטרור נגד ירדן הינם שני מחנות הפליטים, אלרכבאן ואלחדלאת בדרום סוריה הסמוכים לגבול עם ירדן, מהמחנות האלה יצאו התקפות טרור, כולל התקפה באמצעות מכונית תופת, על משמר הגבול הירדני. ההשפעה של ארגון דאע"ש במחנות הפליטים האלה גוברת והוא הצליח להקים בה תשתית טרור. עפ"י הרמטכ"ל הירדני, מתקיימים מגעים עם צבא סוריה לצורך העברת שני מחנות הפליטים האלה כמה קילומטרים פנימה לשטח סוריה הרחק מהגבול עם ירדן.

ההפצצה האווירית של ירדן בדרום סוריה התחדשה לאחר הפסקה ארוכה מאז ינואר 2015, שעה שאחד ממטוסיה הופל בשמי סוריה וטייסו, מאעז אלכסאסבה, נלכד על ידי דאע"ש והוצא להורג בשריפה למוות.  נראה כי ירדן משנה את כללי המשחק מול ארגון דאע"ש בגיבוי רוסי-אמריקני ובשתיקה של משטר בשאר אסד כדי למנוע חדירת מחבלים לשטחה משטח סוריה, לכן, סביר להניח שההפצצות האלה על של חיל האוויר הירדני על יעדי דאע"ש בדרום סוריה יימשכו.

האסטרטגיה של הנחתת מכות מנע אוויריות בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק נועדה לסייע להקמת "אזור ביטחון" ירדני על הגבול עם סוריה, לפני כשנה וחצי, ירדן חילקה אלפי כלי נשק לשבטים בדרום סוריה השוכנים סמוך לגבול עמה אך הם לא הצליחו לעצור את כוחות דאע"ש.

ההתקפות האוויריות של ירדן יכולות לסייע לצבא הסורי להחזיר את השליטה על דרום סוריה, ביקורו של המלך עבדאללה בשבוע שעבר במוסקבה מסמל את ההתקרבות של ירדן לרוסיה והשלמה עם משטרו של בשאר אסד נוכח ההתרחקות ממדינות המפרץ ובראשן סעודיה העורמות קשיים רבים במתן סיוע כספי לירדן הסובלת ממשבר כלכלי קשה.

המלך עבדאללה מזגז ומתמרן בין כל מוקדי הכוח האזוריים והבינלאומיים כדי לשמור על יציבות הממלכה ההאשמית כדי למנוע את חדירת דאע"ש לתחומי ירדן. בשלב זה לא מדובר על כניסת כוחות קרקעית של צבא ירדן לדרום סוריה כדי לסכל פעילות טרור של "צבא ח'אלד בן אלווליד" אולם אי אפשר לשלול את האפשרות הזו נוכח חולשתו של הצבא הסורי שאיבד את השליטה בדרום סוריה.

ל"צבא ח'אלד בן אלווליד" יש כוחות גם באזור משולש הגבולות עם ישראל והוא משתף פעולה עם ארגון "ג'בהת אלנוצרה", אם הוא יסכן את ישראל סביר להניח כי גם היא תפעל נגדו. בשטח נוצר מצב שיש זהות אינטרסים בין ישראל, ירדן והמשטר הסורי לעקור את ארגון דאע"ש מדרום סוריה, אולם ישראל איננה יוזמת שום מהלך צבאי כל עוד דאע"ש איננו פועל נגדה.