עבור לתוכן העמוד
Menu

האם בחירתו של יחיא סנוואר מקרבת את המלחמה ברצועת עזה?

בחירתו של יחיא סינוואר מהווה את סיום השלב השני של הבחירות הפנימיות בחמאס.

תנועת חמאס משגרת ביומיים האחרונים מסרים מרגיעים כי בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג רצועת עזה איננה מהווה שינוי במדיניותה ולא תביא בהכרח לסבב לחימה חדש וקרוב עם ישראל.

המסרים האלה עומדים בסתירה למסר שהעביר יחיא סנוואר עצמו אשר צייץ בחשבון הטוויטר שלו ב-14 בפברואר את המשפט הבא:

אינני שואף לאף תפקיד אך אני אגרום לנתניהו לבכות בתפקידו.

התבטאויות הפוליטיקאים בישראל על בחירתו של יחיא סינוואר לתפקיד ההנהגה הבכיר ברצועה כי הוא מוביל את האזור למלחמה והוא מסוכן מאוד למדינת ישראל עוררו דאגה רבה בתנועת חמאס.

במיוחד דבריו של חבר הכנסת אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר וכרגע יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אשר כינה את יחיא סינוואר בשם "שיח' הרוצחים" והביע צער כי ישראל לא חיסלה אותו בעבר,"גם היום הוא איננו חסין" הבהיר דיכטר.

בתנועת חמאס חוששים כי ישראל תחפש את ההזדמנות המתאימה לחסל את יחיא סינוואר כבר בתחילת דרכו.

לכן מיהרו בכירי חמאס לצאת באמצעי התקשורת בהצהרות מרגיעות, חיסולו של יחיא סינוואר על ידי ישראל לפני שיסתיים תהליך הבחירות הפנימיות בסוף חודש מרץ הקרוב ישבש את תהליך הבחירות ויהווה פגיעה קשה מבצעית ומורלית בתנועת חמאס.

ד"ר מוסא אבו מרזוק,סגן יו"ר הלשכה המדינית, אמר כי "הבחירות להנהגת חמאס לא יהוו שינוי יסודי בתנועה".

גם בכיר חמאס צלאח אלברדוויל הסביר כי תנועת חמאס לא תשתנה בעקבות הבחירות וכי "מדובר בתנועה הפועלת עפ"י החלטות מוסדותיה והחלטותיה מתקבלות בקונסנזוס".

הוא טען כי "חמאס איננה תנועה דיקטטורית שבה המנהיג מקבל את ההחלטות כמו תנועות אחרות שבהן הפך המנהיג לנצחי על כס השלטון".

ההנהגה החדשה של רצועת עזה

בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג מספר אחת ברצועת עזה ולמעשה לראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה מהווה את סיום השלב השני של הבחירות הפנימיות בחמאס.

השלב הראשון הסתיים לפני שבועיים בבחירת הנהגה חדשה לאסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל.

בשני השלבים האלה הצליחו פעילי הזרוע הצבאית של התנועה להשתלט על ההנהגה.

עדיין נותר לקיים בחירות פנימיות של תנועת חמאס בגדה ובחו"ל ולבחירת המוסדות: לשכה מדינית חדשה ו "מועצת השורא".

ההנהגה החדשה של רצועת עזה היא קיצונית בעמדותיה ומורכבת ברובה מבכירים בזרוע הצבאית של חמאס או דמויות פוליטיות פרו איראניות.

בראש ההנהגה יחיא סינוואר שהינו ראש הזרוע הצבאית בפועל, סגנו ח'ליל אלחיה הינו מתומכי איראן, עוד חברים בה רוחי מושתהא המכונה הרמטכ"ל של חמאס, פתחי חמאד שר הפנים לשעבר, ד"ר מחמוד א-זהאר התומך הראשי של איראן בהנהגת חמאס ועוד.

הנהגת החמאס בעזה מהווה רק שליש מהלשכה המדינית של התנועה (6 מתוך 19 חברים) אך צריך להמתין ולראות את התוצאות הסופיות של הבחירות והאם תצליח הזרוע הצבאית של חמרס להחדיר את אנשיה גם למוסדות התנועה האחרים.

הסתיים העידן של ח'אלד משעל

תוצאות הבחירות עד כה מצביעות על כך שעידן השליטה של ח'אלד משעל ולמעשה של קטאר בתנועת חמאס, הגיע לקיצו, חמאס מתקרבת "לציר הרשע" של חזבאללה ואיראן, אם ייבחר אסמעיל הנייה ליו"ר הלשכה המדינית החדש הרי שהוא מקובל גם על איראן, קטאר, טורקיה ומצרים.

בחירת ההנהגות החדשות עד כה ברצועת עזה ובבתי הכלא הביטחוניים בישראל תביא בהכרח לשינוי במדיניות התנועה בנושאים מקומיים ואזוריים, אסמעיל הניה דוגל בהתקרבות מחודשת לאיראן במקביל לשמירה על הקשרים גם עם המדינות הסוניות מצרים, קטאר, טורקיה וסעודיה.

מקורות ברצועת עזה טוענים כי יחיא סנוואר מנסה עתה גם להשתלט באמצעות אנשיו על "מועצת השורא" של התנועה, אם ישיג שם כוח משמעותי הרי שלמעשה הוא שיקבע את החלטותיה החשובות של תנועת חמאס.

לקראת עימות צבאי עם ישראל?

צריך להתייחס ברצינות רבה להודעתו של יחיא סינוואר כי "יגרום לנתניהו לבכות בתפקידו".

סינוואר איננו מרוצה מההישגים הצבאיים של תנועת חמאס במהלך מבצע "צוק איתן", הוא דוגל באסטרטגיה של חטיפת חיילים ואזרחים ישראלים כדרך הקצרה ביותר לשחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל.

ראינו כבר כיצד חטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים באזור חברון ע"י פעילי חמאס בקיץ 2014 הביאה להתדרדרות המצב ולפרוץ עימות צבאי בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.

רצונו של יחיא סנוואר לבלוט כמנהיג ולהתעלות בביצועיו ובהישגיו על קודמו אסמעיל הניה עלול לדחוף אותו לפעולות טרור שישראל לא תוכל להבליג  עליהן ושיציתו עימות צבאי חדש ברצועה.

עפ"י גורמים בכירים בחמאס, האסטרטגיה של יחיא סינוואר מול ישראל בנוייה על עיקרון היוזמה וההפתעה.

הוא הפיק את הלקחים ממבצע "צוק איתן" והוא שואף להנחית "מכה מקדימה" על ישראל באמצעות הנחתת כוחות "בעורף האוייב" דרך הים או דרך המנהרות ההתקפיות.,עוד הוא מתכנן כיבוש ישובים בעוטף עזה, פגיעה בנמל התעופה בן גוריון ופגיעה בריכוזי האוכלוסין בבטן הרכה של ישראל באמצעות ירי אלפי רקטות.

הטענה שדרכה של חמאס לא תשתנה מכייון שההחלטות בה מתקבלות באמצעות מוסדות התנועה ולא על ידי המנהיג איננה נכונה, האידיאולוגיה של התנועה הינה להשמיד את ישראל וזו מטרתה העיקרית בדיוק כמו איראן.

הזרוע הצבאית הנאמנה לאיראן הצליח לכבוש מאחזים חשובים בהנהגה, יחיא סינוואר שולט באמצעות המנגנון הצבאי בכל פינה ברצועת עזה ובארסנל אמצעי הלחימה שלה.

במקרה של חילוקי דעות בהנהגה הוא יכול להשתמש בכוח הצבאי שלו לאלץ את חברי ההנהגה ללכת בדרכו או לנקוט עמדות ומהלכים עצמאיים בכל הקשור לישראל.

ההנהגה החדשה של רצועת עזה מתכננת כבר לצאת לביקור בטהרן, ד"ר מחמוד א-זהאר אמר ב-15 בפברואר לערוץ הטלוויזיה "אלמיאדין" המזוהה עם חזבאללה כי החלו מגעים עם מצרים כדי לאפשר יציאה של משלחת של חמאס דרך מעבר רפיח להשתתף בועידה שמארגנת איראן ב-21 בחודש לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית.

היא תפגש עם ההנהגה האיראנית להערכת מצב ותיאום עמדות.

הבחירות הפנימיות התנועת חמאס יסתיימו בסוף חודש מרץ, התנועה כבר שיקמה את כל יכולותיה הצבאיות שנפגעו במהלך "מבצע צוק איתן", איראן יכולה עתה לבחוש בלי בעיות בתוך התנועה לאחר שיחיא סינוואר הצליח למעשה להדיח את מתנגדה העיקרי ח'אלד משעל מתפקידו.

הקיץ הקרוב עלול בהחלט להיות קיץ חם מבחינה צבאית, הדבר תלוי גם במידת ההסלמה שתהיייה ביחסי איראן עם הממשל החדש בראשות הנשיא טראמפ.