עבור לתוכן העמוד
Menu

שינוי המדיניות האמריקנית כלפי האסלאם הקיצוני

שינוי המדיניות המסתמן של ארה"ב כלפי ארגוני טרור מוסלמים מעורר דאגה בקרב הארגונים והפעילים, החוששים מחקיקה נגדן, סגירת סניפים עולמיים ופגיעה מקבלת תרומות

ההצהרות האחרונות של הנשיא המיועד דונלד טראמפ ושר החוץ המיועד, ריק טילרסון, על נחישות הממשל החדש להילחם נגד ארגוני הטרור של האיסלם הקיצוני מתקבלות בברכה במדינות ערב המתונות ובראשן מצרים.

הנשיא הנבחר, טראמפ, הודיע בשבוע שעבר על כוונת ממשלו להילחם בדאע"ש ובארגונים האסלאמיים הקיצוניים והטיל את האחריות ליצירת דאע"ש על ממשל אובאמה. טילרסון אמר בשימוע בפני הועדה לעניני חוץ של הקונגרס כי יש חובה לחסל את דאע"ש וכי זו הדרך הטובה ביותר לטפל בארגוני הטרור. הוא הוסיף כי "חיסול דאע"ש יאפשר לנו גם להגביר את הטיפול בגורמים נוספים שפועלים ונחשבים לאיסלאם הרדיקלי כמו אל-קאעידה ותנועת "האחים המוסלמים" וגורמים מסויימים בתוך איראן.

ואכן, הצעד הראשון כבר נעשה.

הסנטור הרפובליקני טד קרוז שהתמודד בבחירות לנשיאות הגיש בסוף השבוע שעבר הצעת חקיקה בקונגרס להכליל את תנועת "האחים המוסלמים" הסונית ואת "משמרות המהפכה" השיעיים האיראניים ברשימת ארגוני הטרור. כמו כן נבדקת האפשרות להכניס גם את תנועת "אנצראללה" החות'ית בתימן, לאותה הרשימה.

מחלקת המדינה תצטרך להגיש את עמדתה לקונגרס בעניין ואח"כ יתקיימו שימועים בהשתתפות נציגי כל זרועות המודיעין בארה"ב.

ממשל אובאמה היוצא הוא שעצר את תהליך החקיקה בקונגרס נגד תנועת "האחים המוסלמים". בכירי התנועה זכו לפגישות שוטפות ומתוקשרות עם בכירי מחלקת המדינה והממשל הצדיק זאת בטענה כי מדובר ב"תנועה מתונה" שמספקת בין היתר מידע למודיעין האמריקני על פעילות הארגונים הגי'האדיסטים במזה"ת.

ממשל אובאמה התעלם מהעובדה הפשוטה שארגוני הטרור הסונים, אל-קאעידה, דאע"ש, חמאס וג'בהת אל-נוצרה כולם, ללא יוצא מן הכלל, צמחו מתוך תנועת "האחים המוסלמים". אין זה סוד מודיעיני, השיח' יוסף קרדאווי, ממנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" נהג להתפאר בראיונות לתקשורת כי אוסאמה בן לאדן היה תלמידו.

מצרים נערכת לשינוי

המשטר המצרי מקבל באנחת רווחה את הסתלקות ממשל אובאמה, אשר תמך בתנועת "האחים המוסלמים", שהוכרזה כתנועת טרור בארצו ומברך על המדיניות החדשה של הנשיא טראמפ.

תנועת "האחים המוסלמים" ממשיכה בפעילות הטרור במצרים, לעיתים בשיתוף עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני, כפי שהיה בפיגוע בכנסיה הקופטית בקהיר בחג המולד.

כבר בפגישה שהייתה לנשיא המצרי א-סיסי עם דונלד טראמפ בניו יורק בחודש ספטמבר האחרון הוא הצליח להעביר את המסר כי מדיניותו של הנשיא אובאמה הייתה מוטעית. אובמה טען כי תנועת "האחים המוסלמים" מייצגת את האסלאם המתון וסירב לפעול נגדה. התוצאה הייתה שהיא הגבירה את פעילות הטרור במיוחד במצרים.

משלחת של חברי הועדה לקשרי חוץ בפרלמנט המצרי תצא כבר כ-21 בחודש, יום לאחר כניסת טראמפ לבית הלבן, לפגישות בארה"ב. הם אמורים להיפגש בין היתר עם הסנטור טד קרוז ועם חברי קונגרס נוספים ולמסור דו"ח מפורט לממשל החדש, על פעילות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים.

ערב הבחירות לארה"ב נפגשו כמה חברים בפרלמנט המצרי עם וואליד פארס, אחד מיועציו של הנשיא טראמפ לענייני המזה"ת ומסרו לו מידע על פעולות הטרור של "האחים המוסלמים".

הנשיא המצרי א-סיסי מנסה לפעול במקביל מול בריטניה, כדי שתסגור את משרד תנועת "האחים המוסלמים" העולמית בלונדון, שגם ממנו מתבצעת, לטענתו, פעילות תמיכה בטרור, כפי שנעשית ממשרדי התנועה בטורקיה ובקטאר. א-סיסי נפגש ב-10 בינואר בקהיר עם ראש המודיעין הבריטי אלכס יאנגר, כשבפגישה השתתף גם ראש המודיעין המצרי ח'אלד פווזי.

נכון לעכשיו, בריטניה מסרבת לאסור את הפעילות של "האחים המוסלמים" בשטחה. למשרד של התנועה בלונדון קשרים פוליטיים ענפים עם פוליטיקאים בריטיים ושירותי המודיעין הבריטיים העדיפו עד כה לאפשר פעילות גלוייה של התנועה בבריטניה, בין היתר כדי לנצל זאת לאיסוף מודיעין. מצרים מקווה שהמדיניות של ממשל טראמפ בנושא תשפיע גם על בריטניה.

"האחים המוסלמים" בלחץ

המשטר המצרי מעריך כי לתנועת "האחים המוסלמים" צפויה תקופה קשה בעקבות השינוי הצפוי בגישת הממשל החדש כלפיה. הוספת התנועה לרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב אמורה לפגוע בפעילותה ובמימון הכספי של התנועה ומדינות מערביות נוספות המאפשרות מימון לתנועה עשויות ללכת בעקבות ארה"ב.

טלעת פהמי, דובר תנועת "האחים המוסלמים", גינה ב-14 בינואר את הגשת הצעת ההחלטה של הסנטור טד קרוז והאשים את המשטר המצרי כי הוא מפעיל לחצים על ארה"ב ובריטניה כדי לקבל הכרה בינלאומית.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ב-14 בינואר כי תנועת "האחים המוסלמים" נערכת לשורה של פעולות בניסיון לסכל את החקיקה נגדה בקונגרס ואף הקצתה סכומי כסף גדולים לכך. היא נערכת לקמפיין הסברה בעיתונות האמריקנית כדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל, מארגנת שיגור משלחות ממדינות ערב לפגישות עם בכירי הממשל החדש ופעילות בקמפוסים האמריקניים. כמו כן היא מנסה לגייס מרכזי מחקר בארה"ב כדי שיפנו לממשל בבקשה להימנע מהחקיקה בקונגרס.

המהלך של ממשל טראמפ נגד תנועת "האחים המוסלמים" ונגד "משמרות המהפכה" האיראניים להכרזה עליהם כארגוני טרור הינו חשוב מאוד. בראש ובראשונה הוא אמור לפגוע במקורות המימון שלהם והזרמת הכספים, דבר שללא ספק ישפיע על פעילותן בתחום הטרור. הוא גם יאפשר נקיטת הליכים משפטיים נגדם בארה"ב ובבית הדין הבינלאומי בהאג.

לגבי תנועת "האחים המוסלמים", הרי שהמהלך של הממשל החדש תופס אותה באחד מרגעי החולשה הגדולים שלה. התנועה מפוצלת ומסוכסכת בעקבות מעצר רבים מהנהגתה בידי המשטר המצרי של עבד אלפתאח א-סיסי ובראשם הנשיא לשעבר מחמד מורסי ו"המדריך הכללי" של התנועה מחמד בדיע.

התנועה העולמית נמצאת באמצע הליך בחירות פנימיות במדינות ערב וגם תנועת חמאס, שהיא תנועת הבת שלה, אמורה לקיים בקרוב בחירות פנימיות. המאבק כיום הוא בין הזרוע הצבאית בראשותו של מחמד כמאל, שחוסל לפני כמה חודשים בדירת מסתור בקהיר ע"י גורמי הביטחון המצריים, לבין האגף המדיני בראשותו של מחמוד עזת.

לתנועת "האחים המוסלמים" קשר לארגון דאע"ש, כפי שבא לידי ביטוי בפעילות הטרור במצרים. גם תנועת חמאס שיתפה פעולה עד לאחרונה עם שלוחת דאע"ש בסיני, נגד המשטר המצרי.

החלשת תנועת "האחים המוסלמים" באמצעות חקיקה בקונגרס משרתת גם את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. היא עשוייה להחליש את תנועת חמאס וגם את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשות השיח' ראיד צלאח.

לכן יש לברך על היוזמה של הסנטור הרפובליקני טד קרוז ולסייע לו להעביר את יוזמתו בקונגרס באמצעות ידידי ישראל.