עבור לתוכן העמוד
Menu

רעיון הפדרציה של חמאס

ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, השליך בסוף השבוע שעבר "פצצה פוליטית" שמעוררת גל של תגובות שליליות מצידם של כל הפלגים הפלסטינים. במהלך ביקורו במצרים הוא העניק ב-30 בדצמבר ראיון לערוץ הטלוויזיה "אלע'ד" שבו הציע הקמת פדרציה בין הגדה לרצועת עזה כדי לפתור את בעיית הפיצול בינהן ולהגיע לפיוס לאומי. "הממשלה […]

ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, השליך בסוף השבוע שעבר "פצצה פוליטית" שמעוררת גל של תגובות שליליות מצידם של כל הפלגים הפלסטינים.

במהלך ביקורו במצרים הוא העניק ב-30 בדצמבר ראיון לערוץ הטלוויזיה "אלע'ד" שבו הציע הקמת פדרציה בין הגדה לרצועת עזה כדי לפתור את בעיית הפיצול בינהן ולהגיע לפיוס לאומי.

"הממשלה הפדרלית תהיה פיתרון אפשרי, פדרציה טובה יותר מפיצול" הוא הסביר.

כאמור, הצעתו של אבו מרזוק זכתה למתקפה רבתי מצד הפלגים הפלסטינים.

תנועת פת"ח פרסמה גילוי דעת שבה היא הודיעה על דחייה על הסף של הצעתו של אבו מרזוק.

גילוי הדעת קרא לתנועת חמאס לבחון מחדש את התפיסה המדינית שלה בקשר לפדרציה אשר תגביר את הפיצול ותתמוך בהצהרות שהושמעו בישראל, כמו הצהרתו של השר נפתלי בנט, שאמר כי "מדינה פלסטין" הינה ברצועת עזה.

תייסיר ח'אלד, חבר הועד הפועל של אש"פ מטעם ארגון החזית הדמוקרטית (חז"ד) כתב בדף הפייסבוק שלו ב-31 בדצמבר כי ההצעה של אבו מרזוק הינה "חלוקת השפעה ואינטרסים בזוייה דווקא בתזמון שבו יש לפלסטינים הישגים במישור הבינלאומי כמו הכרה של האו"ם בפלסטין בגבול 67  והחלטה 2334 במועצת הביטחון בעניין ההתנחלויות".

בתנועת חמאס מנסים לטעון בעקבות הדברים  כי בסך הכל מדובר ב "סיעור מוחות" מצדו של מוסא אבו מרזוק כדי להגביר את התיאום בין הגדה לרצועה.

מוחמד צוואף, אחד מהפרשנים הפוליטיים הבולטים ברצועה, שהינו פעיל חמאס ידוע, טען ב-1 בינואר כי אבו מרזוק אמר את הדברים בצורה סרקסטית בגלל שיו"ר הרש"פ מסרב להגיע לפיוס לאומי ומתוך ניסיון לשבור את הקיפאון בנושא הזה.

לדבריו, תנועת חמאס גורסת שהגדה והרצועה הינם מדינה אחת והיא איננה שוקלת הקמת קנטונים.

מוחמד צוואף העריך כי לא יושג שום הסכם פיוס לאומי בתקופת שלטונו של מחמוד עבאס.

המשמעות של הצעתו של מוסא אבו מרזוק היא חלוקה של השלטון בשטחים באופן רשמי ומוסכם בין תנועת חמאס לבין תנועת פת"ח.

החלוקה הזו קיימת כבר באופן מעשי בשטח מאז שנת 2007, תנועת חמאס שולטת ברצועת עזה ואילו תנועת פת"ח שולטת בגדה.

אבו מרזוק מציע למעשה להקים ממשלת-על שתהייה ממשלת אחדות בהשתתפות כל הפלגים הפלסטינים שתיתן הנחיות לשתי ממשלות, האחת שתנהל את רצועת עזה והשניה שתנהל את ענייני הגדה.

אבו מרזוק מנסה להצדיק את הרעיון הזה בנימוק שהצדדים הגיעו למבוי סתום בשיחות הפיוס ואינם מצליחים לפרוץ אותו, לכן דרוש להם פיתרון יצירתי.

עפ"י גורמים פלסטינים, מוסא אבו מרזוק העלה את הרעיון הזה במהלך שיחותיו בשבוע שעבר בקהיר עם ראשי המודיעין המצרי.

מצרים חידשה את המגעים המדיניים עם תנועת חמאס והיא רוצה לחזור לתפקידה המסורתי כמתווכת בין כל הפלגים הפלסטינים.

נראה כי מדובר ב "בלון ניסוי" שהפריח מוסא אבו מרזוק כדי לגשש ולראות אם אפשר לקדם את הרעיון הזה באופן מעשי וכדי "להזרים חמצן פוליטי" להמשך שלטון חמאס ברצועה.

תנועת חמאס מחפשת לגיטמיציה פלסטינית וערבית כדי להכשיר את המשך שלטונה ברצועת עזה מאז 2007 לאחר שגירשה משם את הרש"פ באמצעות הפיכה צבאית.

האסטרטגיה של חמאס לא השתנתה, היא רואה בהשתלטותה על רצועת עזה הישג היסטורי של תנועת "האחים המוסלמים", היא איננה מתכוונת לוותר על השלטון ושואפת להקים ברצועה "אמירות אסלאמית".

גורמים ברש"פ טוענים כי הרעיון של מוסא אבו מרזוק נועד בין היתר להתחמק מהדרישה לקיים בחירות כלליות לפרלמנט ולנשיאות בגדה וברצועה.

רעיון הפדרציה נידון בינתיים רק באמצעי התקשורת הפלסטינים והערביים ומעניין יהיה לראות האם למרות הביקורת הנוקבת עליו מצד הפלגים הפלסטינים הוא יעלה שוב על הפרק לכשיתחדשו שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס.