עבור לתוכן העמוד
Menu

ירח הדבש החדש בין מצרים לחמאס

אינטרסים משותפים מביאים את השלטון המצרי ואת ראשי חמאס לפעול יחד יותר ויותר - חרף המתיחויות וניסיון הפלת השלטון בעבר מחד, והוצאת האחים המוסלמים מהחוק, מאידך.

בסוף השבוע שעבר התפרסמו בעיתונות המצרית פרטים חדשים על הקשר בין ארגון הטרור "חסם", השייך לתנועת "האחים המוסלמים", לבין הזרוע הצבאית של חמאס. אולם למרות זאת מצרים ממשיכה בהתקרבות לתנועת חמאס ברצועת עזה.

עתה מתברר כי ההתקרבות המצרית לחמאס אינה נובעת רק מהעובדה שביחסי מצרים עם הרשות הפלסטינית שוררת מתיחות גדולה, בעקבות סירובו של מחמוד עבאס לבקשה המצרית להתפייס עם מחמד דחלאן, אלא מדובר בעסקה ביטחונית בין מצרים לתנועת חמאס וכי אם תיענה חמאס לתנאים של מצרים, צפוי שיפור מהותי ביחס לרצועת עזה. העיתון "אלחיאת" היוצא לאור בלונדון פירסם ב-18 בינואר מפי מקורות פלסטינים כי מצרים הציבה ארבעה תנאים לחמאס לשיפור היחסים עמה:

א. הסגרה של 15-20 מבוקשים המסתתרים ברצועת עזה והקשורים לפעילות הטרור של דאע"ש במצרים. המצרים דחו הצעה של חמאס לגרש שלושה מן המבוקשים מרצועת עזה ועומדים על הסגרת כל המבוקשים.

ב. הגנה על גבול הרצועה עם מצרים. מצרים דורשת כי הכוחות שפרסה חמאס לאורך הגבול עמה יפעלו בצורה יעילה שתביא ל "חניקתו של ארגון דאע"ש בצפון סיני".

ג. הפסקת הברחות הנשק מרצועת עזה לסיני.

ד. שיתוף פעולה ביטחוני בין מצרים לחמאס. גורמי המודיעין במצרים דורשים שחמאס תעביר להם מידע על גורמי טרור הנעים במנהרות בין סיני לרצועת עזה ועל כמויות הנשק העוברות במנהרות, מכיוון שמצרים רואה בכך סיבה להתחזקות הטרור בחצי האי סיני.

שת"פ בין ארגון הטרור "חסם" לחמאס

ארגון הטרור "חסם" הינו זרוע טרור של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שמתמחה, בין היתר, בחיסול אישים בכירים וקציני צבא ומשטרה. הארגון הוקם ביוזמה של מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לטורקיה וקטאר לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון והוא ממומן על ידם.

המטרה של הארגון הינה הפלתו של משטר א-סיסי באמצעות פיגועי טרור. העיתון "אליום אלסאבע" פירסם ב-18 בינואר את תוצאות החקירה של התארגנות גדולה של הארגון בכמה אזורים במצרים, המונה 304 חברים שפעלו ב-13 חוליות טרור. חברי ההתארגנות ביצעו 14 פיגועים, לפני שנלכדו על ידי גורמי הביטחון במצרים. בין היתר רצחו את הגנרל עאדל רג'אאי וניסו להתנקש בסגן התובע הכללי זכריא עבד אלעזיז עות'מאן, בנשיא בית הדין לערעורים בקהיר, השופט אחמד אבו אלפתוח ובחיי ד"ר עלי ג'ומעה המופתי הכללי לשעבר של מצרים.

מהחקירה עלה כי כמה מהפעילים ב"חסם" קיבלו אימונים צבאיים מידי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס במחנות אימונים בסודאן לקראת חזרתם למצרים לביצוע פיגועים. הם תכננו להתנקש בחיי אישים בכירים בממשל המצרי ובצבא וכן לפגוע בשורה של מתקנים צבאיים ומשטרתיים.

חמאס החלה כבר בכמה צעדים למלחמה בטרור של דאע"ש כמו מעצר מאות תומכים של הארגון ברצועת עזה וחקירות של פעילים מהארגונים הסלפים הג'יאדיסטים על הקשר שלהם לארגון דאע"ש בצפון סיני. על-פי גורמים ברצועת עזה, המידע שעלה מן החקירות הועבר לגורמי המודיעין במצרים.

בתמורה החלה מצרים לשחרר את המצור על רצועת עזה, היא פתחה בתכיפות גדולה יותר את מעבר רפיח ואפילו אפשרה הכנסת סחורות דרכו לרצועה וחידוש המפגשים בקהיר בין בכירי המודיעין המצרי לבין בכירי תנועת חמאס.

ירח הדבש החדש של מצרים עם תנועת חמאס הוא "על-תנאי". תנועת חמאס תצטרך לעמוד בתנאים הביטחוניים שהציבה מצרים ולוותר על קשריה עם ארגון דאע"ש ותנועת "האחים המוסלמים" בכל הקשור לפעילות הטרור נגד השלטון המצרי. נראה כי תנועת חמאס מפגינה כרגע נכונות ראשונית כלפי מצרים, כי היא מוכנה לעמוד בתנאי העסקה החדשה, כדי להקל את המצור המוטל על הרצועה, דבר שיחזק את שלטונה בעזה וירחיק את אפשרות חזרתה של הרש"פ לשלוט בה.

ייתכן שתנועת חמאס חוששת מהקשר ההדוק בין הנשיא המצרי א-סיסי לבין הנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ ומהמדיניות האמריקנית החדשה למלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני ומהשלכות ההכרזה הצפויה על תנועת "האחים המוסלמים" כתנועת טרור.

בימים אלה מקדם הסנטור הרפובליקני טד קרוז הצעת חקיקה בקונגרס להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כתנועת טרור דבר שעשוי לפגוע בה קשות. תנועת חמאס הינה תנועת בת של תנועת "האחים המוסלמים" וייתכן שהיא ממהרת לשתף פעולה עם משטר א-סיסי נגד הטרור של דאע"ש במצרים ולהתנער מקשר כלשהו לתנועת "האחים המוסלמים" כדי לשמור על מעמדה אם תעבור החקיקה החדשה בקונגרס האמריקני.

ההשלכה המידית של החקיקה בקונגרס תהייה פגיעה במקורות המימון של תנועת "האחים המוסלמים" והכרזה על מנהיגיה כפעילי טרור, דבר שיגביל את אפשרות תנועתם בעולם ויחשוף אותם למעקבים, חקירות ומעצרים.