עבור לתוכן העמוד
Menu

ועידה מיותרת בפריז

הוועידה הנה המשך ניסיון הפלסטינים להימנע ממו"מ ישיר, תוך הפעלת לחץ על ישראל לקבל את עמדת הפלסטינים. הימנעות ישראל מהוועידה מבהירה: רק הצדדים יפתרו את הסכסוך

ברגעים האחרונים של ממשל אובאמה וחמישה ימים לפני כניסתו של הנשיא דונלד טארמפ לבית הלבן, תתכנס בפריז, ב-15 בינואר, הועידה הבינלאומית שיזם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, בתיאום עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ישתתף בוועידה, שבעבר התנגד לכינוסה. הועידה בהשתתפות נציגים מ-70 מדינות, מתכנסת באופן רשמי עפ"י היוזמה הצרפתית. אך מאחורי היוזמה הזו מסתתרות למעשה הרשות הפלסטינית והאסטרטגיה שאותה מוביל מחמוד עבאס בשנים האחרונות "לבינאום הסכסוך" עם ישראל. המטרה היא לכפות על ישראל פתרון שיעוצב עפ"י עקרונות פלסטינים, בעטיפה בינלאומית, במקום פיתרון מוסכם, כתוצאה ממשא ומתן ישיר בין שני הצדדים.

ועידת פריז, שישראל הודיעה כי היא לא תשתתף בה, נועדה לנסות ולקבוע מסמרות בינלאומיות, שישראל לא תוכל להתעלם מהן וגם לא הממשל האמריקני החדש, בראשות הנשיא טראמפ.

היא נועדה גם להביך את ישראל מבחינה בינלאומית, כשברקע הדברים ההחלטה 2234 של מועצת הביטחון, בנושא ההתנחלויות. נאומו האחרון של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, והתנגדות להצעתו של השר נפתלי בנט להתחיל בתהליך חקיקה לסיפוח מעלה אדומים, כשלב ראשון לסיפוח שטחי C בגדה.

הרשות הפלסטינית מציגה את ועידת פריז כציון דרך היסטורי בדרך להקמת המדינה הפלסטינית ויו"ר הרשת כבר הודיע כי שנת 2017 תהיה שנת סיום "הכיבוש" הישראלי בשטחים.

חשיבות הועידה, מבחינת הפלסטינים, היא שהיא נועדה לטענתם  "להציל את פיתרון שתי המדינות" נוכח המשך מדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל. מאחורי הקלעים כבר גובשה השבוע טיוטת ההחלטה, שתפורסם בתום הוועידה,  המאמצת את החלטת מועצת הביטחון 2334. ההחלטה תגדיר את קווי ההסדר בין ישראל לפלסטינים: מדינה פלסטינית בקווי ה-4 ביוני '67 ומזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית. בנוסף, תדגיש את אי-חוקיות ההתנחלויות ואת עיקרון פיתרון שתי המדינות כאופציה היחידה שיש לקדמה במהירות.

החלטות הועידה הן צפויות ואינן דרמטיות, מדובר בהצגה שארגנו נשיא צרפת הולנד ויו"ר הרשות הפלסטינית, בסמיכות זמנים לבחירות לנשיאות בצרפת.

בתום הועידה אמורה להתפרסם קריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא מחמוד עבאס להצהיר על מחוייבותם לפיתרון שתי המדינות ולהתנער מגורמים רשמיים בממשלותיהם, המתנגדים לכך.

מדובר בועידה מיותרת לחלוטין, אך נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, מתעקש לקיימה, בגלל הבטחתו לעבאס ואולי גם מאינטרסים אישיים, כחלק מתעמולת הבחירות לנשיאות בצרפת והצגתו כתומך נלהב בפיתרון הבעיה הפלסטינית.

מנהיג המפלגה הרפובליקנית בצרפת, פרנסואה פיון, אמר השבוע כי "לא ייצא שום דבר רציני מהוועידה". נראה שהערכתו נכונה, מדובר בהצגה שסופה ידוע מראש. הועידה מתקיימת כשבוע ימים אחרי הפיגוע הרצחני בטיילת בארמון הנציב בירושלים, בו נהרגו ארבעה חיילי צה"ל ובעיצומו של קמפיין הסתה פלסטיני נגד הממשל האמריקני החדש וכוונתו להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.

יו"ר הרשות מנסה לצבור תנופה מדינית כתוצאה מוועידת פריז, מהחלטה 2334  של מועצת הביטחון ומנאומו של מזכיר המדינה קרי, לקראת עימות אפשרי עם ממשל טראמפ, על רקע תמיכתו במדיניות של ממשלת נתניהו וההכרה בירושלים כבירת ישראל.

הוועידה בפריז משקפת את הצביעות והמוסר הכפול של המדינות המשתתפות בה. ברור לכולן ששום התקדמות בפיתרון הבעיה הפלסטינית איננה יכולה להיעשות ללא הסכמת שני הצדדים. הדרך היחידה להשגת התקדמות הינה משא ומתן ישיר בין שני הצדדים ללא תנאים מוקדמים.

למרות זאת מתכנסת הועידה רק כדי לתמוך ברשות הפלסטינית ולנגח את ישראל ואת הממשל האמריקני החדש. ההחלטה הישראלית שלא להשתתף בועידה הינה נכונה. שום דבר חיובי לא יכול לצאת לישראל מועידה בינלאומית, הרוצה להכתיב מראש את אופי פיתרון הסכסוך, ללא משא ומתן ישיר וללא התחשבות בצרכיה הביטחוניים והבטחת גבולות ברי הגנה למדינה היהודית, כמו למשל בבקעת הירדן. הדבר בולט במיוחד לאחר הפיגוע האחרון בירושלים, ההתעצמות הצבאית הרקטית של חמאס וחיזבאללה והמלחמה בדאע"ש סמוך לגבולותיה של ישראל.