עבור לתוכן העמוד
Menu

התשלום של נשיא מצרים לחמאס

הידוק היחסים של מצרים וחמאס מביא לשינויים בעמדות הכוח בצבא המצרי, כצעד "בונה אמון" של א-סיסי לאנשי חמאס. הצדדים יפעלו להפסקת הטרור בסיני, ולעזרה כלכלית בעזה

בתוך כמה ימים אמורה לצאת למצרים משלחת ביטחונית של תנועת חמאס לפגישות עם בכירי המודיעין המצרי בשורה של סוגיות ביטחוניות. הסוגיות קשורות לאבטחת גבול רצועת עזה עם מצרים ודרישתה של מצרים להסגיר לידיה כ-20 מבוקשים המסתתרים ברצועת עזה הקשורים לפעילות טרור במצרים של ארגון דאע"ש ושל תנועת "האחים המוסלמים".

חמאס הסכימה עקרונית להסגיר למצרים מבוקשים, אם יוכח שפגעו בביטחון הלאומי המצרי. מצרים, מצדה, הסכימה לשורה של הקלות משמעותיות במצור על רצועת עזה, בראשן פתיחת מעבר רפיח. ביקור המשלחת הביטחונית החמאסית במצרים היא תוצאה ישירה של פתיחת דף חדש ביחסי מצרים עם תנועת חמאס, לראשונה מאז שהודח נשיא מצרים מוחמד מורסי, ביולי 2013.

עתה מתברר כי לעסקה הביטחונית החדשה של מצרים עם חמאס למלחמה בארגון דאע"ש בצפון סיני יש קשר ישיר לחילופי הגברי במודיעין המצרי. הנשיא המצרי א-סיסי הסכים לשלם תמורה לתנועת חמאס ולהעביר מתפקידו את הגנרל ואא'ל אל-צפתי, האחראי על תיק "פלסטין", במודיעין המצרי. בצו נשיאותי, שפרסם הנשיא המצרי, הוצא הגנרל אל-צפתי לגימלאות, יחד עם עוד 18 בכירים במודיעין המצרי, "בהתאם לבקשתם".

הגנרל אל-צפתי גרם צרות צרורות לתנועת חמאס ועל-פי גורמים בחמאס, הוא דאג תמיד ליצור מוקדי מתיחות חדשים בין ההנהגה המצרית לתנועה. לפני כשבועיים ביקר ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, במצרים ונפגש עם בכירי המודיעין המצרי. אבו מרזוק התלונן במהלך ביקורו על יחסו של הגנרל אל-צפתי לתנועתו. במסגרת העסקה הביטחונית החדשה של מצרים עם חמאס הסכים הנשיא א-סיסי להעביר את הגנרל אל-צפתי מתפקידו.

שמו של הגנרל אל-צפתי התפרסם בהרחבה בעולם הערבי בשנה שעברה לאחר שהקלטת שיחה בינו לבין מחמד דחלאן הודלפה לערוץ טלוויזיה בטורקיה, בהקלטה נשמע הגנרל אל-צפתי כשהוא מותח ביקורת חריפה על יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ועל תנועת פת"ח וארגון החזית העממית.

הנשיא א-סיסי הסכים לוותר על שירותיו של הגנרל אל-צפתי כדי שלתנועת חמאס לא יהיו יותר תירוצים בכל הקשור לדרישות הביטחוניות של מצרים ממנה. הציפייה המצרית היא שתנועת חמאס "תיישר קו" במהירות עם המדיניות המצרית החדשה בכל הקשור לרצועת עזה ותתנתק לחלוטין מפעילות הטרור של ארגון דאע"ש ותנועת "האחים המוסלמים" במצרים.

אולם צריך להסתכל על גיל הטיהורים במודיעין המצרי גם בהיבט רחב יותר. זו היא הפעם השלישית בתוך שנתיים שהנשיא המצרי א-סיסי עורך שינויים מהותיים בשורות המדועין המצרי כדי לבצר את שליטתו במנגנוני המדינה ולמנות את נאמניו.

א-סיסי מכיר היטב את מערך המודיעין המצרי, הוא עצמו עמד בראש המודיעין הצבאי, לפני שהנשיא מוחמד מורסי מינה אותו לתפקיד שר ההגנה. בחודש יולי שעבר הוציא הנשיא א-סיסי 17 בכירים במודיעין המצרי לגימלאות, על רקע התנגדותם להסכם בין מצרים לסעודיה, בנוגע להעברת הריבונות על האיים טיראן וסנאפיר לידי סעודיה.

התוכנית של הנשיא א-סיסי היא להשתלט לחלוטין על מנגנון המודיעין הכללי ולטהר אותו ממתנגדיו. המנגנון הזה, שבראשו עומד כיום הגנרל ח'אלד פווזי, הוקם בשנת 1952 ע"י הנשיא גמאל עבד אל-נאצר. הנשיא א-סיסי מינה את בנו הבכור, מחמוד, לאחראי על הביטחון הפנימי במצרים והוא נחשב ל "איש החזק" במנגנון המודיעין הכללי, ומשתתף בכל הישיבות הרשמיות של אביו. תנועת "האחים המוסלמים" מוגדרת במצרים כארגון טרור והיא נחשבת לאיום המרכזי על שלטונו של הנשיא א-סיסי, לכן יש חשיבות רבה לשליטתו המוחלטת במנגנון המודיעין הכללי המצרי.