עבור לתוכן העמוד
Menu

האם תנועת חמאס מעורבת בסכסוך בלוב?

דוברי תנועת חמאס מקפידים לומר כי התנועה איננה מתערבת בעניינים הפנימיים במדינות ערב, אולם, עתה מתברר כי תנועת חמאס פועלת בלוב, לצד הארגונים הג'יהאדיסטים.

דוברי תנועת חמאס מקפידים לומר כי התנועה איננה מתערבת בענינים הפנימיים במדינות ערב או בסכסוכים האזוריים אולם בפועל כבר הוכח כי תנועת חמאס סייעה לתנועת "האחים המוסלמים" ושלוחת דאע"ש במצרים בפעולות טרור נגד שלטונו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי מאז הדחתו של הנשיא הקודם מחמד מורסי, איש תנועת "האחים המוסלמים".

המעורבות הבולטת ביותר עד היום בכל הקשור למעורבות חמאס בפעולות טרור במצרים הייתה השתתפותה בהתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי השאם ברכאת לפני כשנה וחצי.

אולם, עתה מתברר כי תנועת חמאס פועלת גם בסכסוך בלוב לצידם של הארגונים הג'יהאדיסטים כנגד הממשלה הזמנית בלוב. אתר האינטרנט " ליביא אלמוסתקבל" דיווח ב-8 בינואר מפי גורמים רשמיים בממשלת המעבר בלוב, כי חמאס עוסקת בפעולות ריגול על אתרים של הצבא הלובי עבורה ועבור קבוצות טרור נוספות.

סא"ל אשרף אלפאידי, ראש אגף החקירות בעיר בנגאזי דיווח כי כוחות הביטחון של לוב עצרו אישה צעירה, לה קשר לתנועת חמאס, שאספה ושלחה דיווחי מודיעין על צבא לוב. לדבריו, האישה המתגוררת באזור ג'ליאנה בעיר בנגאזי הודתה בחקירה בהאשמות שיוחסו לה.

גם שר הפנים של לוב בממשלה הזמנית שבראשה עומד עבדאללה אלת'ני הודיע כי "חמאס מרגלת אחרי כוחות הצבא הלובי בראשות פילדמרשל ח'ליפה חפתר אשר נלחם בארגוני הטרור בעיר בנגאזי וכי חמאס תומכת בארגונים האלה".

דחלאן מעורב – או שמא מדובר בשקרים זולים?

דובר הפרלמנט הלובי, עבדאללה בליחק, אמר כי מדובר בתופעה מסוכנת וכי תנועת חמאס מעורבת בארבע השנים האחרונות במלחמה הפנימית בלוב וכי ישנם פעילים של תנועת חמאס בקרב ארגוני הטרור בלוב במיוחד אלה הקשורים לתנועת "האחים המוסלמים".

בכיר חמאס, אסמעיל רדואן, דחה את ההאשמות של ממשלת לוב ואמר כי מדובר ב"שקרים מכוערים". הוא הוסיף כי הדבר מנוגד לעיקרון הקבוע של התנועה שלא להתערב בעניינים הפנימיים של שום מדינה ערבית או זרה וכי הפרסום נועד לשרבב את שמה של חמאס בסכסוכים הפנימיים בלוב כדי לערבב את הקלפים בזירה הפלסטינית והערבית.

בתנועת חמאס טוענים כי מחמד דחלאן הוא שבוחש מאחורי הקלעים ומנסה לסכסך בין תנועת חמאס לבין לוב.

מוצטפא אלסוואף, פרשן פוליטי ידוע המוכר כפעיל חמאס ברצועת עזה אמר ב-8 בינואר לאתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" כי מחמד דחלאן הוא שעומד מאחורי הפרסום וכי אותה המערכת שניסתה לפגוע ביחסי חמאס עם מצרים היא שמנסה לפגוע כעת ביחסי חמאס עם לוב.

מקורביו של דחלאן מכחישים את ההאשמות נגדו ומגדירים אותן כ"שקרים זולים".

מוצטפא אלסוואף מוגדר ברצועת עזה כאחד משונאיו הידועים של מחמד דחלאן בניגוד לבכירים בחמאס אשר שומרים על כבודו של דחלאן ומכירים בפומבי בכוחו הפוליטי הרב ברצועה כמו למשל בכיר חמאס ד"ר אחמד יוסף אשר כמה פעמים אף אמר זאת בפומבי.

תנועת חמאס מגלה רגישות רבה דווקא בימים אלה לסוג כזה של ידיעות מכיוון שהיא נמצאת באמצע מהלך של פתיחת רומן חדש עם מצרים.

עפ"י גורמים ברצועת עזה, תנועת חמאס הסכימה להילחם בארגונים הגיהאדיסטים ברצועת עזה ולהתנתק מקשריה עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני בתמורה לשיפור היחסים עם מצרים.

במסגרת זו החלה מצרים כבר בשורה של הקלות כלפי רצועת עזה כמו פתיחה תכופה יותר של מעבר רפיח והכנסת סחורות לרצועה. בכיר חמאס, ד"ר מוסא אבו מרזוק, ביקר בשבוע שעבר בקהיר ונפגש עם ראשי המודיעין המצרי ודן עימם בהפיכת מעבר רפיח למעבר מסחרי והקמת אזור סחר חופשי סמוך לרפיח.

בקרוב תבקר במצרים משלחת מורחבת של חמאס בראשותו של אסמעיל הניה המועמד להחליף את ח'אלד משעל בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה.

תנועת חמאס מצדה עצרה עד היום כ-350 פעילים של הארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים ברצועה ואת מחמד רמילאת, אחד ממפקדי דאע"ש בסיני, שהגיע בשבוע שעבר לרצועת עזה כדי לתאם פעילות הברחות מסיני לרצועה. אולם, הרומן החדש של חמאס עם מצרים איננו עומד בסתירה לפעילות שלה בלוב. פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מבריחים אמצעי לחימה מלוב לחצי האי סיני ומשם דרך המנהרות לרצועת עזה.

עפ"י מקורות ערביים, באחרונה עוסקת תנועת חמאס גם בהברחת פלסטינים שנלחמו בסוריה נגד הצבא הסורי לטורקיה ומשם ללוב וחצי האי סיני בדרך לשורות הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.