עבור לתוכן העמוד
Menu

האם טראמפ יעביר השגרירות לירושלים?

הרשות וחמאס הן היחידות שהזהירו את הנשיא הנכנס טראמפ מפני העברת השגרירות האמריקנית מת"א לירושלים. חרף זאת, הפלסטינים מאמינים שיגיעו להסדר שיהיה מקובל עליהם.

הרשות הפלסטינית ותנועת חמאס בעזה הן בין הישויות המדיניות היחידות בעולם הערבי שהזהירו את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מפני העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. נראה כי ההבטחה ל"גל תמיכה" של כל מדינות ערב בנושא אינה מתממשת.

מדינות ערב שומרות על שתיקה, על אף שעמדתה הרשמית של הליגה הערבית היא שירושלים הינה בעיה של כל מדינות ערב ולא רק של הפלסטינים. השתיקה של מדינות ערב ושל המדינות האסלאמיות בולטת מאוד, מדאיגה ומכעיסה את הפלסטינים. נראה כי הן אינן מעוניינות להתחיל ברגל שמאל את היחסים עם הממשל החדש, רק בגלל הפלסטינים.

בינתיים, רק יו"ר הרשות הפלסטינית נלחם לבדו מול הנשיא טראמפ בנושא מעמדה של ירושלים, בעוד כל מנהיגי ערב עומדים מן הצד וממתינים לראות כיצד יתפתחו הדברים. לדוגמא, נשיא מצרים, עאבד אל-פתאח א-סיסי, שיגר בסוף השבוע שעבר ברכות חמות לנשיא טראמפ, לרגל השבעתו וכניסתו לבית הלבן, מבלי להזכיר אפילו במילה אחת את נושא העברת השגרירות לירושלים.

עם זאת, בסוף השבוע התגלו ניצנים של אופטימיות בקרב הפלסטינים, נוכח הדברים שאמר הנשיא טראמפ בנאום ההשבעה שלו, כי מה שינחה אותו הינו העיקרון "אמריקה תחילה" וגם מן העובדה שהוא לא הזכיר כלל את נושא העברת השגרירות לירושלים בנאומו.

הם זוקפים את העובדה הזו לצעדים המקדימים שבהם נקטה הרשות הפלסטינית, כמו שיגור האיגרת של מחמוד עבאס לנשיא טראמפ והאזהרות ששיגרו בכירי הרשות הפלסטינית לממשל החדש באמצעות התקשורת.

גם רוסיה הזהירה את הנשיא טראמפ מפני ההשלכות האפשריות של העברת השגרירות לירושלים וברשות מקווים שהוא מאזין לעצות של הנשיא פוטין, למרות הבטחותיו בעניין הזה במהלך קמפיין הבחירות שלו.

ברם, אף אחד ברשות הפלסטינית לא מוכן להתנבא בדיוק מה יעלה בגורל השגרירות האמריקנית בסופו של דבר. בקרב הפלסטינים ישנן הערכות שונות, מכיוון שהם גורסים כי הנשיא טראמפ הינו הפכפך ויכול לשנות את עמדותיו במהירות ובאופן בלתי הגיוני, תוך יצירת הפתעות.

על-פי ניסיון העבר, הנשיאים האמריקנים הקודמים שהבטיחו להעביר את השגרירות לירושלים עשו זאת כדי לזכות בתמיכת היהודים בארה"ב, אך נסוגו מהבטחתם, לאחר שנכנסו לבית הלבן. גם הנשיא טראמפ עשוי לאמץ את הדרך הזו. בסופו של דבר, כל נשיא אמריקני עד כה התייעץ עם גופי המודיעין והקונגרס בנושא הזה ולא פעל בניגוד לדעתם.

אולם, ברשות קיימת גם אסכולה אחרת הטוענת  כי הנשיא טראמפ לא יפר את הבטחתו בנושא, אך ינסה למצוא פשרה שתאפשר לו לרדת באלגנטיות מעץ הבטחות הבחירות. ההערכה ברשות הפלסטינית היא כי הנשיא טראמפ איננו מעוניין בפרוץ מעשי אלימות בירושלים ובמדינות ערב, כבר בימים הראשונים של ממשלו, כתוצאה מ"החלטה נמהרת" על העברת השגרירות לירושלים.

לכן, ההחלטה בעניין העברת השגרירות לא תתקבל לפני שהוא ייפגש עם ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו, בתחילת החודש הבא וידון עמו במכלול האפשרויות וההשלכות של צעד כזה על המצב הביטחוני בישראל ועל האינטרסים האמריקנים במזה"ת.

לפי גורמים פלסטינים, הפשרה שהפלסטינים עשויים להשלים עמה תהיה שהשגריר האמריקני, החדש דיוויד פרידמן, יתחיל לפעול מאחד המשרדים במבנה הקונסוליה האמריקנית במערב ירושלים (ברחוב אגרון או בשכונת ארנונה), מבלי שהקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים תועבר לרמאללה. מהלך כזה צפוי לעורר גלי מחמאה של הרשות הפלסטינית ומדינות ערב אך בסופו של דבר הן ישלימו עמו.

תרחיש אחר שעליו מדברים ברשות הינו הכרזה אמריקנית של העברת השגרירות מתל אביב למערב ירושלים, שתלווה בהכרזה המכירה במדינה הפלסטינית וכי מעמדה של ירושלים מזרחית יידון במשא ומתן בין שני הצדדים.

הפלסטינים מעודדים מהפרסומים בישראל כי הנשיא טראמפ העביר מסרים לראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע כרגע מלקבל החלטה בדבר סיפוח מעלה אדומים.

להערכתם, הנשיא טראמפ מגלה זהירות רבה ואיננו מעוניין בבעיות כבר בימים הראשונים של הממשל החדש. הוא רוצה ללמוד את הדברים לעומקם לפני שיקבל החלטות.

הנשיא החדש יצטרך להתמודד עם התנגדותן של רוסיה ושל מדינות אירופה לכל המהלכים החד צדדים שהוא מתכנן בנושא הפלסטיני, לכן, סביר להניח כי יפעל בצורה הדרגתית ואולי גם יצירתית, כדי להימנע מעימות ישיר עם הפלסטינים וסיכון האינטרסים האמריקנים במזה"ת כמו למשל הפגנות והתקפות פיזיות על השגרירויות האמריקניות בבירות ערב.