עבור לתוכן העמוד
Menu

דף חדש ביחסי מצרים-ארה"ב

במצרים מרוצים מאוד מפתיחת ממשל טראמפ, שמסמן "דף חדש" ביחסי המדינות. המצרים מאמינים כי ארה"ב תסייע להם במאבקם בטרור , כשכבר מתחילים לראות תוצאות.

ההנהגה המצרית שבעת רצון משיחת הטלפון שהתקיימה השבוע בין הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לבין הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי. הייתה זו שיחת הטלפון הראשונה שעשה הנשיא החדש למנהיג ערבי, מאז שנכנס לבית הלבן. במצרים רואים בה המשך ישיר לפגישה הטובה שהייתה לנשיא המצרים א-סיסי בניו יורק, עם דונלד טראמפ, בחודש נובמבר שעבר, בתקופת הבחירות לנשיאות.

בשיחת הטלפון חזר הנשיא טראמפ על מחוייבותו לתמוך ולסייע למצרים, במיוחד בתחום המלחמה בטרור האיסלאמי והזמין את הנשיא א-סיסי לפגישה עמו בבית הלבן.עפ"י מקורות מצרים בכירים, הנשיא טראמפ מתכוון לעצב מחדש את היחסים בין ארה"ב למצרים ולייצר עמה ברית  אסטרטגית חדשה וארוכת טווח.

מבחינתה של מצרים מדובר בפתיחת דף חדש ביחסים עם ארצות הברית, עימה היו לנשיא א-סיסי בשלוש השנים האחרונות יחסים קרירים. ממשל אובאמה תמך בתנועת "האחים המוסלמים" ולא היה מרוצה, בלשון המעטה, מהדחתו של הנשיא מוחמד מורסי בידי הצבא המצרי ב-2013.

ההערכה בצמרת המצרית היא שממשל טראמפ יגביר את שיתוף הפעולה עם מצרים בתחום המלחמה בטרור, יסייע לה בתחום הצבאי וגם יהדק את שיתוף הפעולה המודיעיני עמה. הוא אמור לספק למצרים גם ציוד טכני מגוון שיסייע לה להילחם בטרור. המדיניות החדשה של הנשיא טראמפ בתחום המלחמה בטרור תחזק את מעמדה של מצרים מבחינה אזורית.

קמפיין בינלאומי נגד הטרור

בהתאם למדיניות האמריקנית החדשה, מצרים נערכת כדי למנף את המדיניות שלה למלחמה בטרור האסלאמי העולה בקנה אחד עם מדיניותו של הנשיא טראמפ.

עפ"י הוראתו של הנשיא א-סיסי, משרד המשפטים המצרי החל להכין תיק מפורט על כל פעילות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים. התנועה הוצאה על ידי משטרו של הנשיא א-סיסי מחוץ לחוק ו1500 מפעיליה הבכירים מוגדרים על ידי שלטונות מצרים כטרוריסטים.

התיק שמכין משרד המשפטים המצרי יישלח ל-80 מדינות בדרישה כי גם הן יוציאו את תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק. עפ"י גורמים מצריים, המהלך הזה מתבסס על סעיף 9 ב"חוק ישויות הטרור", שעוסק בעיקרון ההדדיות והמחייב את גורמי הביטחון במצרים להחליף מידע מודיעיני עם מקביליהם הזרים, להסגיר לידיהם מבוקשים ולהחזיר להם כספים שהוחרמו לאחר ששימשו לפעילות טרור.

בתיק שמכין משרד המשפטים המצרי ישנם פרטים על הפיגוע בכנסייה הקופטית בקהיר בחג המולד האחרון, על רצח התובע הכללי השאם ברכאת, על ההתנקשות בחיי הגנרל עאדל אלרג'אאי ועל הניסיונות להתנקש בחייהם של זכריה עבד אלעזיז עות'מאן, סגן התובע הכללי המצרי ושל ד"ר עלי ג'ומעה, המופתי הכללי של מצרים לשעבר.

כמו כן יש בתיק מידע על הקשר בין הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" לזרוע הצבאית של חמאס ולארגון דאע"ש בצפון סיני כפי שעלה ממידע שמסרו פעילי טרור שנלכדו ע"י גורמי הביטחון של מצרים. כזכור, אחד ממנהיגי "האחים המוסלמים", מחמד אלבלטאג'י, אמר לפני כשנתיים וחצי כי הטרור בסיני לא יפסק, אלא לאחר שהנשיא מורסי יוחזר לתפקידו.

היחס של מצרים לחמאס

גם תנועת חמאס, שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים", נערכת לקראת המדיניות האמריקנית החדשה למלחמה בטרור האסלאמי. בימים אלה שוהה במצרים בכיר החמאס אסמעיל הניה שהגיע לשיחות עם ראש המודיעין המצרי הגנרל ח'אלד פווזי.

אסמעיל הניה הינו המועמד המוביל לרשת בקרוב את ח'אלד משעל בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה. העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-24 בינואר כי הנשיא א-סיסי נתן את "האור הירוק" לקדם את הקשרים עם תנועת חמאס.

מצרים הביעה נכונות לשנות את יחסה לחמאס ולרצועת עזה והעמידה שורה של תנאים ביטחוניים לתנועת חמאס. מצרים דורשת כי תנועת חמאס תסגיר לידיה 20 מבוקשים בפעילות טרור המסתתרים ברצועת עזה, תגביר את השמירה על גבול הרצועה עם מצרים, תימנע הברחות נשק מרצועת עזה לצפון סיני דרך המנהרות ותעביר לה מידע מודיעיני על פעילות טרור בשטחה.

לאחר שחמאס נענתה באופן חלקי לדרישות של מצרים, הקלה האחרונה את פתיחת מעבר רפיח והיא מוכנה להקל עוד יותר את המצור על הרצועה בתמורה לכך שחמאס תשתף עמה פעולה במלחמה בדאע"ש. ואכן, היחסים בין חמאס לארגון דאע"ש בצפון סיני מתוחים מאוד לאחר מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו ברפיח את אחד ממנהיגי הארגון שהגיע מצפון סיני ובעקבות גל מעצרים שעשתה חמאס בשבועות האחרונים בקרב פעילי הארגונים הג'יהאדיסטים ברצועת עזה.

תנועת חמאס, אומנם תוקפת בחריפות את ממשל טראמפ על כוונתו להילחם באיסלאם הקיצוני ולהעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים אך היא מודאגת מאוד מיחסו לתנועת "האחים המוסלמים" ולאיראן ומההשלכות האפשריות של המדיניות החדשה שלו נגד האיסלאם הקיצוני על מקורות המימון שלה.

ההתקרבות של חמאס למצרים תאלץ אותה להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" ומארגון דאע"ש בצפון סיני, בינתיים נראה שהיא מגלה גישה פרגמטית ומוכנה לדיאלוג עם מצרים במטרה להגיע להבנות חדשות.