עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשר של קטאר לארגוני הטרור

קטאר הפכה בשנים האחרונות לתומכת הראשית בארגוני הטרור האסלאמי הקיצוני. עתה היא מנצלת את השפעתה על ארגוני הטרור להפקת רווחים פוליטיים וחיזוק מעמדה הבינ"ל.

קטאר הפכה בשנים האחרונות, בגלל כוחה הכלכלי, לתומכת הראשית בארגוני הטרור האסלאמי הקיצוני ולבעלת עמדת השפעה חזקה עליהם. עתה מנצלת קטאר את השפעתה להפקת רווחים פוליטיים וחיזוק מעמדה בזכות קשריה עם ארגוני הטרור.

הקשר של קטאר לארגוני הטרור הוא סוד גלוי למנגנוני המודיעין במערב ובמזרח התיכון, גם ישראל יודעת זאת היטב. קטאר הפכה בשנים האחרונות לשחקן חשוב בפוליטיקה הבינלאומית בזכות עתודות הגז הטבעי שברשותה. בגלל כוחה הכלכלי, היא מרשה לעצמה להתערב בענייניהן של מדינות זרות ולבחוש בפוליטיקה הפנימית שלהן, כפי שהיא עושה למשל ביחד עם טורקיה בכל הקשור לפוליטיקה במצרים ומתן מקלט מדיני בשטחן למנהיגי תנועת "האחים המוסלמים".

לכן אין זה צריך להפתיע אף אחד שהעיתון "כול אלערב", היוצא לאור בנצרת, פרסם בשבוע שעבר ידיעה על כך שקטאר מתווכת בין ישראל לתנועת חמאס, בקשר לשחרורם של ארבעת הישראלים המוחזקים בידי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם", בניסיון לגבש עסקת חילופי שבויים חדשה.

צלאח אל-ברדאוויל, אחד מבכירי חמאס ברצועה, הכחיש אומנם את הידיעה – אך באופן בלתי רשמי, אישרו אותה גורמים אחרים בתנועה. למחמד אל-המאדי, נציג קטאר ברמאללה, המטפל בשיקומה של רצועת עזה, יש קשרים הדוקים עם תנועת חמאס ומאידך גיסא גם עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב מרדכי והוא זה שעסק, כנראה, במגעי התיווך.

לקטאר אין רק קשר לתנועת חמאס, מלבד מפקדת חמאס בראשותו של ח'אלד משעל שהיא מארחת בדוחא, היא מארחת כאמור גם את מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון, תנועה זו מוגדרת במצרים כארגון טרור.

כמו כן, יש לה קשר הדוק עם ארגון דאע"ש ועם הארגונים הג'יהאדיסטים האחרים הנלחמים בסוריה נגד צבאו של בשאר אסד והחיזבאללה והיא מספקת להם כספים ואמצעי לחימה רבים. הוכחה נוספת לקשר של קטאר לארגוני הטרור האלה סיפק בשבוע שעבר נשיא לבנון הגנרל מישל עון.

נשיא לבנון יצא ב-11 בינואר לביקור בנסיכות קטאר, שם נפגש עם שליטה הנסיך תמים בן חמד, וביקש ממנו סיוע בשחרורם של 9 חיילים לבנונים, שני אנשי דת נוצרים ועיתונאי לבנוני המוחזקים מזה כשנתיים בשבי של ארגון דאע"ש בסוריה. עפ"י ההודעה שפרסמה הנשיאות הלבנונית, שליט קטאר הבטיח לנשיא לבנון לסייע בפעולות השחרור למרות רגישות הנושא.

פנייתו של נשיא לבנון לקטאר מוכיחה שוב את העובדה שמדינות העולם מודעות לקשר ההדוק של קטאר לארגוני הטרור ולמנופי הלחץ שהיא יכולה להפעיל עליהם.

במהלך ארבע השנים האחרונות תיווכה קטאר כמה פעמים בין מדינות שונות לבין ארגוני דאע"ש ו "ג'בהת אל-נוצרה" בסוריה ובינן לבין ארגון אל-קאעידה בתימן ולטאליבן באפגניסטאן. עפ"י מקורות רוסים לקטאר יש גם קשר לגורמי טרור בצ'צ'ניה.

לפני כשנתיים הצליחה קטאר להביא לשחרורם של 16 חיילים לבנוניים שהוחזקו בשבי ארגון "ג'בהת אל-נוצרה" בסוריה בתמורה לשחרורם של כמה מחבלים ג'יהאדיסטים שהיו עצורים בלבנון ובהם סג'א אל-דלימי, גרושתו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי ואשתו של אחד ממנהיגי ארגון "ג'בהת אל-נוצרה".

בשנת 2014 הביא התיווך הקטארי לשחרור אזרח אמריקני ועוד כמה נזירות של הכנסייה האורתודוכסית היוונית, שהוחזקו בשבי ארגון "ג'בהת אל-נוצרה" בסוריה. זרועותיה של קטאר בוחשות גם במלחמות בתימן ובאפגניסטאן. מאמצי התיווך שלה הביאו לשחרור קצין אמריקני משבי הטאליבן, בתמורה לשחרור כמה מחבלים שהוחזקו בארה"ב וגם בתימן, לשחרורה של אזרחית שוויצרית, שהוחזקה בידי ארגון המזוהה עם אל-קאעידה. משרד החוץ השוויצרי פרסם הודעה רשמית שבה שיבח את עזרתו שליט קטאר דאז, הנסיך שיח' חמד בן ח'ליפה אלת'אני.

תיווך לשחרור חטופים ובני ערובה הינו הפן החיובי של הקשר של קטאר לארגוני הטרור הג'יהאדיסטים, כי בדרך כלל היא מצליחה בו מכיוון שהיא נחשבת ל"בעלת הבית", בזכות הכספים ואמצעי הלחימה הרבים שהיא מספקת לארגונים אלה. אולם, עפ"י טענות של המודיעין המצרי, על אדמת קטאר מתבצעים התכנונים לפיגועים בתוך מצרים ומדוחא יוצאות ההוראות המבצעיות למפגעים. כך היה לטענת המצרים בפיגוע האחרון הקשה בכנסיה הקופטית בקהיר לרגל חג המולד.

מתוצאות החקירה שפרסמה מצרים עולה שהתכנון לפיגוע נעשה במשרדי תנועת "האחים המוסלמים", בהשתתפות השיח' יוסף קרדאווי. ראש הזרוע הצבאית של התנועה, מהאב מצטפא אל-סייד קאסם, ששם הקוד שלו הינו "הדוקטור", יצא מקטאר לחצי האי סיני, שם עבר הדרכה ואימונים אצל דאע"ש ואחר כך שיגר את המחבל המתאבד מחמוד שפיק לפיגוע בכנסיה הקופטית בקהיר.

תוצאות החקירה של שירותי הביטחון המצריים קבעו כי היה זה פיגוע משותף של תנועת "האחים המוסלמים" וארגון דאע"ש שתוכנן בקטאר כדי לנסות ולזעזע את שלטונו של הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי.