עבור לתוכן העמוד
Menu

השחיקה במעמד פת"ח ומחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ חטף השבוע שתי מכות מדיניות, האחת, ההודעה על רצינות כוונת הממשל האמריקני החדש להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, והשניה, ההודעה של צרפת לשגריר הפלסטיני בפאריז, סלימאן אלהרפי, על החלטתה לדחות את כינוס הועידה הבינלאומית שתכננה ב-21 בדצמבר בפאריז לחודש הבא. אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, אמר ב-13 בדצמבר כי […]

יו"ר הרש"פ חטף השבוע שתי מכות מדיניות, האחת, ההודעה על רצינות כוונת הממשל האמריקני החדש להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, והשניה, ההודעה של צרפת לשגריר הפלסטיני בפאריז, סלימאן אלהרפי, על החלטתה לדחות את כינוס הועידה הבינלאומית שתכננה ב-21 בדצמבר בפאריז לחודש הבא.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, אמר ב-13 בדצמבר כי ארה"ב וישראל מתנגדות לכינוס הועידה דבר שמכשיל את מאמצי צרפת לכנסה.

המכות האלה יוסיפו בודאי לשחיקה במעמדם של יו"ר הרש"פ וההנהגה החדשה של פת"ח שנבחרה בועידת פת"ח ברמאללה בשבוע שעבר.

מחמוד עבאס ניסה להציג את הועידה ותוצאותיה כהישג גדול של תנועת פת"ח אולם מסתבר כי לציבור הפלסטיני בשטחים יש מודעות פוליטית גדולה והוא איננו קונה את השקרים של מחמוד עבאס.

 

סקר דעת קהל שפירסם המרכז הפלסטיני למחקרים פוליטיים ב-13 בדצמבר מצביע על שחיקה במעמדו של מחמוד עבאס וחוסר אמון בהנהגה החדשה של תנועת פת"ח.

מהסקר שנערך בגדה וברצועת עזה בין התאריכים 10-8 בדצמבר עולה כי רק 33 אחוזים מרוצים מבחירתו של מחמוד עבאס כראש תנועת פת"ח בעוד 57 אחוזים אינם מרוצים מכך.

61 אחוזים מהנשאלים רוצים שמחמוד עבאס יתפטר מתפקידו לעומת 32 אחוזים המוכנים לכך שהוא יישאר בו.

54 אחוזים אינם סבורים שביכולת הנהגת פת"ח החדשה להשיג את מטרותיה ורק 33 אחוזים סבורים שהיא יכולה לעשות זאת.

עוד עולה מהסקר כי מרוואן ברגותי עדיין נהנה מהפופלאריות הגבוהה ביותר  מכל מנהיג פלסטיני אחר וכי אסמעיל הניה יכול להביס את מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות.

מרבית הנשאלים גם הביעו התנגדות להחלטת בית המשפט החוקתי להסמיך את מחמוד עבאס להסיר את חסינותם של חברי המועצה המחוקקת (פרלמנט).

 

המשך העימות עם מחמד דחלאן

יו"ר הרש"פ תכנן היטב את מהלכיו נגד יריבו מחמד דחלאן ולאחר שגירש אותו ואת תומכיו מועידת פת"ח הוא יוצא לסבב עימות נוסף נגדם.

בית המשפט לפשעי שחיתות ברמאללה גזר ב-14 בדצמבר עונש של שלוש שנות מאסר על מחמד דחלאן לאחר שהרשיע אותו, שלא בפניו, בגניבת 16 מיליון דולר והטיל עליו קנס של 16 מיליון דולר נוספים.

בתגובה לגזר הדין האשים מחמד דחלאן את יו"ר הרש"פ בגניבת 6 מיליון דולר מכספים שתרמה מדינה ערבית למנגנוני הביטחון הפלסטינים.

זאת ועוד, בהסתמך על החלטת בית המשפט החוקתי שהוא הקים לפני כמה חודשים כדי לעקוף את הפרלמנט ואת חוק היסוד שעל פיו הוקמה הרש"פ, הורה מחמוד עבאס להסיר את חסינותם הפרלמנטרית של מחמוד עבאס וארבעה חברי פרלמנט אחרים התומכים בו.

הסרת החסינות נועדה כדי לחקור אותם בחשדות לשחיתות וסחר בנשק בלתי חוקי.

הציבור הפלסטיני איננו מקבל את המהלך הזה של מחמוד עבאס שאמנם נועד לפגוע בדחלאן אך נתפס גם כצעד מכין לפירוקה של המועצה המחוקקת (הפרלמנט).

מועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטינית דחתה ב-14 בדצמבר את החלטתו של יו"ר הרש"פ  והזהירה מפני פגיעה בחוק היסוד הפלסטיני, התמוטטות המשטר הפוליטי והדרדרות בשמירה על זכויות האדם וקראה למחמוד עבאס לבטל את ההחלטה לאלתר.

עפ"י גורמים בכירים בתנועת פת"ח, העובדה שמחמוד עבאס ממשיך לרדוף את מחמד דחלאן ותומכיו למרות ניצחונו עליהם בועידת פת"ח האחרונה גורמת נזק רב לתנועה בדעת הקהל הפלסטינית ולתדמיתו של מחמוד עבאס עצמו המצטייר כפחדן הדואג רק לאינטרסים האישיים והכלכליים שלו ושל שני בניו החשודים בשחיתות.

המהלכים של עבאס רק מפצלים את תנועת פת"ח ומחלישים אותה, כבר עתה מתכנן מחמד דחלאן לכנס בקהיר ועידה נגדית לועידת פת"ח שהייתה ברמאללה ולקרוא תיגר על החלטותיה.

מחמוד עבאס מתקשה להיאבק במחמד דחלאן שהינו בעל כסף רב, בעל מוקדי כוח ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בגדה ונהנה מתמיכתן של מדינות ערביות חשובות כמו מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ.

מקורות בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס מתכנן להגיש פנייה רשמית למאע"מ להסגיר לידי הרש"פ את מחמוד עבאס כדי לחקור אותו בחשדות כי הוא האחראי למותו של יאסר ערפאת.

מחמוד עבאס, המודע לשחיקה במעמדו בקרב הציבור בשטחים, משמיע כעת קולות כמי שמעוניין בפיוס לאומי עם תנועת חמאס אך בחמאס מטילים ספק בכוונותיו.

ההערכה בחמאס היא כי המהלכים של מחמוד עבאס נועדו לבודד את מחמד דחלאן והא איננו מעוניין באמת בפיוס.

מחמוד עבאס מעוניין בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) בתוך שלושה חודשים כדי לשוב ולהיבחר כיו"ר אש"פ ובאותה הזדמנות גם להחליף את חברי הועד הפועל של הארגון בנאמניו, הוא רוצה להגיע לכינוס המל"פ כמי שניסה להתפייס עם חמאס אך נכשל בגלל סירובה.

ארגון החזית העממית כבר הודיע על התנגדותו לכינוס המל"פ ברמאללה ודורש לכנסה בחו"ל, הוא  טוען כי הכינוס ברמאללה מותיר את המל"פ תחת חסדיה של ישראל אשר יכולה למנוע הגעת נציגים מרצועת עזה ומחו"ל ולהשפיע על תוצאות הכינוס.

גם בכיר חמאס, ח'ליל אלחיה, הודיע ב-14 בדצמבר בכינוס בעזה כי כינוס המל"פ ללא הסכמה עם תנועתו ייפגע במאמצי הפיוס הלאומי.