עבור לתוכן העמוד
Menu

הטרור האסלאמי בירדן

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם השבוע הודעה המגנה בשם הממשלה והעם בישראל את הפיגוע בירדן שבוצע ע"י חולייה של מוסלמים קיצונים בעיירה כרכ שבדרום הממלכה ההאשמית. גורמי הביטחון בישראל מודאגים  ממה שנראה כ "טביעות אצבע" של ארגון דאע"ש ומדברים שאמר שר הפנים הירדני סלאמה חמאד שמהם משתמע כי החיסול המקרי של המחבלים מנע פעילות טרור […]

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם השבוע הודעה המגנה בשם הממשלה והעם בישראל את הפיגוע בירדן שבוצע ע"י חולייה של מוסלמים קיצונים בעיירה כרכ שבדרום הממלכה ההאשמית.

גורמי הביטחון בישראל מודאגים  ממה שנראה כ "טביעות אצבע" של ארגון דאע"ש ומדברים שאמר שר הפנים הירדני סלאמה חמאד שמהם משתמע כי החיסול המקרי של המחבלים מנע פעילות טרור נרחבת יותר שתוכננה גם באזורים אחרים, ברשות המחבלים נתפסו חומרי נפץ וחגורות נפץ מוכנות להפעלה.

החשש הישראלי הוא מגל טרור דאע"שי שיערער את יציבות הממלכה ההאשמית שלמדינת ישראל יש את הגבול הארוך ביותר עמה.

מחדלי הטיפול של כוחות הביטחון ומשרד הפנים הירדני בפיגוע והטיפול התקשורתי הכושל מצד אמצעי התקשורת הרשמיים מעוררים ביקורת ציבורית נוקבת ברחוב הירדני וקריאות לפיטוריו של שר הפנים סלאמה חמאד אשר בינתיים זוכה לגיבויו של המלך עבדאללה.

ארבעת המחבלים התגלו במקרה בגלל עירנות של אחד האזרחים בעיר קטארנה.

בסופו של האירוע החבלני נהרגו ארבעה מחבלים, שבעה אנשי ביטחון ירדנים,עוד שני אזרחים ותיירת קנדית אחת, עוד 34 איש נפצעו.

המחבלים הצליחו להימלט מהעיירה קטארנה בדרום ירדן ולנסוע במכונית גנובה מרחק של 40 ק"מ עד למצודה העתיקה ואתר התיירות הידוע של העיר כרכ מבלי שנעצרו ע"י
שום גורם ביטחוני.

בקרב נגד המחבלים השתתפו כוחות מיוחדים ירדנים ואזרחים כאחד, עפ"י דיווחי ברשתות החברתיות בירדן, בתחנת המשטרה הסמוכה למצודה בכרכ לא היו כלי נשק ותחמושת והחיילים הירדנים נאלצו לבקש עזרה של האזרחים לאספקת אמצעי הלחימה כדי להכריע את המחבלים.

 

תופעת "הזאבים הבודדים"

 

עפ"י דיווחים בתקשורת הערבית, ארבעת המחבלים שנהרגו בקרב עם כוחות הביטחון הירדנים בכרכ הם אזרחים ירדנים, שניים מהם הם אחים שמוצאם מהעיר סלט, והשניים האחרים מאזור כרכ.

הארבעה ריצו עונשי מאסר בכלא הירדני על פעילות ביטחונית ג'יהאדיסטית ושוחררו לפני תום תקופת מאסרם בהתערבות של חברי פרלמנט וראשי השבטים אצל ארמון המלוכה ההאשמי.

למרות שארגון דאע"ש נטל בהודעה שפרסם ב-20 בדצמבר את האחריות על אירועי דאע"ש, גורמי הביטחון בירדן מגדירים את הפיגוע שביצעו הארבעה כחלק מתופעת "הזאבים הבודדים".

גורמי הביטחון הירדנים טוענים שארגון דאע"ש ממהר לקחת אחריות על כל אירוע ביטחוני למרות שאין קשר מבצעי בין המבצעים לארגון וזאת כדי לפאר את יכולותיו.

המלך עבדאללה הכחיש מצדו השבוע כי בירדן ישנן "חוליות רדומות" של ארגון דאע"ש.

תופעת ה "זאבים הבודדים" בקרב הארגונים הג'יהאדיסטים קיימת כבר כמה שנים,מדובר במחבל בודד או מחבלים בודדים המבצעים פיגועים באזור מגוריהם ביוזמתם ובתכנון שלהם ללא הנחיות ותיאום עם הארגון המרכזי.

מי שפיתח את הרעיון הזה היה אבו מצעב אל-סורי בספרו "פלוגות ההתנגדות האסלאמית" שבו הוא קרא לג'יהאד אישי והקמת חוליות נפרדות כדי להקשות על מנגנוני הביטחון לסכל את הפיגועים המתוכננים.

במהלך השנה החולפת היו שלושה פיגועים גדולים בירדן של קיצונים אסלאמיים:

  1. התקפת טרור על שיירה של חיילים אמריקנים סמוך לבסיס צבאי בג'פר בדרום ירדן שבו נהרגו ארבעה אמריקנים וקצין ירדני אחד.
  2. התקפה על בסיס של המודיעין הירדני במחנה הפליטים בקעה סמוך לעמאן, בהתקפה נהרגו חמישה אנשי ביטחון ירדנים.
  3. חיסול חולייה שמנתה 7 מחבלים שהתבצרו בבית בעיר אירביד בצפון ירדן לקראת ביצוע פיגועים, בקרב עימם נהרג קצין ביטחון ירדני.

 

ארגון דאע"ש נמצא בחודשים האחרונים במצוקה ובנסיגה בקרבות שהוא מנהל בסוריה ובעיראק, מזה תקופה ארוכה שהוא מנסה לחדור ולהתבסס גם בירדן אך המודיעין הירדני, הידוע ביכולות מקצועיות גבוהות, הצליח לסכל עד כה את חדירתו לממלכה.

לרעיונות דאע"ש יש תומכים רבים בירדן במיוחד נוכח התדרדרות המצב הכלכלי של הממלכה, האבטלה הגוברת והתחזקות האסלאם הפוליטי.

מה שמדאיג עוד את שירותי הביטחון הירדנים הינו העובדה שהתקפת הטרור האחרונה במצודה בכרכ נועדה לפגוע בענף התיירות בירדן.

בירדן חוששים ש "הזאבים הבודדים" יאמצו את האסטרטגיה של דאע"ש בטורקיה ובמצרים לתקוף אתרי תיירות כדי לפגוע בענף חשוב לכלכלה הירדנית.

ארגון דאע"ש מנסה לבצע בירדן מסע נקם נגד השלטונות על חיסולו של מייסד הארגון אבו מצעב אלזרקאווי ועל השתתפותה של ירדן בקואליציה הבינלאומית בראשותה של ארה"ב נגד דאע"ש.

כזכור, ארגון דאע"ש הוציא להורג בינואר 2015 את הטייס הירדני מאעז אלכסאסבה שנפל בידיו לאחר שמטוסו הופל בשמי סוריה.

לירדן יש גבולות ארוכים של מאות קילומטרים עם סעודיה, עיראק וסוריה והחדירה לשטחה דרך הגבולות האלה איננה קשה.

ירדן משתפת פעולה מבחינה מודיעינית עם מדינות כמו סעודיה ומצרים, ראשי המודיעין של מדינות אלה כבר נפגשו השנה כמה פעמים כדי לדון בדרכים למניעת הטרור של דאע"ש.

המאמץ הירדני נמשך כדי למנוע את חדירת דאע"ש לשטח הממלכה והקמת תשתית נרחבת במיוחד באזור הדרום כדי לערער את יציבות השלטון.

אולם הפיגוע בכרכ מוכיח כי שירותי הביטחון הירדנים חייבים להגביר את מאמצי הסיכול שלהם נוכח התרחבותה של תופעת "הזאבים הבודדים".

המלך עבדאללה הנחה השבוע את כל ראשי מנגנוני הביטחון בירדן להגביר את שיתוף הפעולה ביניהם כדי להתמודד עם הסכנה של דאע"ש.