עבור לתוכן העמוד
Menu

שנה ל"אינתיפאדת הסכינים"

בימים האחרונים מציינים כל הפלגים הפלסטינים בגדה וברצועה מלאת שנה לפרוץ "אינתיפאדת הסכינים" בטקסים ובעצרות. האינתיפאדה הזו לא הייתה מתוכננת, היא פרצה באורח ספונטני אך הדבר לא מפריע לתנועת חמאס לנסות ולקחת את הקרדיט על תחילתה, היא עשתה זאת גם בעבר כשטענה שהיא שהציתה ברצועת עזה את האינתיפאדה הראשונה ב1987. תנועת חמאס טוענת כי היא […]

בימים האחרונים מציינים כל הפלגים הפלסטינים בגדה וברצועה מלאת שנה לפרוץ "אינתיפאדת הסכינים" בטקסים ובעצרות.

האינתיפאדה הזו לא הייתה מתוכננת, היא פרצה באורח ספונטני אך הדבר לא מפריע לתנועת חמאס לנסות ולקחת את הקרדיט על תחילתה, היא עשתה זאת גם בעבר כשטענה שהיא שהציתה ברצועת עזה את האינתיפאדה הראשונה ב1987.

תנועת חמאס טוענת כי היא זו שהדליקה את ניצוץ האינתיפאדה באמצעות הפיגוע שעשתה חולייה מאנשיה סמוך להתנחלות איתמר בשומרון בחודש אוקטובר שעבר שבו נהרגו בני הזוג הנקין ז"ל.

לדברי פעילים בחמאס הפיגוע בא בתגובה לשריפת ביתם של בני משפחת דוואבשה על ידי קיצונים יהודים.

יומיים לאחר רציחתם של בני הזוג הנקין ז"ל יצא צעיר פלסטיני בשם מהנד חלבי למסע רצח ברחובות העיר העתיקה בירושלים ורצח בדקירות סכין שני אזרחים ישראלים ופצע חמישה אחרים ומשם החלה ההסלמה באלימות.

עפ"י נתונים שפרסם מכון "אלקודס" למחקרים בשנה הראשונה של "אינתיפאדת הסכינים" נהרגו 249 פלסטינים ונפצעו יותר מ-18 אלף פלסטינים אחרים, מהצד הישראלי נהרגו 40 איש.

ההערכות של גורמים ברש"פ ובארגוני האופוזיציה הפלסטינית הן דומות, האינתיפאדה צפויה להימשך גם בשנה הקרובה למרות הפעילות הביטחונית האינטנסיבית של ישראל ומנגנוני הביטחון הפלסטינים וזאת בהעדר משא ומתן בין שני הצדדים שייתן "אופק מדיני" ותקווה לדור הצעיר הפלסטיני שהוא שהוביל את "אינתיפאדת הסכינים".

היוזמה הצרפתית שנמצאת כעת על הפרק ואפשרות לכינוס ועידה בינלאומית עד סוף השנה איננה מהווה גורם המרגיע את השטח, הפלסטינים אינם תולים בה תקוות רבות נוכח התנגדותה הנמרצת של ישראל ליוזמה.

בשלושת החודשים האחרונים הייתה ירידה ניכרת ברמת האלימות הפלסטינית אולם היא לא בישרה את סופה של האינתיפאדה אשר הפכה לתופעה של גלי אלימות רצופים עם עליות וירידות.

אתר האינטרנט של חמאס "אל-ריסאלה" פרסם ב-3 באוקטובר הערכה כי בשנתה השנייה תהייה "אינתיפאדת הסכינים" מאורגנת יותר, פעולות הבודדים יימשכו אך הן יהיו יותר מתוכננות ומאורגנות.

מנקודת המבט של הפלסטינים ההישג העיקרי של האינתיפאדה הוא שגם בחלוף שנה מתחילתה ישראל לא הצליחה לעצור את התופעה והיא מתחדשת בגלים.

"האוייב" העיקרי של האינתיפאדה מבחינתם של ארגוני הטרור הפלסטינים הינו התיאום הביטחוני בין כוחות הביטחון של ישראל לבין מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

בתחילת האירועים אפשרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ לצעירים הפלסטינים להגיע לנקודות החיכוך עם צה"ל בשטחי הגדה והרש"פ אף עודדה את תופעת הסכינאות באמצעות הסתה בכלי התקשורת הרשמיים שלה תחת הסיסמא השקרית שישראל מתכננת לפגוע במסגדים על הר הבית, אולם ברגע שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הבין שמדובר בחרב פיפיות שעלולה לפגוע בשלטונו הוא שינה כיוון והורה למנגנוני הביטחון שלו לעצור את תופעת הסכינאות ולמתן את ההסתה.

עפ"י מקורות פלסטינים כתוצאה מפעילות הסיכול של הרש"פ ירדה בחודשים האחרונית רמת האלימות בצפון הגדה ובמרכזה.

אולם באיזור חברון נמשכה האלימות בגלל החיכוך המתמשך בין המתנחלים לבין התושבים הערבים באזור כשהמוקד הינו אזור מערת המכפלה.

גם הפעילות הביטחונית הישראלית המרוכזת והממוקדת, צעדי הענישה החדשים והחלטת הדרג המדיני לאסור על עליית פוליטקאים ישראלים להר הבית תרמו רבות להורדת רמת האלימות הפלסטינית.

נראה כי גם בשנה הקרובה ימשיכו החגים היהודים (חגי תשרי וחג פסח) להוות תאריכי יעד לגלים של פעולות טרור שבהם ישאפו גורמים פלסטינים עויינים לבצע פיגועים בישראלים.

בחגים האלה יש נהירה של אלפי ישראלים לאזור הכותל המערבי וסמטאות העיר העתיקה בירושלים דבר שהוא לצנינים בעיני הפלסטינים.

שום ארגון פלסטיני לא הצליח בחלוף שנה מפרוץ האינתיפאדה לתפוס פיקוד ולהוביל אותה בצורה מאורגנת, גם תנועת חמאס לא הצטרפה למאמץ הטרור נגד ישראל ונמנעה מירי רקטות לעבר ישראל שעלול היה להעניק "רוח גבית" לאינתיפאדה.

האינתיפאדה נותרה נחלתו של הדור הצעיר הפלסטיני שממשיך להיות ניזון מההסתה ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת הפלסטינים.

הצעירים הפלסטינים נוקטים בדר"כ אמצעי זהירות ואינם מודיעים על כוונותיהם לבצע פיגועים מחשש שישראל תאתר אותם באמצעים מודיעיניים ותסכל אותם.

הטרור הפלסטיני נמשך למורת רוחה של  הרש"פ, מדינות ערב המתונות והקהיליה הבינלאומית.

השתתפותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בהלוויתו של נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל בימים שבהם מציינים הפלסטינים מלאת שנה ל"אינתיפאדת הסכינים" נתפסת כסטירת לחי של מחמוד עבאס לאינתיפאדה וחלק מקונספירציה נגדה, זו אחת הסיבות לגל השנאה והזעם נגד מחמוד עבאס בגדה וברצועה.