עבור לתוכן העמוד
Menu

הרשות הפלסטינית מודה – עזה ישות עצמאית

כישלונה של הרשות הפלסטינית לערוך את הבחירות ברצועת עזה ממחיש פעם נוספת את קיומן של שתי ישויות פלסטיניות נפרדות באיו"ש וברצועת עזה, ואת היעדרו של גורם פלסטיני מוסמך היכול לייצג את כל העם הפלסטיני במו"מ מדיני עם ישראל. הממשלה הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה ובתיאום עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) החליטה (4.10.16) על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות […]

כישלונה של הרשות הפלסטינית לערוך את הבחירות ברצועת עזה ממחיש פעם נוספת את קיומן של שתי ישויות פלסטיניות נפרדות באיו"ש וברצועת עזה, ואת היעדרו של גורם פלסטיני מוסמך היכול לייצג את כל העם הפלסטיני במו"מ מדיני עם ישראל.

הממשלה הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה ובתיאום עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) החליטה (4.10.16) על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות בגדה המערבית וברצועת עזה לתקופה של ארבעה חודשים, שבמהלכם תפעל להכשיר את התנאים המשפטיים המתאימים שיאפשרו את עריכתן בכל הרשויות המקומיות ביום אחד.1

הודעת הממשלה הפלסטינית מתייחסת להיבט החשוב ביותר של הבחירות, והוא שאלת כפיפותה של רצועת עזה תחת שלטון הרשות הפלסטינית שמרכזה ברמאללה שבגדה המערבית.

הממשלה הפלסטינית ציינה, כי ההחלטה התקבלה "על בסיס דבקותה של הממשלה באינטרס העליון של עמנו ואחדותו, ובבניית החברה שלנו הפלסטינית ועתידה".

עוד ציינה הממשלה, כי "הממשלה בתיאום מלא עם נשיא מדינת פלסטין [מחמוד עבאס] קיבלה את החלטתה לערוך את הבחירות המקומיות בכל רחבי המולדת ביום אחד מתוך אמונה באחדות המולדת ואחדות העם, ועל בסיס חתירתה להשיב את האחדות ולהביא לסיום הפילוג, ולהביא לאחדות המוסדות של המולדות במסגרת הלגיטימיות והחוק".

הממשלה הדגישה, כי "אנו לא נשלים עם מצב הפילוג והשלכותיו המסוכנות על האינטרס הלאומי, ואנו נפעל לחיזוק אחדות המולדת ונפעל בכל המתחייב כדי לממש זאת". על פי הודעת הממשלה, אם לא ניתן יהיה לערוך את הבחירות בכל הרשויות המקומיות ביום אחד רשאית הממשלה לערוך את הבחירות בשלבים.

הבחירות לרשויות המקומיות הפלסטיניות חורגות הרבה מעבר להיבט המוניציפאלי. הרשות הפלסטינית קיוותה באמצעות עריכת הבחירות המקומיות בגדה המערבית וברצועת עזה להפגין את היותה הרשות השולטת בפועל גם ברצועת עזה כדי לחזק את תביעתה להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית בשטחי 1967.

החלטת הממשלה הפלסטינית לדחות הבחירות הינה למעשה הודאה רשמית בכישלונה והכרה בשלטון האפקטיבי של תנועת חמאס ברצועת עזה. רשות חמאס ברצועת עזה הודיעה על השתתפותה בבחירות ופעלה כדי להבטיח את ניצחון מועמדיה כולל באמצעות פסילת מועמדים מטעם ארגון 'פתח', מפלגת השלטון של הרשות הפלסטינית.

הסמכות של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה הינה על הנייר בלבד. רשות חמאס היא הדומיננטית ועל פיה יישק דבר, וזאת בזכות שליטתה המוחלטת במשרדי הממשלה ברצועת עזה, ובכלל זה בכוחות הביטחון, וכן בגדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית/ טרור של חמאס.

בהיבט הישראלי, דחיית הבחירות לרשויות המקומיות ממחישה פעם נוספת את היעדרו של גורם פלסטיני מוסמך היכול לקבל החלטות היסטוריות באשר להסדר מדיני. הפילוג בזירה הפלסטינית מעקר כל אפשרות לקיים מו"מ מדיני אפקטיבי עם הרשות הפלסטינית ומותיר מרחב תמרון רק בהסדרי ביניים לשיפור המצב הקיים במסגרת הסטטוס קוו הקיים.

1http://www.wafa.ps/ar_page.aspx?id=y4RHN7a723121942587ay4RHN7