עבור לתוכן העמוד
Menu

הסדקים ברשות הפלסטינית מתרחבים

ככל שהרשות הפלסטינית מתקדמת במאבקיה נגד ישראל במוסדות האו"ם, כך היא מתדרדרת בלכידותה הפנימית ובקשריה עם מדינות ערב. ההתפתחות האחרונה מסוכנת מאוד ליציבותה של הרשות הפלסטינית מכיוון שמחנה הפליטים אל-אמערי מרד במוקאטעה, והחומרה המיוחדת בהידרדרות זאת נעוצה בכך שהמחנה נמצא קרוב מאוד למרכז העיר, ומכאן שיש לו פוטנציאל להפוך מעין "כיכר תחריר" שתגרום לקריסת הרשות. […]

ככל שהרשות הפלסטינית מתקדמת במאבקיה נגד ישראל במוסדות האו"ם, כך היא מתדרדרת בלכידותה הפנימית ובקשריה עם מדינות ערב. ההתפתחות האחרונה מסוכנת מאוד ליציבותה של הרשות הפלסטינית מכיוון שמחנה הפליטים אל-אמערי מרד במוקאטעה, והחומרה המיוחדת בהידרדרות זאת נעוצה בכך שהמחנה נמצא קרוב מאוד למרכז העיר, ומכאן שיש לו פוטנציאל להפוך מעין "כיכר תחריר" שתגרום לקריסת הרשות.

מחנה הפליטים בלאטה בשכם מורד ברשות זה זמן רב. לפני יותר כשבוע יצא המחנה בהפגנת-הלוויה בקריאה: "העם רוצה להפיל את אבו מאזן". בתגובה שלחה המוקאטעה כוחות לבלאטה, אבל הם לא העיזו להיכנס למחנה. ההתנגשויות בין המחנה לביטחון הפלסטיני החמירו הלילה במקביל למהומות במחנה אל-אמערי.

יש היבט חמור מאוד בהתנגשויות האלה- הם למעשה פילוג אלים בתוך עמודי התמך של הרשות עצמה—אירגון פתח מול כוחות הביטחון הרשמיים. קשה להעריך עד מתי יוכלו אנשי הביטחון "הרשמיים" להילחם בפתח, וכבר יש סימנים לבקיעים בתוך שורות הביטחון הפלסטיני הרשמי.

מה שהאיץ את ההידרדרות הזאת היו הדיונים בצמרת פתח על כנס פתח השביעי שאמור למנות יורש לאבו מאזן. אבו מאזן הודיע כי עד שלא "תנוקה" פתח מתומכי דחלאן, יריבו המר, לא יכנס את הכנס. החל תהליך מואץ של סילוק תומכי דחלאן מפתח, מה שהחמיר את ההתמרמרות הפנימית, והגביר את הנכונות להתנגש עם כוחות הביטחון של הרשות.

מדינות ערב מנסות לאחות את הקרעים בתוך פתח, כי הן מבינות את משמעות הדבר ליציבות של הרשות. אבו מאזן לא מוכן להתפייס עם דחלאן, ובתגובה הן מגלות "כתף קרה" לאבו מאזן.