עבור לתוכן העמוד
Menu

האם קנדה תחדש את הסיוע לאונר"א?

ההתבטאויות החוזרות ונישנות של ראש הממשלה טרודו ושר החוץ דיון בנוגע לחשיבות האו"ם ומוסדותיו וכוונתה של קנדה לשתף פעולה עם כל מוסדות הארגון מאותתות במשתמע, כי קנדה קרובה לקבל החלטה גם על חידוש הסיוע הכספי לאונר"א. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מוביל קו מדיני הרואה חשיבות רבה באו"ם ובמוסדותיו כמסגרת בינלאומית ראויה לקידום השלום והביטחון ברחבי העולם. מאז תחילת כהונתה […]

ההתבטאויות החוזרות ונישנות של ראש הממשלה טרודו ושר החוץ דיון בנוגע לחשיבות האו"ם ומוסדותיו וכוונתה של קנדה לשתף פעולה עם כל מוסדות הארגון מאותתות במשתמע, כי קנדה קרובה לקבל החלטה גם על חידוש הסיוע הכספי לאונר"א.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מוביל קו מדיני הרואה חשיבות רבה באו"ם ובמוסדותיו כמסגרת בינלאומית ראויה לקידום השלום והביטחון ברחבי העולם.

מאז תחילת כהונתה בנובמבר 2015, ממשלת טרודו הפגינה פעלתנות בזירה הבינלאומית, אשר כללה בין היתר קליטה של למעלה מ-32 אלף פליטים סורים,החלטה ליטול חלק במשימות של האו"ם לשמירת שלום ברחבי העולם, התחייבות להעברת מיליארדי דולרים לתוכניות במדינות שונות העולות בקנה אחד עם מדיניות האו”ם, וחתירה מוצהרת להתמודד על מושב במועצת הביטחון של האו"ם.

לרגל יום האו"ם (24.10.16) פרסם טרודו הודעה רשמית בה הציג את מדיניותו כלפי הארגון:

"כאשר נאמתי בפעם כראש ממשלה בפני העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר השנה הבהרתי היטב את עמדתה של קנדה: העולם צריך להתמקד במה שמלכד אותנו ולא במה שמפלג אותנו.

"קנדה איתנה באמונתה שהאו"ם חיוני לצורך טיפול באתגרים הדוחקים ביותר של העולם מהמאבק בשינוי מזג האוויר, ההגירה המסיבית, העוני והמחלות ועד להבטחת השלום והיציבות בעולם סוער.

"קנדה והציבור הקנדי היסטוריה של עבודה משותפת עם האו"ם החל מסיוע לגיבוש הצהרת זכויות האדם האוניברסלית, סיוע ליישוב משבר תעלת סואץ, נטילת תפקיד מוביל בשמירה על השלום, הגנה על הסביבה ומאבק במחלת האיידס באפריקה.

"האו"ם ופעילותו החיונית עבור האנושות נמצא פעם נוספת במקום גבוה בסדר העדיפויות של קנדה. לאחרונה אישרנו את הסכם פריז בנוגע לשינוי מזג האוויר ונותרנו מחויבים למלא תפקיד משמעותי בשמירה על השלום ובמאמצים למניעת סכסוכים.

"ביום זה, עלינו להרהר בכל ההישגים של האו"ם למען העולם, ולציין לטובה את המועסקים בתוכניות של הארגון, את הסיוע הכספי ואת הסוכנויות המקצועיות מטעמו הפועלות ללא לאות על מנת ליצור קהילה גלובלית בטוחה יותר ומקום משגשג יותר. האו"ם הינו ארגון חיוני שאין לו מקבילה בהיקפו ואשר מהווה מקום לאופטימיות גדולה למחר טוב יותר".

שר החוץ הקנדי סטפן דיון, אמר בהרצאה בפני CORIM המועצה ליחסי חוץ במונטריאול (17.10.16), כי "קנדה חזרה לכל הפורומים של האו"ם מתוך תקווה להשיג מושב במועצת הביטחון".

העיתון גלוב אנד מייל דיווח (5.2.16), כי ממשלת קנדה מתעתדת לחדש את הסיוע הכלכלי לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם ל"פליטים" הפלסטינים,והוא יסתכם ב-15 מיליון דולר בשנה.

ממשלת הרפר הקונסרבטיבית הפסיקה את העברת הסיוע הכלכלי לאונר"א, ובמקום זאת היא ייעדה את הכספים לפרויקטים של הרשות הפלסטינית בתחום המשפטי העולים בקנה אחד עם הערכים הקנדיים. בעבר העבירה ממשלת קנדה סך של 10 מיליון דולר בשנה לאונר"א.

דוברת של מזכ"ל האו"ם מסרה ביום רביעי (16.3.16), כי בפגישה בין ראש הממשלה ג'סטין טרודו למזכ"ל האו"ם קידם טרודו בברכה את חידוש המימון לאונר"א.בהודעה השנייה ציינה הדוברת, כי נפלה טעות, וכי ההודעה הראשונה לא שיקפה אל נכון את השיחות בין שני האישים.

צוות העובדים של אונר"א ברצועת עזה נשלט בפועל ע"י חמאס, ובבתי הספר של אונר"א פועלים ארגונים הקשורים לחמאס ולג'יהאד האסלאמי. אחדים מאנשי הסגל בבתי הספר של אונר"א פעלו במסגרת ארגוני הטרור הפלסטיניים, ומספר בתי ספר שימשו את חמאס כמקום לאחסון רקטות ונשק.

שאלת חידוש הסיוע הקנדי לאונר"א אמורה לעלות לדיון בפרלמנט באוטווה במהלך מושב הסתיו הנוכחי.

ממשלת קנדה עדיין שומרת על שתיקה בכל הקשור לסוגיה זו, ואולם ההתבטאויות החוזרות ונישנות של ראש הממשלה טרודו ושר החוץ דיון בנוגע לחשיבות האו"ם ומוסדותיו וכוונתה של קנדה לשתף פעולה עם כל מוסדות הארגון מאותתות במשתמע, כי קנדה קרובה לקבל החלטה גם על חידוש הסיוע הכספי לאונר"א.