עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן במרוץ נגד הזמן

הזמן פועל לרעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-81, מצב בריאותו איננו בכי טוב, הוא סובל מבעיות לבביות ובקרוב יצטרך לצאת לטיפול רפואי בירדן לאחר שעבר כבר צינתור בליבו, הגיל עושה את שלו והגוף נותן בו את אותותיו. עפ"י מקורות בפת"ח ,שריפת תמונותיו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) בשבוע שעבר בהפגנת אלפים מתומכיו של […]

הזמן פועל לרעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-81, מצב בריאותו איננו בכי טוב, הוא סובל מבעיות לבביות ובקרוב יצטרך לצאת לטיפול רפואי בירדן לאחר שעבר כבר צינתור בליבו, הגיל עושה את שלו והגוף נותן בו את אותותיו.

עפ"י מקורות בפת"ח ,שריפת תמונותיו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) בשבוע שעבר בהפגנת אלפים מתומכיו של מחמד דחלאן בעיר עזה השפיעה על מצב רוחו, הוא לקח קשה את הדברים שמתפרשים כפגיעה בלגיטימיות שלו כמנהיג העם הפלסטיני.

מחמד דחלאן גינה את המעשה וברשתות החברתיות הופצו ידיעות כי מדובר בפרובוקציה של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, אשר  ניסה באמצעותה להביך את מחמד דחלאן ולהחריף את המתיחות בינו לבין מחמוד עבאס כדי למנוע כל סיכוי לפיוס ביניהם.

כל זאת קורה בטרם הצליח מחמוד עבאס למנות לעצמו יורש שידאג לעתיד משפחתו לאחר שיפרוש מהבמה הפוליטית ובמיוחד לשני בניו.

שני הבנים, יאסר וטארק, הינם אנשי עסקים גדולים שצברו הון רב בזכות הקשרים של אביהם,מחמוד עבאס חושש מזה תקופה ארוכה שברגע שיפרוש מתפקידו תתחשבן עמם ההנהגה הפלסטינית החדשה, תחרים את רכושם ואף תעמידם לדין, כבר עתה יש גורמים שונים בתנועת פת"ח המאשימים אותם בשחיתות ובגניבת כספים.

מתנגדיו של מחמוד עבאס בהנהגת פת"ח ובראשם ג'בריל רג'וב ותוופיק טיראווי, חברי הועדה המרכזית של פת"ח, הצליחו לסכל את כוונתו של מחמוד עבאס למנות ליורשו את ד"ר צאיב עריקאת, הזמן משחק לרעתו של מחמוד עבאס ולכן הוא שוקל ברצינות למנות לעצמו כעת סגן ולהכשירו לתפקיד היורש כדי שיוכל להשפיע על זהותו.

הדבר הזה הוא קריטי עבורו ועבור שני בניו, הוא מחפש יורש שישמור על האינטרסים של בני משפחתו וביטחונם.

הכוונה היא להכריז על מינוי הסגן בועידה השביעית של פת"ח שתתכנס בסוף החודש הבא ברמאללה, כמו כן הוא מתכנן להחליף את הנהגת פת"ח ברצועת עזה כדי לנסות ולהחליש את יריבו המר מחמד דחלאן ומייד בתחילת השנה הבאה לנסות ולכנס את המועצה הלאומית של אש"פ (מל"פ) לאחר שנכשל בכך לפני יותר משנה.

סימן ללחץ שבו נתון מחמוד עבאס הוא קיום דיונים בועד הפועל של אש"פ על מינוי אפשרי של סגן בקרוב.

עצם קיום הדיונים מעיד על כך שיו"ר הרש"פ הגיע למסקנה כי הוא איננו יכול עוד להתחמק מהדרישה הזו שאותה העלה עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, לפני יותר משנה.

ד"ר אסעד עבד אלרחמן, חבר הועד הפועל של אש"פ, אישר בראיון שהעניק ב-10 באוקטובר עיתון הירדני "אלע'ד" כי כרגע מתנהל דיאלוג רציני כדי למנות סגן ליו"ר הרש"פ כדי למנוע מאבקים לא רצויים בצד הפלסטיני והדגיש את הצורך להשלים את הדיאלוג במסגרת הועדה המרכזית של פת"ח אך לא במנותק משאר הפלגים באש"פ.

עבד אלרחמן גילה כי הנושא עלה כבר בעבר בדיוני הועדה המרכזית של פת"ח ואז אמר מחמוד עבאס לחברים: " תבחרו מביניכם סגן לנשיא או תסכימו על סגן מביניכם ואני מוכן לאמץ את החלטתכם".

הוא הוסיף כי כרגע מסתובבים בחלל האוויר שני שמות, מחמד דחלאן שגורש מתנועת פת"ח ונאצר אלקידווה חבר הועדה המרכזית של פת"ח וכי גורמים שונים מנסים להתערב בנושא כמו תנועת חמאס וגורמים ערביים ואזוריים ובהם ישראל.

 

חוקיות המינוי

 

אין ספק שההידרדרות במצבו הבריאותי של מחמוד עבאס והצינתור בליבו האיצו את הדיונים הפנימיים בפת"ח ובאש"פ והפכו את נושא מינוי הסגן לנושא גלוי ולשיחת היום בשטחים.

חוק היסוד הפלסטיני קובע כי ראש המועצה המחוקקת (הפרלמנט) הוא שימלא את מקומו של הנשיא  עד לעריכת בחירות לנשיאות בתוך 60 יום.

בכירים באש"פ חוששים כי מינוי סגן לנשיא הינו צעד בניגוד לחוק והוא עלול לתת גושפנקא רשמית, אם יבוצע באופן חד צדדי, לנתק בין הגדה לרצועה.

לדעתם, הנשיא הפלסטיני חייב להיבחר בדרך דמוקרטית באמצעות בחירות ומינוי הסגן יכול להיעשות רק אם ישונה או יתוקן החוק.

אולם ישנם גם מומחים פלסטינים למשפט הטוענים כי אין צורך לשנות את החוק וכי בסמכותו של הועד הפועל של אש"פ למנות סגן לנשיא.

עמדתה של תנועת חמאס הינה קבועה ומתנגדת למינוי סגן לנשיא משורות פת"ח, נאיף אלרג'וב מבכירי התנועה בגדה הודיע ב-11 באוקטובר כי לאחר לכתו של מחמוד עבאס, הנשיא הבא יהיה עזיז דוויק, יו"ר המועצה המחוקקת (פרלמנט) כפי שקובע החוק הפלסטיני.

שני פלגים באש"פ, החזית העממית (חז"ע) והחזית הדמוקרטית (חז"ד) הודיעו גם הם על התנגדותם למינוי סגן לנשיא ללא הסכמה והתייעצויות בין פת"ח לשאר הפלגים הפלסטינים וכי במקרה של נבצרות מצדו של מחמוד עבאס למלא את תפקידו, מי שצריך להחליפו עפ"י החוק הינו יו"ר המועצה המחוקקת עזיז דוויק שהינו איש חמאס.

 

פרישת מחמוד עבאס קרובה

עפ"י גורמים בפת"ח, ההערכה בתנועה היא כי פרישתו של מחמוד עבאס מתפקידו הינה קרובה בעיקר בגלל מצבו הבריאותי.

אתר האינטרנט KARAMAPRESS.COM דיווח ב-11 באוקטובר כי מחמוד עבאס מתכוון להשתקע בקטאר ולא בירדן כבר בתחילת השנה הבאה.

גורמים בסביבת משפחתו של מחמוד עבאס מסרו לאתר כי בפגישתו האחרונה של יו"ר הרש"פ עם שליט קטאר, הנסיך תמים בן חמד אל-ת'אני, הוא סיכם עמו את הסידורים להשתקע באופן קבוע בקטאר ולהצטרף לבני משפחתו שמתגוררים שם.

לדברי הגורמים, למחמוד עבאס יש אזרחות קטארית  ולפני ארבע שנים הקימו שני בניו 6 חברות השקעה חדשות בקטאר.

אולם, חלק מהעסקים של משפחת עבאס הינו בשטחים ומחמוד עבאס מנסה להבטיח כי יורשו יאפשר את המשך קיומם ולא ינקוט בצעדים נגד בניו המאושמים על ידי גורמים בפת"ח בשחיתות כספית.

 

כרגע נראה כי בהיעדר אפשרות לקיים בחירות כלליות לנשיאות נוכח המחלוקות העמוקות עם תנועת חמאס, נבחנת ברצינות הדרך להעברת השלטון ממחמוד עבאס ליורשו באמצעות מינוי סגן לתפקיד יו"ר הרש"פ שיהיה מתנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון.

אולם, מהלך כזה ייחשב לצעד חד צדדי מצדה של תנועת פת"ח והוא יעמיק את הנתק בינה לבין שאר הפלגים הפלסטינים ויסבך עוד יותר את הסיכויים להגיע לפיוס לאומי.