עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע מחלת עבאס: חשש לחיסולים פוליטיים בגדה

בצמרת תנועת פת"ח יש דאגה רבה ממצבו הרפואי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר נאלץ לעבור באופן מפתיע צינתור בליבו בבית החולים ברמאללה למרות שדובריו מנסים להציג תמונה ורודה כי "העסקים כרגיל". עפ"י מקורות בפת"ח ייתכן שמחמוד עבאס יצטרך לצאת בקרוב לירדן להמשך הטיפול הרפואי ע"י רופאים מומחים. עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, […]

בצמרת תנועת פת"ח יש דאגה רבה ממצבו הרפואי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר נאלץ לעבור באופן מפתיע צינתור בליבו בבית החולים ברמאללה למרות שדובריו מנסים להציג תמונה ורודה כי "העסקים כרגיל".

עפ"י מקורות בפת"ח ייתכן שמחמוד עבאס יצטרך לצאת בקרוב לירדן להמשך הטיפול הרפואי ע"י רופאים מומחים.

עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, הכחיש בראיון שהעניק לערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אלמיאדין" ב-7 באוקטובר את הידיעות שהופצו בישראל כי נאצר אלקידווה, בן דודו של יאסר ערפאת וחבר הנהגת פת"ח הוא המועמד להחליף את מחמוד עבאס.

הוא אמר כי מטרת הפרסום הייתה לפגוע במחמוד עבאס וכי "הדבר הזה לא הוצע ואיננו קביל, במקרה של נבצרות מי שיחליף את הנשיא (עבאס) הוא ראש המועצה המחוקקת".

מקורות בכירים בפת"ח אומרים כי לנאצר אלקידווה קשרים טובים עם מחמד דחלאן דבר שמייד פוסל אותו בעיני יו"ר הרש"פ ומקורביו.

למרות דבריו של עבאס זכי, האירוע המפתיע של אשפוזו של מחמוד עבאס לכמה שעות בבית החולים התקבל בהלם בקרב הנהגת פת"ח וחידד את הצורך המיידי במציאת יורש ליו"ר הרש"פ.

בכירים בועדה המרכזית של פת"ח מתכוונים לדרוש ממחמוד עבאס למנות לו סגן מקרב צמרת הארגון ובכך לסמן את יורשו העתידי.

הפורום המתאים למינוי הסגן הינו הועידה השביעית של תנועת פת"ח שאמורה להתכנס בסוף החודש הבא.

ההרעה במצב בריאותו מתווספת לחולשתו הפוליטית של מחמוד עבאס אשר התעצמה בשבוע שעבר בעקבות השתתפותו של יו"ר הרש"פ בהלוויתו של שמעון פרס ז"ל בניגוד לדעת הקהל הפלסטינית בשטחים דבר שגרר גל של גינויים חריפים נגדו גם מתוך תנועת פת"ח עצמה.

מי שמריח את חולשתו של מחמוד עבאס ופועל בגלוי נגדו הינו יריבו הפוליטי המר מחמד דחלאן הטוען לכתר היורש.

מחמד דחלאן ארגן ב-6 באוקטובר בכיכר החייל האלמוני בעזה הפגנה גדולה של כמה אלפי אנשים, בעצימת עין של תנועת חמאס, לתמיכה ביוזמת "הרביעייה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) לאיחוד השורות בתנועת פת"ח ולסיום הפיצול בין הגדה לרצועה.

המפגינים נשאו תמונות של יאסר ערפאת ואף העלו באש תמונות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

המחזה הזה ששודר באמצעי התקשורת הערביים מדאיג מאוד את מחמוד עבאס וצמרת פת"ח.

מחמוד עבאס מתוסכל מהמצב שנוצר ונראה שהוא מחפש מוצא כלשהו מהתסבוכת שהוא יצר.

ביום שישי האחרון לקח עמו מחמוד עבאס לתפילה במסגד ברמאללה את אחמד חילס, ראש הגוף העליון של פת"ח ברצועת עזה, כדי לקרבו אליו לנסות ליצור תדמיתית מעין אלטרנטיבה למחמד דחלאן בתנועת פת"ח בעזה.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-8 באוקטובר כי עבאס זימן למוקאטעה ברמאללה שני בכירים מתנועת פת"ח בעזה, אחמד חילס ואחמד נצר, ודן עמם בצעדים אפשריים לצמצום כוחו של מחמד דחלאן ותומכיו ברצועת עזה .

עפ"י הדיווח, מחמוד עבאס מתכוון להחליף את הנהגת פת"ח ברצועה בהנהגה חדשה הנאמנה לו.

אולם למחמד דחלאן יש שורשים עמוקים בפת"ח, הוא הנהיג את השביבה של פת"ח ברצועת בשנות ה-80 לפני שישראל גירשה אותו לתוניסיה, היה תלמידו של אבו עלי שאהין המפקד הבכיר של פת"ח ברצועה ומקורב מאוד ליאסר ערפאת, הפופולאריות של דחלאן ברצועה גדולה בהרבה מזו של אחמד חילס.

מחמד דחלאן איננו מסתיר את כוונתו להחריף את העימות עם יו"ר הרש"פ ותומכיו בועדה המרכזית של פת"ח נוכח כוונתם לכנס בחודש הבא את הועידה השביעית של פת"ח כדי להחליש את כוחו הפוליטי.

מחמד דחלאן שיגר אזהרה ברורה לצמרת פת"ח, בדף הפייסבוק שלו הוא כתב ב-7 באוקטובר:

"ההפגנה בעיר עזה  היא רק צעד ראשון בשורה של צעדים מסלימים בכמותם ובאיכותם, לא נאפשר לחטוף ולהרוס את תנועת פת"ח".

בכיר באחד ממנגנוני הביטחון הפלסטינים הביע באוזניי חשש שהמתיחות בין מחמד דחלאן למחמוד עבאס וקבוצה בצמרת פת"ח תביא לגל של חיסולים פוליטיים בגדה נוכח העובדה שלדחלאן יש קבוצות של חמושים בגדה חלקם רעולי פנים הפועלים בחשאי ושאינם מוכרים למנגנוני הביטחון של הרש"פ.

הוא הגדיר את מחמד דחלאן כאיש מתוחכם ומסוכן, וכמי שהיה ראש המנגנון הביטחון המסכל ברצועה הרי שהוא יודע לתכנן ולבצע פעילות חשאית.

לדבריו מחמד דחלאן כבר חיסל מרחוק את יריביו מתנועת פת"ח ברצועת עזה ב1994 לפני שחזר ביחד עם יאסר ערפאת  מתוניסיה לרצועת עזה.

 

מתיחות בין עבאס למדינות ערב

 

הרש"פ נאלצה להתנצל בפני ירדן בעקבות הצהרותיו של מחמוד עבאס ובכירים ברש"פ נגד מדינות ערב כי הן מתערבות בתהליך קבלת ההחלטות ברש"פ בכך שהן דורשות את החזרתם של מחמד דחלאן ואנשיו לשורות פת"ח.

סוכנות הידיעות "קודס נט" דיווחה ב-6 באוקטובר כי ירדן הביעה בפני הרש"פ את מורת רוחה הגדולה מההצהרות האלה ודחתה את ההאשמות נגדה על הסף, בסופו של דבר הגישה לשכתו של יו"ר הרש"פ התנצלות רשמית לממשלת ירדן.

אולם המתיחות בין הרש"פ לבין "הרביעיה הערבית" לא התפוגגה, בכירים ברש"פ יוצאים בגלוי נגד "הרביעיה הערבית" בעידודה של קטאר התומכת בחמאס ובתנועת "האחים המוסלמים" ומנגחת באופן קבוע את משטרו של הנשיא א-סיסי במצרים.

התנהגותו של מחמוד עבאס היא בגדר צביעות, מצד אחד הוא נגד התערבות של מדינות ערב במה שהוא מכנה "עצמאות ההחלטה הפלסטינית" אך מאידך גיסא הוא מאפשר לקטאר לבחוש בתוך העניינים הפלסטינים.

נזכיר רק כי למחמוד עבאס הייתה בעבר אזרחות קטארית ולשני בניו ונכדיו יש עסקים ענפים בקטאר.

הפובליציסט יוסף איוב פרסם ב-6 באוקטובר מאמר באתר האינטרנט KOFIAPRESS.NET שבו טען כי קטאר הציעה לשלם לבניו של מחמוד עבאס סכום של 12 מיליון דולר בתמורה לכך  שמחמוד עבאס יסכים לקלוט את ח'אלד משעל בהנהגת אש"פ כדי שהוא יהפוך ליו"ר אש"פ הבא.

 

השופר של מחמוד עבאס

 

מי שמסייע ליו"ר הרש"פ לתקוף את מדינות ערב הינו ג'בריל רג'וב, חבר הועדה המרכזית של פת"ח הרואה עצמו כיורשו של עבאס והידוע בלשונו  הארוכה והמשתלחת.

רגוב ידוע כשונא מובהק של מחמד דחלאן, מחמוד עבאס איננו אוהב אותו בלשון המעטה לאחר שתקף אותו אישית בעבר כמה פעמים ואף סיבך את יחסי הרש"פ עם ירדן, אך כעת הוא מצא בו בן ברית נגד האויב המשותף שהינו מחמד דחלאן.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" המקורב לחוגי השלטון פרסם ב-6 באוקטובר מאמר חריף נגד ג'בריל רג'וב שבו  הגדיר אותו כ "נציג החזק של ישראל ברש"פ והלשון של מחמוד עבאס להתקפה על מדינות ערב".

אחמד ג'ומעה , כותב המאמר, האשים את ג'בריל רג'וב כי הוא עומד בראש המשולש שבו חברים גם מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי וצאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, שמטרתו להכשיל את מאמצי "הרביעייה הערבית" לאחד את השורות הפלסטיניות כנגד האויב הישראלי.

המאמר מייחס לג'בריל רג'וב קשר הדוק עם רוני אלשיך, מפכ"ל משטרת ישראל, מהתקופה שבה היה אלשיך אחראי על השב"כ בגדה ומאשים את ג'בריל רג'וב בהסגרת שמונה פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס לישראל.

"חלומו הוא לעמוד בראש הרש"פ בתמיכה אמריקנית-ישראלית קטארית" נכתב במאמר.

 

 

ההדרדרות במצב בריאותו של מחמוד עבאס והחרפת המאבק בצמרת פת"ח הם שיחת היום בשטחים ונראה כי מחמוד עבאס חלש מדי מכדי לשים להם קץ.

הלך הרוח הרווח בשטחים הוא כי הידים של כולם בוחשות בקלחת קרב הירושה, ישראל, ארה"ב, אירופה ומדינות ערב, דבר שמעורר חשש אצל הפלסטינים כי בהיעדר בחירות בשטחים עלולה להתמנות לתפקיד יו"ר הרש"פ דמות אינטרסנטית שתהיה כלי בשירות גורמים זרים.

עד היום מאשימים הפלסטינים את ישראל בחיסולו הפיזי של יאסר ערפאת באמצעות הרעלה בסם, בעוד בתוך הנהגת פת"ח מחמוד עבאס ומחמד דחלאן מאשימים זה את זה באחריות למעשה.

חיסולים פוליטיים בצמרת אש"פ ובתנועת פת"ח אינם דבר חדש, הפלסטינים רגילים לכך בחייהם הפוליטיים ואם תתחדש התופעה הזו אף אחד מהם לא יופתע.