עבור לתוכן העמוד
Menu

קנדה מובילה מדיניות פייסנית כלפי האסלאם הרדיקלי

ממשלת קנדה אינה רואה בתנועות האסלאמיות כדוגמת האחים המוסלמים איום או יריב, ולכך עשויות להיות השלכות על מדיניותה במזרח התיכון ויחסה לישראל. הקורבן מספר חמישים של רצח בטורונטו השנה היה אלף אפי בן 28, בעל אזרחות טורקית הלומד בקולג' בטורונטו. הדיווח של משטרת טורונטו על הרצח היה לקוני, ועל פיו אפי נרצח בדקירות סכין ונגד החשוד ברצח עליג'אן עריף ח'אן הוגש […]

ממשלת קנדה אינה רואה בתנועות האסלאמיות כדוגמת האחים המוסלמים איום או יריב, ולכך עשויות להיות השלכות על מדיניותה במזרח התיכון ויחסה לישראל.

הקורבן מספר חמישים של רצח בטורונטו השנה היה אלף אפי בן 28, בעל אזרחות טורקית הלומד בקולג' בטורונטו. הדיווח של משטרת טורונטו על הרצח היה לקוני, ועל פיו אפי נרצח בדקירות סכין ונגד החשוד ברצח עליג'אן עריף ח'אן הוגש כתב אישום על רצח מדרגה שנייה.

משטרת טורונטו לא ציינה את המניע לרצח שבוצע בידי סטודנט הלומד באוניברסיטת יורק.

שלושה אתרי חדשות ציטטו דברי עדי ראייה שמסרו, כי הרצח בוצע לאחר ויכוח בין השניים שהכירו זה את זה על רקע דת, תרבות ופוליטיקה. לדבריהם, אפי האשים את המוסלמים/ הערבים בהתנהגות במעשים שליליים.

על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מאז שתועדו מעשי שנאה דווח על 22 מעשי רצח על רקע של שנאה על רקע מגדרי/ זהות מינית, ואולם לא נרשם מעשה רצח על רקע דתי. תמונת מצב זו מופיעה גם בדוחות מהשנים 2009, 2010, 2011,2012 ו- 2013.בשנת 2010 דווח על ניסיון רצח על רקע פשע שנאה,אשר היה ככל הנראה מכוון כלפי הומוסקסואל בבריטיש קולומביה.

כל אמצעי התקשורת בקנדה דיווחו בתמציתיות רבה על הרצח. אף לא אחד מהם פרסם סיפור המשך או סיפור עומק על קורבן הרצח או הרוצח. כולם ללא יוצא מכן הכלל נמנעו מלכנות את הרצח פשע שנאה, וקל וחומר רצח על רקע פשע שנאה מסיבות דתיות הראשון בקנדה.

בעיתונות הכתובה פורסם סיפור הרצח בעיתון טורונטו סטאר בעמוד 38 והוא כלל 397 מילים ובעיתון טורונטו סאן בעמוד 4 (89 מילים בלבד).

העיתונים הארציים הגדולים גלוב אנד מייל ונשיונל פוסט, וכן שאר העיתונים לא פרסמו כלל את הרצח.

הפרשה חורגת מההיבטים הפליליים והיא נוגעת במדיניות של ממשלת קנדה הליברלית בראשות ג'סטין טרודו כלפי הטרור האסלאמי.

טרודו, שרי הממשלה, נבחרי הציבור בפרובינציות והתקשורת הקנדית מגנים בפה מלא ובהדגשה אירועי תקיפה או חשד לתקיפה של מוסלמים. חבר פרלמנט ליברלי יוזם חקיקה שתאסור על ביטויי איסלאמופוביה והמפלגה הליברלית של אונטריו אישרה החלטה נגד איסלאמופוביה. ברקע להחלטה צוין, כי בשנה האחרונה היו "מעשי רצח" של מוסלמים על רקע של פשעי שנאה. לטענה זו אין בסיס עובדתי, וניסיון לקבל הבהרות מהמפלגה הליברלית העלה חרס.

יתר על כן, היחס של הממשלה לטרור שונה לחלוטין ממדיניות קודמתה הממשלה הקונסרבטיבית בראשות סטיבן הרפר שראתה באסלאמיזם אויב מסוכן. ממשלת טרודו סבורה, כי "האסלאם היא דת של שלום", והיא מקפידה בהתייחסותה לפיגועי טרור שלא לציין את המניע האסלאמי של המבצעים.

לדידה, ארגון המדינה האסלאמית של דאעש כלל אינו אסלאמי, וכך גם ארגוני טרור אסלאמיים אחרים. אדרבא, המוטיבציה לטרור על פי טרודו אינה אידאולוגיה דתית, אלא קיפוח, מצב כלכלי ותחושה של ניכור מצד החברה.

טרודו סבור, כי גילוי סובלנות יתר ל"תרבויות אחרות", קיומה של חברה פתוחה ובפרט כלפי מוסלמים ומתן הזדמנויות להצלחה בחברה למוסלמים הן הפתרון לאיום הטרור. בהסתמך על הנתונים שהראו, כי מרביתם המכריעה של המוסלמים הצביעו עבור המפלגה הליברלית, קרא טרודו למוסלמים בקנדה להוסיף ולגלות מעורבות פוליטית גדולה יותר ולהצביע בשיעור גדול עוד יותר בבחירות הבאות.

אינדיקציה לבחירתו של טרודו בקול המוסלמי ולעמדתו "האנטי ביטחונית" השתקפה בהימנעותו מלהשתתף בטקס לזכר פיגועי ה-11 בספטמבר ובהחלטתו להופיע למחרת באירוע מתוקשר במסגד של אוטווה, אשר האימאם שלו הינו חבר באגודת חכמי הדת המוסלמים הבינלאומית בראשותו של השיח' יוסוף אל-קרדאווי, המורה הרוחני של חמאס, שהתיר בפסק הלכה את פיגועי ההתאבדות נגד ישראלים.

איש מבין הפוליטיקאים בקנדה לא התייחס לרצח פשע השנאה בטורונטו. הנושא אינו עומד על סדר היום התקשורתי והציבורי. המסר לציבור ברור. בראייה רחבה יותר, ממשלת קנדה אינה רואה בתנועות האסלאמיות כדוגמת האחים המוסלמים איום או יריב, ולכך עשויות להיות השלכות על מדיניותה במזרח התיכון ויחסה לישראל.