עבור לתוכן העמוד
Menu

פסימיות בשטחים לקראת הבחירות המקומיות

האווירה בשטחים מתחממת לקראת הבחירות המקומיות ברש"פ שאמורות להיערך ב-8 באוקטובר השנה. בשטח החלה פעילות ענפה, בגדה וברצועה, של הפלגים הפלסטינים השונים לבחירת מועמדים שירוצו בבחירות ל414 עיריות ומועצות מקומיות. הציבור הפלסטיני עוקב אחר המתרחש בעניין רב, אך הוא פסימי לגבי השאלה האם אכן יתקיימו בחירות דמוקרטיות באמת בגדה וברצועה נוכח העובדה שהפיצול והמחלוקות בין […]

האווירה בשטחים מתחממת לקראת הבחירות המקומיות ברש"פ שאמורות להיערך ב-8 באוקטובר השנה.

בשטח החלה פעילות ענפה, בגדה וברצועה, של הפלגים הפלסטינים השונים לבחירת מועמדים שירוצו בבחירות ל414 עיריות ומועצות מקומיות.

הציבור הפלסטיני עוקב אחר המתרחש בעניין רב, אך הוא פסימי לגבי השאלה האם אכן יתקיימו בחירות דמוקרטיות באמת בגדה וברצועה נוכח העובדה שהפיצול והמחלוקות בין הרש"פ לחמאס נמשכים וכי למעשה מדובר בשני משטרים דיקטטורים, מחוזקים במנגנוני דיכוי, שהשליטה בחיי הפלסטינים מחולקת ביניהם, האחד שולט ברצועת עזה והשני שולט בגדה.

ביטוי לתחושות הציבור הפלסטיני ניתן לראות בתוצאות סקר דעת קהל שערך המרכז הפלסטיני לתקשורת במזרח ירושלים(JMCC).

מהסקר עולה כי 55.9 אחוזים מהציבור, רובם מרצועת עזה, מעריכים כי בסופו של דבר הבחירות לא יתקיימו, 35.8 אחוזים סבורים שהן יתקיימו במועדן.

עוד עולה מהסקר כי 61.3 אחוזים הודיעו כי יצביעו אם יתקיימו הבחירות ואילו 34 אחוזים הודיעו כי לא ישתתפו בבחירות.

 

מדוע הסכימה חמאס לבחירות?

ההפתעה הגדולה של הבחירות הינה הסכמתה של תנועת חמאס לקיומן לאחר שהחרימה אותן לפני שלוש שנים, יו"ר הרש"פ הופתע מהודעת חמאס, הוא היה בטוח שחמאס תתנגד להצעתו לקיים את הבחירות ולא מן הנמנע שהוא כבר מתחרט על החלטתו לקיימן נוכח מידע שהגיע אליו על המגעים מאחורי הקלעים של חמאס עם יריבו המר מחמד דחלאן לתיאום הרשימות  והתמיכה בהן ומתוך חשש שחמאס תצליח לנצח בכמה עיריות ומועצות מקומיות בגדה כפי שעשתה באחרונה בבחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית הנחשבת למעוז של תנועת פת"ח.

הדעה הרווחת בקרב הציבור הפלסטיני הייתה שהסכמת חמאס לקיום הבחירות המונוציפאליות נבעה מהרצון שלה לנצל לטובתה את הפרישה הקרובה של מחמוד עבאס מהחיים הפוליטיים והפיצול והמחלוקות העמוקות בתוך תנועת פת"ח בין הזרם התומך במחמוד עבאס לבין הזרם התומך במחמד דחלאן כדי להגביר את כוחה.

אולם בימים האחרונים הופצו ידיעות כי הסכמתה של חמאס לבחירות באה כתוצאה מעסקה בינה לבין קטאר שעל פיה חמאס תסכים לעריכת הבחירות בשטחים בתמורה לכך שקטאר תממן את משכורות פקידי חמאס האזרחיים ברצועת עזה, כזכור ישראל אישרה את העברת הכספים מקטאר לרצועת עזה בתנאי שהיא לא תממן את משכורות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.

הודעת חמאס על הסכמתה לעריכת הבחירות פורסמה יומיים לאחר ששליט קטאר הנסיך תמים בן חמד אלת'אני הודיע על נכונות ארצו לממן את משכורות פקידי חמאס, עפ"י מקורות בעזה הלחץ הקטארי על חמאס עשה את שלו והיא נענתה לקריאתו של מחמוד עבאס להסכים לקיום הבחירות.

 

רדיפות פוליטיות הדדיות

תנועת חמאס היא הריבון ברצועת עזה והיא גם ששולטת במרבית העיריות והמועצות המקומיות ברצועה.

בתנועת פת"ח ברצועה לא מאמינים שאכן תנועת חמאס תאפשר לפת"ח לנצח בבחירות וכי היא תפעל באמצעות מנגנוני הביטחון שלה והמפקחים מטעמה על הבחירות כדי למנוע כל הישג לתנועת פת"ח.

תחושה זהה קיימת בקרב תנועת חמאס לגבי התנהלות הרש"פ בגדה.

אמש פתחה תנועת חמאס במגעים עם נציגי הפלגים הפלסטינים שחתמו ביחד עמה על "אמנת הכבוד" בנושא הבחירות המונוציפאליות שעל פיה יתקיימו הבחירות באופו דמוקרטי ושקוף תוך השמירה על המועמדים וכיבוד תוצאות הבחירות.

חמאס התלוננה כי מנגנוני הביטחון של הרש"פ בגדה פתחו במבצע מעצרים פוליטי של פעילים בכירים של התנועה בגדה כדי לשבש את  ההכנות של התנועה לבחירות, מבין הפעילים הבכירים שנעצרו הוזכר שמו של נאדר צוואפטה.

חמאס טוענת כי הפעילות של חמאס מתואמת עם ישראל במסגרת התיאום הביטחוני בין שני הצדדים וכי מדובר בשיבוש ההליך הדמוקרטי וההבטחות שהועברו לחמאס מראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה באמצעות ראש ועדת הבחירות המרכזית ד"ר חנא נאצר.

תנועת חמאס נמצאת עכשיו במצב של המתנה לבאות, היא ממתינה לראות האם גל המעצרים של פעיליה בגדה יימשך והאם הרש"פ תתיר לה לעשות תעמולת בחירות בגדה, עפ"י ההתפתחויות היא תחליט על המשך דרכה בסוגיית הבחירות.

קשה להעריך לאן הולכים הדברים אולם נכון לעכשיו התחושה בקרב תושבי השטחים היא פסימית, רבים מעריכים כי ברגע האחרון ימצא יו"ר הרש"פ תירוץ כלשהו לדחות את הבחירות או לבטלן מתוך חשש מכוחה העולה של חמאס והאפשרות שהבחירות יחזקו את כוחו של יריבו מחמד דחלאן, עבאס כבר ימצא את האילן המתאים כדי להיתלות בו ולהבטיח את המשך שלטונו ללא איומים מיותרים מבחינתו.