עבור לתוכן העמוד
Menu

מנוף הלחץ המצרי על חמאס

ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה, המשדר מדוחא שבקטאר והידוע בעויינותו למשטר המצרי, שידר השבוע תמונות של עצורים במתקן מעצר ביטחוני באזור "לאזוראלי" שבקהיר וטען כי שניים מהם הינם פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס. בדיווח נמסר כי השניים הינם חלק מקבוצה של ארבעה פעילים שנחטפו לפני כשנה על ידי אנשי ביטחון מצריים בעת שחצו באופן חוקי את […]

ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה, המשדר מדוחא שבקטאר והידוע בעויינותו למשטר המצרי, שידר השבוע תמונות של עצורים במתקן מעצר ביטחוני באזור "לאזוראלי" שבקהיר וטען כי שניים מהם הינם פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס.

בדיווח נמסר כי השניים הינם חלק מקבוצה של ארבעה פעילים שנחטפו לפני כשנה על ידי אנשי ביטחון מצריים בעת שחצו באופן חוקי את הגבול למצרים דרך רצועת עזה בדרכם לחו"ל ומאז נעלמו עקבותיהם.

בני משפחותיהם של שני העצורים אף הופיעו בערוץ אל-ג'זירה ו"זיהו" כביכול את השניים.

מדובר בקבוצה המשתייכת לקומנדו הימי של חמאס שהייתה בדרכה לאימונים צבאיים באיראן ויצאה מרצועת עזה באמתלה של טיפול רפואי ולימודים בחו"ל.

עפ"י מקורות ברצועת עזה תנועת חמאס יזמה את הפרסום כדי להציף את הנושא באמצעי התקשורת הערביים, להביך את מצרים ולאלץ אותה להודות כי היא מחזיקה בארבעה.

תנועת חמאס ניסתה באמצעות ערוץ אל-ג'זירה לנגח את מצרים בעולם הערבי ולציירה כמי שעוצרת ללא סיבה וללא משפט "לוחמים פלסטינים הנאבקים בכיבוש הישראלי".

עפ"י פרסומים באתרי האינטרנט "פלסטין אלאן" ו"אלח'ליג' און ליין" ב-24 באוגוסט, מצרים הגישה לתנועת חמאס שורה של דרישות תמורת שחרורם של ארבעת פעילי הזרוע הצבאית המוחזקים בידיה.

 

א.הסגרת פעילי טרור שנמלטו ממצרים ומסתתרים ברצועת עזה.

ב.הידוק אבטחת הגבול בין רצועת עזה למצרים למניעת הברחות.

ג.הגשת סיוע לצבא המצרי במלחמתו נגד ארגון דאע"ש בצפון סיני.

ד.ניתוק הקשר של תנועת חמאס עם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים המוגדרת כ "תנועת טרור".

 

צלאח ברדאוויל, אחד מבכירי חמאס ברצועה, אמר כי מדובר ב"דרישות קשות" שאי אפשר לעמוד בהן.

ואכן בשבועות האחרונים גברה המתיחות בין מצרים לתנועת חמאס על רקע סירובה של חמאס להיענות לדרישות המצרים או אפילו לחלק מהן, עקב כך הופסק למעשה התיווך המצרי בין הרש"פ לחמאס לצורך השגת פיוס לאומי.

על פי מקורות בחמאס, מצרים גם דחתה בקשה של חמאס להתערב השבוע אצל ישראל כדי שתפסיק את ההפצצות האוויריות ברצועה שבאו בתגובה לירי הרקטה מעזה לעבר אזור שדרות.

 

מצרים לא מתקפלת

המשטר המצרי איננו מתרגש מהלחץ התקשורתי שאותו מנסה להפעיל עליו תנועת חמאס וממשיך בהגברת הלחץ עליה כולל המשך סגירת מעבר רפיח בפני תושבי הרצועה.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" המזוהה עם השלטון דיווח  ב-23 באוגוסט כי הדיווח בערוץ אל-ג'זירה הינו שקר משולש שנרקם על ידי קטאר, תנועת חמאס וערוץ אל-ג'זירה.

עפ"י הדיווח, בכירים מתנועת "האחים המוסלמים", תנועת חמאס וערוץ אלג'זירה נועדו לפני כמה שבועות בדוחא בפיקוחו של השיח' יוסף קרדאווי ותכננו את פרסום הכתבה בערוץ אל-ג'זירה.

מדובר בתמונות מפוברקות, נטען בעיתון, ובאזור בקהיר המצויין בכתבה כאילו בו מוחזקים ארבעת פעילי חמאס אין שום מתקן ביטחוני או משטרתי.

 

המשטר המצרי שומר על עמימות בכל הקשור למעצר ארבעת פעילי חמאס ושומר את קלפי המיקוח שלו צמוד לחזה.

נושא מעצר הארבעה הינו שיחת היום ברצועת עזה במיוחד שלפני כמה ימים הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס במהלך מצעד צבאי ברפיח כי הדרישה לשחרורם עומדת בראש סולם העדיפויות של התנועה.

תנועת חמאס מחריפה את טון הביקורת שלה כלפי מצרים, בכירים בחמאס טוענים כי היא שחקן אזורי חשוב שמצרים חייבת להתחשב בו וכי הנשיא המצרי זקוק לשיתוף פעולה של התנועה כדי לקדם את היוזמה המצרית ולשמור על שקט ביטחוני בצפון סיני.

אולם, ניסיון העבר מוכיח כי הנשיא א-סיסי כי איננו מתקפל מול הלחצים של חמאס,הוא רוצה שהיא תוכיח במעשים את טענתה כי איננה מתערבת בענייניה הפנימיים של מצרים ואיננה קשורה לטרור בסיני.

המתיחות עמה תימשך עוד זמן רב עד שגורמים ערביים כמו ארגון הג'יהאד האסלאמי או סעודיה יכנסו לתמונה ויחלו במאמצי תיווך בניסיון להפיג את המתיחות, כך היה בעבר וכנראה שגם כך יקרה הפעם.