עבור לתוכן העמוד
Menu

מאבקי כוח בזרוע הצבאית של חמאס

הזרוע הצבאית של חמאס המכונה "עז א-דין אלקסאם" הינה ארגון חשאי וממודר, בראשה עומד מחמד דף המבוקש על ידי ישראל שנים רבות והנושא בתואר הרשמי "המפקד הכללי של של הכוחות המזויינים". הזרוע הזו קשורה בעבותות לאיראן ומקבלת ממנה סיוע כספי ואמצעי לחימה למרות המחלוקות הקשות של איראן עם הזרוע המדינית של הארגון בראשותו של ח'אלד […]

הזרוע הצבאית של חמאס המכונה "עז א-דין אלקסאם" הינה ארגון חשאי וממודר, בראשה עומד מחמד דף המבוקש על ידי ישראל שנים רבות והנושא בתואר הרשמי "המפקד הכללי של של הכוחות המזויינים".

הזרוע הזו קשורה בעבותות לאיראן ומקבלת ממנה סיוע כספי ואמצעי לחימה למרות המחלוקות הקשות של איראן עם הזרוע המדינית של הארגון בראשותו של ח'אלד משעל מאז 2011 ועד היום על רקע מלחמת האזרחים בסוריה.

מעט מאוד מידע דולף מתוך הזרוע הצבאית של חמאס על הנעשה בתוכה אך אין זה סוד כי קיימת מחלוקת עמוקה בין הנהגתה לבין ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של הארגון, שהלכה וגברה בשנתיים האחרונות מאז סיום מבצע "צוק איתן". אחת הסיבות לכך הינה סירובו של ח'אלד משעל להתפייס עם איראן ולהתייצב לצדה בעימות שלה עם המחנה הסוני בראשות סעודיה.

עם זאת, בחודשים האחרונים החל לדלוף מידע מהזרוע הצבאית של חמאס על רקע מאבקי כוח בתוכה הנובעים מהשתלטותו של יחיא סנוואר עליה.

יחיא סנוואר, תושב ח'אן יונס ברצועה, הינו ממיסדי תנועת חמאס ב1987 ביחד עם השיח' אחמד יאסין וממקימי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

יחיא סנוואר היה כלוא בישראל שנים רבות בגלל עבירות ביטחוניות חמורות ושוחרר בעסקת שליט, הוא השתלב במהירות בזרוע הצבאית של חמאס ובהדרגה השתלט עליה,כיום הוא נחשב לאיש החזק ביותר בתנועה ברצועת עזה.

על פי מקורות ברצועת עזה, יחיא סנוואר משלים בשבועות האחרונים את ההשתלטות הסופית שלו על הזרוע הצבאית ועוסק בחיסולי חשבונות פנימיים.

ב-7 באוגוסט הגיעה קבוצה של פעילי הזרוע הצבאית לבית במחנה הפליטים נוציראת במרכז הרצועה, בראש הקבוצה עמד ראיד אבו הווישל, המזוהה כאיש אמונו של סנוואר, והיא ניסתה לחסל ביריות  פעיל אחר של הזרוע הצבאית בשם אכרם זכי אלצעידי.

לפני כחודש ניסה פעיל אחר של הזרוע הצבאית בשם יוסף אלזוערוב ביחד עם קבוצה גדולה של בני משפחתו לרצוח ביריות בעיר רפיח פעיל של ארגון החזית העממית בשם עבד רלרחמן א-שיח' שרצח את אחיו ב1988 על רקע חשד בשיתוף פעולה עם ישראל, במהלך התקרית נפצע א-שיח' באורח בינוני מהירי.

 

הוצאתו להורג של מחמוד א-שתיווי

בחודש פברואר השנה הוצא להורג בהוראתו של יחיא סנוואר, פעיל בכיר של הזרוע הצבאית בשם מחמוד א-שתיאווי ששימש כמפקד גדוד באזור עזה.

על הסיבות להוצאתו להורג קיימות כמה גירסאות, האחת טוענת כי הוא שיתף פעולה עם ישראל והעביר לה מידע על מקום הימצאו של מחמד דף במהלך מבצע "צוק איתן", גירסא אחרת טוענת כי הוא חוסל על רקע מידע חשוב שהחזיק ברשותו על קשריו של סנוואר עם איראן.

בני משפחתו של א-שתיאווי טוענים כי הוא הוצא להורג על רקע חילוקי דעות פנימיים בתוך הזרוע הצבאית של חמאס, על פי מקורות בעזה היה מחמוד א-שתיאווי בקשר ישיר עם ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, למורת רוחם של מחמד דף ויחיא סנוואר.

כך או כך, משפחת א-שתיאווי נמצאת עד היום בעימות עם הזרוע הצבאית של חמאס, היא דורשת מהנהגת התנועה לקיים חקירה רשמית על הוצאתו להורג של בנה.

גם מנהיגים אחרים בחמאס ובתנועת "האחים המוסלמים" העולמית גינו את הוצאתו להורג של מחמוד א-שתיאווי אולם יחיא סנוואר הצליח לדכא את הביקורת על החלטתו בזכות מעמדו החזק בתנועה.

 

עריקתו של האחראי על המנהרות?

אירוע נוסף המצביע על המתרחש בצמרת הזרוע הצבאית של חמאס הינו נושא היעלמותו של מחמוד אלעטאוונה שהיה אחד מסגניו של יחיא סנוואר והאחראי על פרוייקט המנהרות של חמאס.

אלעטאוונה נעלם בחודש אפריל השנה, אחת הגירסאות טוענת כי הוא ערק לישראל על רקע חילוקי דעות חריפים עם יחיא סנוואר, גרסא אחרת טוענת כי הוא נחטף במבצע מיוחד של ישראל מתוך רצועת עזה כדי לשאוב ממנו מידע חשוב על פרוייקט המנהרות ההתקפיות של חמאס.

 

נראה כי יחיא סנוואר הצליח לבסס בכוח הזרוע את מעמדו כאיש החזק בזרוע הצבאית של חמאס, מעמדו המיוחד נובע גם מעצם היותו אחד המייסדים של תנועת חמאס והכבוד הרב שרוחשים לו האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

עפ"י מקורות בכירים בתנועת חמאס, יחיא סנוואר בונה את כוחו לקראת המאבק בסוף השנה על הנהגת תנועת חמאס.

מטרתו היא לנצח בבחירות הפנימיות שאמורות להתקיים בסוף השנה על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, עפ"י התקנון הפנימי של התנועה, ח'אלד משעל היו"ר הנוכחי של התנועה, סיים שתי קדנציות ואיננו יכול להמשיך בתפקידו, מי שלחץ על קיום הבחירות הפנימיות הייתה הזרוע הצבאית של חמאס המסוכסכת עם ח'אלד משעל ומעוניינת להחליפו.

ח'אלד משעל אמור לזוז הצדה ולקבל תפקיד של כבוד כמו מזכ"ל תנועת חמאס והקרב האמיתי על הנהגת התנועה יהיה בין יחיא סנוואר לבין אסמעיל הניה וד"ר מוסא אבו מרזוק, שניהם בכירים ביותר בזרוע המדינית של התנועה. אם ייבחר יחיא סנוואר לתפקיד תהייה זו הפעם הראשונה שבכיר בזרוע הצבאית יעמוד בראש התנועה.