עבור לתוכן העמוד
Menu

האומנם האסלאם הסלפי מתנגד לג'יהאד אלים?

קתרין ברוס, שופטת בית המשפט העליון בפרויבינצית בריטיש קולומביה בקנדה, זיכתה (יולי 2016) את בני הזוג שהתאסלמו ג'ון נוטל ואמנדה קורודי מסעיפי האישום העוסקים בפעילות טרור, בקובעה כי המשטרה הפדרלית (RCMP) נהגה בתחבולה כדי להוביל אותם להטמין מטעני נפץ שהוכנו בסירי לחץ סמוך לבניין הפרלמנט בויקטוריה ביום העצמאות של קנדה ב-2013. "אומר זאת בפשטות, בעולם קיימים מספיק טרוריסטים. איננו זקוקים שהמשטרה תיצור [טרוריסטים] על בסיס של אנשים […]

קתרין ברוס, שופטת בית המשפט העליון בפרויבינצית בריטיש קולומביה בקנדה, זיכתה (יולי 2016) את בני הזוג שהתאסלמו ג'ון נוטל ואמנדה קורודי מסעיפי האישום העוסקים בפעילות טרור, בקובעה כי המשטרה הפדרלית (RCMP) נהגה בתחבולה כדי להוביל אותם להטמין מטעני נפץ שהוכנו בסירי לחץ סמוך לבניין הפרלמנט בויקטוריה ביום העצמאות של קנדה ב-2013.

"אומר זאת בפשטות, בעולם קיימים מספיק טרוריסטים. איננו זקוקים שהמשטרה תיצור [טרוריסטים] על בסיס של אנשים שנדחקו לשוליים [של החברה] שאין להם היכולת או המוטיבציה הנדרשת לבצע זאת [פיגוע טרור] בעצמם", כתבה השופטת. המשטרה גמרה אומר להתוות באופן אגרסיבי תוכנית פעולה עבור נוטל וקורודי וליצור מצב בו הם מאמינים שזו תוכנית הפעולה שלהם עצמם. המחשבה שהנאשמים ירצו מאסר עולם על פשע שהמשטרה יצרה באמצעות ניצול החולשות שלהם…פוגעת בתפיסה שלנו את הצדק הבסיסי".

בפסק הדין קבעה עוד השופטת, כי הקבוצות המרכזיות באסלאם, התנועה הסלפית ו"המסורות המודרניות" של האסלאם מתנגדות באופן חד משמעי לג'יהאד האלים ומפרשות את הג'יהאד כפי שהוא נזכר בקוראן ובסונה (המסורות בע"פ על חייו, מעשיו והוראותיו של מוחמד) כמאבק פנימי פסיכולוגי של הפרט המוסלמי כדי להרחיק עצמו מהתנהגות בלתי מוסרית.

בהסתמכה על העד המומחה לאסלאם מטעם ההגנה, דר' אומיד סאפי, מרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת Duke בצפון קרוליינה, כתבה השופטת את הדברים הבאים:

"הגם שהמסורות הסלפיות והמודרניסטיות באסלאם נטו לתמוך באנשים שהגיעו למסקנות עצמאיות בנוגע לאסלאם ולחדית'ים [מסורות בע"פ], אפילו קבוצות אלה דחו כל צורה של ג'יהאד אלים והגבילו את התפיסה הזו [של הג'יהאד] למאבק פנימי [בנפשו של המוסלמי]".

פסק הדין של השופטת עולה בקנה אחד עם תפיסת עולמו של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. בהתייחסו לעמדתו כלפי פיגוע המטען בבוסטון ב-15 באפריל2013, אמר טרודו עת כיהן כמנהיג המפלגה הליברלית שהייתה אותה עת באופוזיציה, את הדברים הבאים: "עלינו להתבונן בסיבות השורש… אין שאלה שהדבר התרחש, כיוון שקיים אדם החש שהוא מנוכר לחלוטין, שהוא באופן מלא נמצא במלחמה עם חפים מפשע, מלחמה עם חברה, והגישה שלנו צריכה להיות, אוקיי[צריך לברר] מה מקור המתחים האלה?"

בשנת 2014, טרודו אמר בראיון לעיתון האסלאמי אל-אמין פוסט בעיר סורי שבבריטיש קולומביה, כי הלקח שלו ממתקפת ה-11 בספטמבר הינו ש"כל אימת שאירוע כזה מתרחש צריך לשגר מסר תקיף המפריד בין המוסלמים לבין הטרוריסט".

לאחר שנבחר לתפקיד ראש הממשלה אמר טרודו, כי "האסלאם אינו בלתי תואם את הדמוקרטיה החילונית המערבית ומדינה חופשית כמו קנדה". הוא הדגיש, כי"אנו צריכים להבטיח שאנו פועלים עם קהילות כמו הקהילה המוסלמית למשל על מנת להראות שהאסלאם אינו בלתי תואם את החברות המערביות החופשיות והפתוחות".

שר החוץ של קנדה סטפן דיון אמר בהודעתו מ-3 ביולי 2016, כי המדינה האסלאמית של דאעש "מפגינה התעלמות מוחלטת מחיי אדם" ואילו האסלאם הוא "דת של שלום המאמצת כבוד לחיי אדם ומקדמת אותם".

פסיקתה של השופטת ועמדתם של ראש הממשלה ושר החוץ של קנדה עומדת בסתירה מוחלטת לתפיסת העולם של האסלאם הסלפי ו"המסורות המודרניות", הווה אומר תנועת האחים המוסלמים, בנוגע לג'יהאד. אלה גם אלה רואים בג'יהאד מאבק, הכולל גם מאבק מזוין, נגד כוחות הכפירה במטרה להפיץ את האסלאם ולהופכו לכוח הדומיננטי היחיד בעולם כולו.

ביטויים לכך ניתן למצוא גם בקנדה. ארגון ICNA Canada (הסהר האסלאמי של צפון אמריקה) נחשב לאחד משני הארגונים הגדולים ביותר בקנדה ולו סניפים בפרובינציות השונות. מטרתו המוצהרת של הארגון הינה לחתור "לבנות קהילה מוסלמית קנדית המהווה מודל לחיקוי" באמצעות "התמסרות מוחלטת לו (לאללה)וע"י הפצה של האמת והמסר האוניברסלי של האסלאם".

הארגון שמטהו הראשי ממוקם באוקוויל אונטריו, מדגיש כי "הפצת האסלאם והמסר האוניברסלי של האסלאם ייתכן רק כאשר כל הקהילה המוסלמית בקנדה הופכת לקהילה העוסקת בדעווה, כלומר מפיצה את האמת הדרך החיים של האסלאם. עם החזון של בניית קהילה מוסלמית קנדה לדוגמה חשוב יותר להפיץ את בשורת האסלאם".

דר’ איקבאל מסעוד אל-נדאוי (Iqbal Massod Al-Nadvi) משמש ה"אמיר" (הנשיא) של ארגון ICNA Canada ויו"ר של מועצת האימאמים של קנדה.

האתר הרשמי של הארגון מעמיד לרשות מוסלמים תומכי הארגון והציבור בכלל את הספר "ריאד אל-סאליחין". קטעים מתוך הספר העוסקים בפרשנות של החדית’ים בנוגע לחובת הג’יהאד ולאופיו ההתקפי במלחמה נגד הכפירה בעולם על מנת להביא לשלטון אסלאמי גלובלי:

"בתנאים מסוימים הג’יהאד הופך למצוות עשה..ובמקרה כזה ההסכמה של ההורים להשתתף בג’יהאד אינה נחוצה מכיוון שעל כל מוסלמי חלה החובה ליטול בו חלק".

"המטרה של הג’יהאד. מטרה זו קובעת שמוסלמים חייבת ללחום נגד הכפירה והאמונה במספר אלים, והפולחן הדתי של כל אמונה בדבר שקר על כל צורותיו.

"הג’יהאד צריך להימשך עד אשר היעד שלו מושג… הג’יהאד יימשך עד יום התחייה מחדש…

"חובה על המוסלמים לנהל ג’יהאד נגדם [אלה שאינם מוסלמים] כדי למחות את הכפירה והאמונה במספר אלים ולהניף את דגל האמונה באל אחד בכל מקום.

"חדית’ אלה [צוין קודם לכן בספר] מזים באופן חד משמעי את [טענות] אנשים אשר מעוותים את התפיסה של הג’יהאד וטוענים שהאסלאם מטיף רק למלחמת מגן…

"השליטה של הכפירה, האמונה במספר אלים והשקר היא חשיכה, כפירה ועריצות והיעד של האסלאם הוא לטהר את העולם מרוע זה.

"הוא [הג’יהאד] חותר לשחרר את האדם מהפולחן לבן אנוש, להוביל אותו לדרך של עבודת אללה ולהביא ליצירת חברה צודקת ושיוויונית עבור האנושות.

"בכל מקום בעולם בו מתקיימות עריצות, הורות וכפירה, המוסלמים מחויבים ללחום ברוע זה ולחסלו באמצעות הג’יהאד.

"קיימת צורה שלישית של ג’יהאד אשר מנוהל נגד מדינות בהן מוסלמים הינם קורבנות של תוקפנות, דיכוי ומעשים אכזריים בידי לא מוסלמים. חובה על המוסלמים לשחרר את אחיהם לאמונה מהציפורניים של הלא מוסלמים באמצעות ג’יהאד".

האימאם המוסלמי סופי מקלגרי, אלברטה, סייד סוהווארדי מזהיר זה שנים מפני הקשר בין התנועה הסלפית ווהאבית לטרור,12 ולדבריו פעילים וארגונים סלפיים בקנדה מגייסים צעירים לשורות המדינה האסלאמית של דאעש.

האימאם הסופי מברמפטון, אונטריו השיח' פייסל עבדול רזאק, הזהיר בדרשותיו כי האסלאם הסופי הוא כמו "רעל" ו”מחלה בחברה המוסלמית", וכי האימאמים הלומדים באוניברסיטת אל-מדינה בסעודיה מפיצים "שנאה" כאשר הם חוזרים לקנדה.

הארגון האסלאמי בטורונטו Walk in Islamic Info Center הפיץ בחינם לעוברים ושבים בכיכר דנדס את הספרHuman Rights in Islam and Common Misconceptions שנכתב בידי עבדול רחמן אל-שיחה והודפס בסעודיה. הספר מסביר בין היתר, כי הג'יהאד נועד ל"הפצת המסר של האסלאם ודברו של אללה".

בסיכומו של דבר, עמדת הממשלה הקנדית ובית המשפט העליון בבריטיש קולומביה משקפת את הניסיון של חוגים במערב לחמוק מהתמודדות עם האתגר שמציב האסלאם בפני המערב באמצעות המצאת "אסלאם חדש" שאינו תואם את האסלאם כפי שנתפס ע"י מרביתם המכריעה של הארגונים האסלאמיים המרכזיים.