עבור לתוכן העמוד
Menu

טורקיה – סימנים מבשרי רעות

מתנגדיו של הנשיא הטורקי ובראשם פתהוללה גולאן, הגולה בפנסילבניה בארה"ב, מאשימים אותו בביום ניסיון ההפיכה נגדו כדי להדק את שלטונו במדינה ולהצדיק את פעולותיו להעבירה למשטר נשיאותי. גם אם הדבר נראה ונשמע דימיוני הרי שהצעדים שבהם נוקט כעת הנשיא ארדואן מעידים על כך שהוא פוליטיקאי ממולח המנסה לסחוט את לימון ניסיון ההפיכה נגדו עד הטיפה […]

מתנגדיו של הנשיא הטורקי ובראשם פתהוללה גולאן, הגולה בפנסילבניה בארה"ב, מאשימים אותו בביום ניסיון ההפיכה נגדו כדי להדק את שלטונו במדינה ולהצדיק את פעולותיו להעבירה למשטר נשיאותי.

גם אם הדבר נראה ונשמע דימיוני הרי שהצעדים שבהם נוקט כעת הנשיא ארדואן מעידים על כך שהוא פוליטיקאי ממולח המנסה לסחוט את לימון ניסיון ההפיכה נגדו עד הטיפה האחרונה.

הצעדים שנוקט נשיא טורקיה ארדואן בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל אינם מבשרים טובות לטורקיה.

נראה כי הנשיא הטורקי מנסה לנצל את המצב כדי להכניס את טורקיה לשלב חדש שבו כל מוסדותיה משרתים את מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" ואת העומד בראשה. מדובר בצבא, במשטרה, במערכת המשפט ובחלק מאמצעי התקשורת.

במקום להפיק את הלקחים מניסיון ההפיכה הכושל ולאחד את העם הטורקי יוצא הנשיא ארדואן למסע נקמה עיוור שיכניס את טורקיה לשלב אפל של משפטים צבאיים והוצאות להורג.

ניסיון ההפיכה נגד ארדואן מעיד על המשבר העמוק שבו נמצאת טורקיה, לנשיא ארדואן יש התנגדות קשה בצבא, גם תומכיו של איש הדת הגולה פתהוללה גולאן מתנגדים למדיניותו, יש לו בעיות קשות עם המיעוט הכורדי ובעיות בגבולות עם סוריה ועיראק, לכך יש להוסיף את סכנת הטרור של דאע"ש המכה בליבה של טורקיה ללא רחם.

האם זו העת להתעמת גם עם הממשל האמריקני ולהאשימו בתמיכה עקיפה בניסיון ההפיכה?

הצעדים שבהם הוא נוקט כבר מעוררים דאגה רבה באירופה ומנהיגים אירופיים קוראים לו לשמור על שלטון החוק ועקרונות הדמוקרטיה.

עד כה נעצרו כ 6000 איש מתוכם כ-3000 אנשי צבא בחשד כי היו מעורבים בניסיון ההפיכה הכושל. המעצרים ההמוניים האלה נעשו במהירות וללא חקירה. אם היקף הקושרים היה כה גדול כיצד לא גילו מנגנוני המודיעין של ארדואן את הקשר מראש?

ארדואן מנצל את ההתנגדות של העם הטורקי לניסיון ההפיכה כדי לרתום אותו למסע הנקמה האישי שלו, בכך הוא ממשיך את ההתדרדרות של טורקיה בחזית הפנימית תוך פגיעה קשה במעמד הצבא ובמערכת המשפט.

התמונות הקשות ששודרו בטורקיה של השפלת החיילים בצבא הטורקי שהשתתפו בניסיון ההפיכה הכושל מהוות פגיעה קשה בכבוד של הצבא שתמיד היה סמל לגאווה בטורקיה,ארדואן הצהיר מיד לאחר כישלון ניסיון ההפיכה כי יבצע "טיהור" בצבא וכי הוא יטפל בו כמו שהוא מטפל בתופעת הטרור.

גם הדחתם של 3000 שופטים בתוך זמן קצר ביותר מעוררת שאלות נוקבות,כמה מהשופטים הינם שופטים ברמה הבכירה החברים בבית המשפט החוקתי של טורקיה אשר התנגדו בעבר כמה מהמהלכים של ארדואן.

האם ביום אחד גילה לפתע הנשיא ארדואן כי כל השופטים האלה משתייכים למחנה הקושרים נגדו? או שמדובר ברשימות שהוכנו מראש זמן רב לפני ניסיון ההפיכה הכושל וארדואן פשוט המתין לשעת הכושר המתאימה להדיחם.

הנשיא ארדואן יצא כמנצח מנסיון ההפיכה הכושל נגדו, הוא נהנה מתמיכת העם הטורקי אשר העדיף את היציבות של משטר ארדואן מאשר את שלטונה של כת צבאית לא ידועה, ההמונים שיצאו לרחובות וסיכלו את ניסיון ההפיכה העדיפו להסתכל קדימה ולא להחזיר את טורקיה לאחור בכמה עשרות שנים לתקופה של הפיכות צבאיות.

אולם, אין פירוש הדבר שהעם הטורקי רוצה שלטון דיקטטורי, הוא העדיף בתמיכה בנשיא ארדואן את הרע במיעוטו, עכשיו מנסה הנשיא הטורקי לנצל את תמיכת ההמונים בו ולהפוך אותם למליציות עממיות בשירותו בכך שהוא קורא להם להישאר ברחובות במשך שבוע ימים מכיוון ש"הסכנה עדיין לא חלפה".

אחד מסימני הדיקטטורה הוא ההפחדה של השליט את ההמונים, כדי להשלים את תוכניתו להשתלט על מוסדות המדינה צפוי שהנשיא ארדואן יפעל לשמר את תחושת הפחד ולהגביר את חששות הציבור ממצב של חוסר יציבות כביכול כדי להצדיק את צעדי הדיכוי שלו.

הסימנים מעידים על כך שהנשיא ארדואן מכשיר את הקרקע להקמת משטר נשיאותי דיקטטורי של "האחים המוסלמים" בטורקיה, דבר שמזכיר את התנהלותו של הנשיא המצרי מחמד מורסי, נציג "האחים המוסלמים" במצרים, אשר ניסה להשתלט על מוסדות המדינה לאחר שעלה באופן חוקי בשלטון והביא  לכך שהעם המצרי יצא כנגדו והביא להפיכה צבאית שבסופה מצא הנשיא מורסי את עצמו בכלא.

צריך לזכור כי ארדואן נבחר לנשיא טורקיה רק במחצית הקולות של העם הטורקי, המחצית השניה לא רצתה אותו, האם היא תשלים עם מצב שבו הוא הפך לדיקטטור?

ההתנהלות הלעומתית שבה נוקט הנשיא ארדואן נגד הצבא, מערכת המשפט והעיתונות הטורקית עלולה להיות בעוכריו, נכון שכרגע האווירה הציבורית בטורקיה הינה נגד הפיכות צבאיות כאמצעי לשינוי השלטון אולם הדברים עשויים להשתנות אם ארדואן לא יידע לעצור בזמן הנכון.

בפעם הבאה יש להניח שהקושרים יפיקו את הלקחים מניסיון ההפיכה החובבני והחלמאי שהיה בטורקיה הפעם ויעשו הפיכה מוצלחת יותר.