עבור לתוכן העמוד
Menu

"זכות הוטו" של חמאס מונעת הסדר מדיני

הקוורטט מסמן שני יעדים מרכזיים כדי להתגבר על המכשולים בזירה הפלסטינית המסכלים אפשרות להגעה להסדר מדיני עם ישראל – הפסקת ההתחמשות ואחדות פלסטינית. יעדים אלה נידמים יותר למשאלות לב מאשר לתוכנית מדינית ברת יישום. דוח הקוורטט העוסק בסכסוך הישראלי פלסטיני שפורסם ב-1 ביולי 2016 חוזר ומזהיר מפני המגמות הקיימות המסכנות את האפשרות ליישום פתרון שתי המדינות ומפרט שורה של […]

הקוורטט מסמן שני יעדים מרכזיים כדי להתגבר על המכשולים בזירה הפלסטינית המסכלים אפשרות להגעה להסדר מדיני עם ישראל – הפסקת ההתחמשות ואחדות פלסטינית. יעדים אלה נידמים יותר למשאלות לב מאשר לתוכנית מדינית ברת יישום.

דוח הקוורטט העוסק בסכסוך הישראלי פלסטיני שפורסם ב-1 ביולי 2016 חוזר ומזהיר מפני המגמות הקיימות המסכנות את האפשרות ליישום פתרון שתי המדינות ומפרט שורה של המלצות לקידומו באמצעות מו"מ של הסדר שלום.

הקוורטט מכיר בקיומם של שני צדדים להסדר, ישראל והרשות הפלסטינית, ואולם הוא גם מתייחס לכוח המנע של הצד השלישי במשוואה המורכבת של הסכסוך -שלטונות חמאס ברצועת עזה.

בעניין זה דוח הקוורטט מציין כדלהלן:1

"ההתחמשות הצבאית הבלתי חוקי והפעילות המיליטנטית של חמאס, היעדר השליטה של הרשות הפלסטינית בעזה… מזינים את אי היציבות ומסכלים את המאמצים להשיג פתרון על בסיס של מו"מ…

"היעדר אחדות פלסטינית. איחוד הפלסטינית תחת רשות פלסטינית לגיטימית ודמוקרטית על בסיס המצע של אש"ף ועקרונות הקוורטט נותר היעד שבראש סדר העדיפויות. עניין זה קריטי למימוש השאיפות של העם הפלסטיני…

"כל הצדדים חייבים להמשיך לכבד את הפסקת האש בעזה, וההתחמשות הבלתי חוקית והפעילויות המיליטנטיות חייבות להיפסק….

"עזה והגדה המערבית צריכות להיות מאוחדות מחדש תחת רשות פלסטינית לגיטימית ודמוקרטית על בסיס המצע של אש"ף, עקרונות הקוורטט ושלטון החוק, כולל שליטה על פעילים חמושים ונשק בהתאם להסכמים הקיימים".

דוח הקוורטט נוגע אגב אורחא במכשול המרכזי להשגתו של הסדר מדיני כלשהו בין ישראל לפלסטינים. העם הפלסטיני נעדר כיום מנהיגות המסוגלת לקבל בשמו החלטות מחייבות, והוא מפוצל בשטחי הגדה המערבית הנשלטת ע"י הרשות הפלסטינית בהנהגת מחמוד עבאס (אבו מאזן), ורצועת עזה הנשלטת ע"י תנועת חמאס בסיוע קואליציה של ארגוני טרור פלסטיניים אחרים. הנהגת הפזורה הפלסטינית נוקטת אף היא קו מדיני רדיקלי השולל הסדר מדיני עם ישראל על בסיס של פשרה ותומכת במאבק בלתי מתפשר החותר לחיסולה של מדינת ישראל.

שלטונות חמאס ברצועת עזה מחזיקים הלכה למעשה ב"זכות וטו" על כל החלטה מדינית בעלת משמעות שתקבל הרשות הפלסטינית, הנשענת על בסיס הכוח והתשתית הצבאית טרוריסטית שפיתחה, וכן על התמיכה הנרחבת לה היא זוכה בגדה המערבית ובפזורה.

הקוורטט מסמן אפוא שני יעדים מרכזיים כדי להתגבר על המכשולים בזירה הפלסטינית המסכלים אפשרות להגעה להסדר מדינית עם ישראל – הפסקה התחמשות הבלתי חוקית והפעילויות המיליטנטיות של חמאס וארגונים פלסטינים אחרים, ואיחוד מחדש של הגדה המערבית ורצועת עזה תחת שלטון אחד.

הקוורטט אינו מעז להציע דרך להשגת יעדים אלה, וגם אינו נדרש להסביר מדוע שנים של מו"מ וסדרה של הסכמים בין הרשות הפלסטינית וחמאס לא הצליחו להביא לאחדות פלסטינית.

היעדים של הקוורטט נידמים יותר למשאלות לב מאשר לתוכנית מדינית ברת יישום. הזירה הפלסטינית מצויה במאבק סכום אפס בין הרשות הפלסטינית שאינה שולטת ברצועת עזה לבין תנועת חמאס המערערת בגלוי על הלגיטימיות של שלטון הרשות הפלסטינית ופועלת להפלתה ולהשתלטות על מוסדות אש"ף, כדי לזכות בחזקת הייצוג של העם הפלסטיני ולהעמיד מחדש בגלוי את הג'יהאד בבסיס האסטרטגיה הפלסטינית.

סימפטומים רבים של הסכסוך המצוינים בדוח נובעים באופן ישיר או עקיף מהמציאות מהפילוג המשתק בזירה הפלסטינית, המשך הטרור שחמאס מוביל נגד ישראל וחתירתו נגד הרשות הפלסטינית.

1http://www.state.gov/p/nea/rls/rpt/259262.htm