עבור לתוכן העמוד
Menu

התנאים של מחמוד עבאס

ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל, לאחר תשע שנים שלא ביקר בהן שר חוץ מצרי בישראל, חשף טפח ממה שמתרחש מאחורי הקלעים בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות. לישראל יש ערוצים ישירים עם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ והיא מתכננת עמן את כינוסה של ועידת שלום אזורית שמאיימת להנחית את מכת המוות הסופית […]

ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל, לאחר תשע שנים שלא ביקר בהן שר חוץ מצרי בישראל, חשף טפח ממה שמתרחש מאחורי הקלעים בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות.

לישראל יש ערוצים ישירים עם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ והיא מתכננת עמן את כינוסה של ועידת שלום אזורית שמאיימת להנחית את מכת המוות הסופית על היוזמה הצרפתית.

כל המהלכים האלה הם למורת רוחה של הרש"פ והעומד בראשה. מחמוד עבאס מתנהל כמי שכפאו שד, הוא איננו יכול לסרב למדינות ערב, ובמיוחד לנשיא עבד אלפתאח א-סיסי, והוא נאלץ לשתף פעולה עם היוזמה המצרית בעל כורחו.

מחמוד עבאס חושש מאוד שהיוזמה המצרית תטרפד את כל האסטרטגיה שלו בשנים האחרונות של בינאום הסכסוך עם ישראל, גרירתה לפורומים הבינלאומיים ועידוד החרם נגדה.

לכן מחמוד עבאס עדיין לא השיב בחיוב להצעה המצרית לארח מפגש פסגה משולשת בקהיר ביחד עם הנשיא המצרי א-סיסי וראש הממשלה נתניהו.

על פי מקורות פלסטינים, המצרים בוחנים את האפשרות לצרף למפגש הזה גם את עבדאללה מלך ירדן.

מחמוד עבאס חושש שקידומה של היוזמה המצרית ונכונותו לשתף עמה פעולה יהפוך אותה לתחליף ליוזמה הצרפתית, מצרים אומנם טוענת כי היא בעד היוזמה הצרפתית וכי אין סתירה בין היוזמה הזו לבין יוזמתו של הנשיא א-סיסי אולם מדובר ב"מס שפתיים", לכל הצדדים ברור שדינה של ועידה אזורית בקהיר שתשיק משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים איננו כדינה של ועידה בינלאומית בפאריז שמטרתה לנסות ולכפות פתרון על ישראל.

על פי מקורות מדיניים בירושלים ישראל מוכנה למפגש פסגה משולש בקהיר וחידוש המשא ומתן הישיר עם הרש"פ ללא תנאים מוקדמים אך עמדתה של הרש"פ איננה ידועה עד כה.

על פי מקורות בכירים בתנועת פת"ח למחמוד עבאס יש כמה תנאים לפני שייתן את הסכמתו להנעת היוזמה המצרית.

 

א.הודעה ישראלית על הפסקת הבניה בהתנחלויות.

ב.שחרור האסירים הביטחוניים,חברי תנועת פת"ח, שנעצרו בידי ישראל לפני החתימה על הסכם אוסלו ב1993.

ג.צעדים ישראלים לבניית אמון בשטחי הגדה, הסרת הסגרים והמחסומים, הקלות כלכליות וכו'.

ד.הודעה ישראלית כי היא מקבלת את ההחלטות הבינלאומיות בדבר הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 ופתרון בעית הפליטים.

 

אלה הם תנאי הפתיחה של מחמוד עבאס אולם גם הוא יודע כי מצרים לא תוכל להפעיל לחץ על ישראל לקבל אותם במיוחד בכל הקשור להפסקת הבניה בהתנחלויות, מדובר בנושא רגיש שמסכן את המשך קיומה של הקואליציה בישראל וראש הממשלה נתניהו לא יוכל להסכים לכך.

מחמוד עבאס ייאלץ להתגמש, החשש שלו הוא שהוא ייאלץ להגיע לקהיר או לשארם א-שיח' לפגישת פסגה משולשת עם הנשיא המצרי א-סיסי וראש הממשלה נתניהו מבלי שקיבל כל תמורה לפני כן, אז הוא ייאלץ להסביר מדוע הסכים עכשיו לפגישה כזו לאחר שדחה בעבר את כל ההצעות לקיימה.

מצרים קיבלה מישראל את "האור הירוק" לקדם את יוזמתו של הנשיא א-סיסי, גם מחמוד עבאס נתן למצרים, מחוסר ברירה, את "האור הירוק" אולם הוא חושש שמושכות המשא ומתן עלולים להישמט מידיו ולעבור לידיהן של מדינות ערב.

מצרים רואה ביוזמת הנשיא א-סיסי הזדמנות לחזור למעמדה הקודם כמובילה העיקרית מבין מדינות ערב לפתרון הבעיה הפלסטינית, לאחר שאיבדה אותו בשנים האחרונות בגלל התהפוכות הפנימיות במדינה, והנשיא א-סיסי לא ייתן למחמוד עבאס לקלקל לו את ההצגה.

מצרים צפויה להטיל את כל כובד משקלה על מחמוד עבאס לשתף פעולה באופן מלא עם היוזמה.

הנשיא א-סיסי מרגיש ששלטונו מספיק יציב כדי להוביל את היוזמה הזו, שהוא רואה בה הזדמנות היסטורית ,ועל פי מקורות פלסטינים הוא הבטיח למחמוד עבאס כי היעד הסופי של היוזמה הינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצדה של מדינת ישראל ולא שום דבר פחות מכך.

מחמוד עבאס ייאלץ, ככל הנראה, לזרום עם יוזמתו של הנשיא א-סיסי, הוא ינסה לעשות באמצעות המהלך הזה את מה שעשה ראש הממשלה אהוד ברק ליאסר ערפאת במפגש קמפ דיויד בשנת 2000, אז חשף ברק את סרבנותו של יאסר ערפאת באמצעות הנשיא קלינטון, מחמוד עבאס ינסה לחשוף את "פניו האמיתיות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות הנשיא המצרי א-סיסי.

היוזמה המצרית מחזירה לסדר היום הבינלאומי את הבעיה הפלסטינית לאחר היעדרות ממושכת ממנו, מקורות באש"פ טוענים כי בסופו של דבר ההיסטוריה מוכיחה שגם מדינות ערב לא הצליחו לכפות על הפלסטינים שום פיתרון שהם התנגדו לו, כך יהיה גם הפעם, מחמוד עבאס ישתף פעולה עם היוזמה המצרית אך לא יסכים לסטות מ "הקווים האדומים" של הפלסטינים דהיינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים.