עבור לתוכן העמוד
Menu

הבעיות בתורכיה רק התחילו

ההפתעה הגדולה בהפיכת הנפל בתורכיה היא שגם אחרי כל הטיהורים הארוכים והיסודיים של ארדוואן, עדיין היסוד הכמאליסטי, הדבק בערכי המהפכה של אתא תורכ, חזק ובעל שורשים עמוקים בתורכיה. על פי הידיעות יש כבר 8000 עצירים מקרב הצבא, המשפט והמנהל, ומכיוון שאי אפשר להוציא להורג את כולם – אם בכלל – הרי זאת שדרת המנהל של […]

ההפתעה הגדולה בהפיכת הנפל בתורכיה היא שגם אחרי כל הטיהורים הארוכים והיסודיים של ארדוואן, עדיין היסוד הכמאליסטי, הדבק בערכי המהפכה של אתא תורכ, חזק ובעל שורשים עמוקים בתורכיה.

על פי הידיעות יש כבר 8000 עצירים מקרב הצבא, המשפט והמנהל, ומכיוון שאי אפשר להוציא להורג את כולם – אם בכלל – הרי זאת שדרת המנהל של המשטר הבא בתורכיה, אם התנאים יאפשרו זאת.

את ההפיכה הוביל חיל האוויר של תורכיה, ומכאן שאין ממש בידיעות כאילו ארדוואן עצמו ביים את ההפיכה. יכול להיות כי הוא חש במתרחש, ונזהר – אבל זה עניין אחר.

אין ספק כי ארדוואן מנצל את כישלון ההפיכה כדי לקדם את תכניותיו להפוך לסולטאן איסלאמי, אבל זה רק מחדד את הצורך של הכמאליסטים לעמוד על נפשם ולהשיב מלחמה שערה.

מה בעצם קרה? אותו חלק בצבא שעדיין לא טוהר החליט להקדים רפואה למכה משתי סיבות: ראשית לקדם פני מסע טיהורים חדש, ושנית, תוכניתו של ארדוואן לאזרח מיליוני איסלאמיסטים סורים, ושני המהלכים קשורים במאמציו לשנות את החוקה למשטר נשיאותי בעל צביון איסלאמי- כלומר: סולטאנות.

איזרוח הפליטים הסורים היה מגביר את אופייה האיסלאמי של תורכיה,  ומחליש את אופיה הלאומי התורכי.

מדוע זה נכשל? ראשית, לא כל הקצוות נקשרו כהלכה. שנית, הנשיא אובאמה היה הראשון שהביע תמיכה בארדוואן, ומכיוון שהקצינים הכמאליסטים הם פרו אמריקנים, זה הוציא להם את הרוח מן המפרשים, וגם מנע מן המפלגות הפוליטיות לתמוך בקשר. את ההימנעות מלהפיל את מטוסו של ארדוואן באוויר אפשר לייחס לתמיכה האמריקנית בארדוואן, ואולי אזהרה של נאטו ושל ארה"ב ממהלך כזה- אבל זה טעון בירור.  מכל מקום אי אפשר לעשות הפיכה פרו אמריקנית ואנטי איסלאמיסטית כאשר ארה"ב עצמה מעדיפה את האיסלאמיסטים.

אחד הסימנים המרמזים על "בימוי" ההפיכה הן הרשימות המוכנות של הנעצרים. אך את הרשימות האלה כבר הכין מזמן מנגנון המודיעין של מפלגת השלטון האיסלאמיסטית, והן רק הוצאו מן המגרות.

מי שיצא לרחובות וסיכל את ההפיכה היו פעילי מפלגת השלטון. אוהדי הכמאליסטים נשארו בבתיהם על פי בקשת הצבא. אבל בקרוב תציין תורכיה את יום השנה למהפכה הכמאליסטית- ואז ייצאו תומכי המהפכה לרחובות וישיבו מלחמה.

כלומר: הבעיה בתורכיה לא הסתיימה. היא רק מתחילה.