עבור לתוכן העמוד
Menu

האם דחלאן פורש מקרב הירושה?

אחרי ההודעה המפתיעה של ד"ר סאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ,  לפני כמה חודשים, כי הוא מוותר על ההתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ ורואה במרוואן ברגותי את היורש המתאים למחמוד עבאס, הודיע מחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס כי איננו פועל להיות הנשיא הבא של הפלסטינים. בראיון שהעניק לאתר "עמון" הירדני ב-8 ביולי, […]

אחרי ההודעה המפתיעה של ד"ר סאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ,  לפני כמה חודשים, כי הוא מוותר על ההתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ ורואה במרוואן ברגותי את היורש המתאים למחמוד עבאס, הודיע מחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס כי איננו פועל להיות הנשיא הבא של הפלסטינים.

בראיון שהעניק לאתר "עמון" הירדני ב-8 ביולי, אמר מחמד דחלאן כי למרות שסקרי דעת הקהל מצביעים על כך שהוא ומרוואן ברגותי עולים על כל המועמדים האחרים לתפקיד הנשיא של פלסטין, "אינני שואף כרגע לשום משרה ואינני פועל להיות הנשיא, אך הצגת מועמדות לפרלמנט או תמיכה בסיעה מסויימת היא זכות".

דחלאן, שהורחק מתנועת פת"ח אך עדיין נותר חבר הפרלמנט הפלסטיני, רומז בעצם כי הוא יתמודד בבחירות לפרלמנט היה ויתקיימו בחירות כאלה בשטחים מה שנראה כרגע דבר בלתי סביר.

הדברים שאומר מחמד דחלאן בראיון עולים בקנה אחד עם דברים שאומרים מקורביו בשטחים כי הוא ויתר באופן זמני על ההתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ עד להסתלקותו של מחמוד עבאס וכי הוא השלים עם העובדה כי יהיה עליו לחכות לסיבוב הבא בהתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ.

דחלאן סיפר בראיון כי הפך לסוחר נשק וכי הוא רכש נשק עבור כמה מדינות וגם עוסק בתיווך בין מדינות.

"יש לי קשרים חמים וידידות עם אישים בעולם, הייתי מהנדס של הקשרים בין מצרים לאתיופיה, יש לי קשרי ידידות עם סרביה ואני מנצל אותם בצורה חיובית עבור מדינות עפ"י קריטריונים לגיטימיים", הסביר דחלאן.

 

מתקפה חריפה על מחמוד עבאס

מחמד דחלאן טוען בראיון כי היה לו חלק בשכנועו של יאסר ערפאת להסכים לכך שמחמוד עבאס יהפוך ליורשו וכי למעשה עבאס נכפה על העם הפלסטיני.

הוא האשים את יו"ר הרש"פ כי הוא מסתיר סכום של 600 מיליון דולרים מתוך סכום של מיליארד ו400 מיליון דולר שהעביר לו ראש הממשלה הפלסטיני הקודם סלאם פיאד לאחר מותו של יאסר ערפאת.

דחלאן האשים את עבאס "בשחיתות כספית בגלל האינטרסים של בניו על חשבון הפלסטינים".

הוא גילה בראיון שההון של בניו של מחמוד עבאס עולה על 300 מיליון דולר, "אני הוא זה שסידר להם עבודה אצל סלאם פיאד ב 5000 דולר(לחודש), עכשיו הם מדברים במיליונים בעוד העם אוכל עפר וסובל מהם" טען דחלאן.

המתקפה של דחלאן על עבאס באה כעת לאחר שהנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי, שדחלאן מקורב אליו מאוד, נכשל באחרונה במאמציו לפייס בין מחמוד עבאס לדחלאן.

הביקורת של דחלאן על מחמוד עבאס היא גם בעניינים הפוליטיים והמדיניים, הוא טוען כי עבאס הינו נשיא בלתי חוקי שסמכויותיו פגו והוא הסיבה למשבר שבו נתונים הפלסטינים.

לדבריו מחמוד עבאס איננו מעוניין בהקמת ממשלת אחדות עם חמאס שהעולם יכיר בה ויעבוד מולה.

"הכדור במגרשו של עבאס, הוא מרוצה מהמצב הנוכחי הוא דואג לבניו ולא למולדת, איזה נשיא שוהה בעמאן יותר מאשר ברמאללה?" שואל דחלאן.

 

ויתור או טקטיקה?

בתנועת פת"ח מטילים ספק רב בהודעתו של מחמד דחלאן מכיוון שמעשיו בשטח מעידים על כוונות אחרות.

מחמד דחלאן ממשיך להזרים כספים רבים לתומכיו ברצועת עזה וגם בגדה הוא ממשיך לחזק את תומכיו המרוכזים בעיקר במחנות הפליטים.

דחלאן הצליח להקים במחנות האלה כמה קבוצות חמושות של פעילי פת"ח הנאמנים לו ואשר אף מתעמתות בירי עם מנגנוני הביטחון של הרש"פ הנאמנים למחמוד עבאס, דוגמא בולטת לכך הינה מחנה הפליטים בלאטה בשכם.

בהחלט ייתכן כי מדובר בספין תקשורתי של דחלאן היודע היטב כי  הסיכוי שמרוואן ברגותי, המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בבית הכלא בישראל,ייבחר ליורשו של מחמוד עבאס הינו קטן ביותר מכיוון ששום ממשלה בישראל לא תשחרר את מי שנחשב לסמל הטרור של האינתיפאדה השנייה וגם משום שמחמוד עבאס איננו מעוניין בכך.

עבאס רוצה ביורש שיבטיח את ביטחונו ואת עתידם הכלכלי של שני בניו ברגע שהוא יפרוש מהחיים הפוליטיים, הוא ניסה לקדם את צאיב עריקאת לתפקיד הזה אך נכשל בגלל התנגדות חריפה של בכירי פת"ח.

לכן, יש להניח בסבירות גבוהה, כי מחמד דחלאן ימשיך בהכנות האינטנסיביות שלו בשטחים להפוך ליורשו של מחמוד עבאס, הוא ימשיך להזרים כספים ולצייד את תומכיו בנשק ובמקביל ימשיך בלובי הפוליטי שלו בעולם הערבי באמצעות נשיא מצרים ושליט מאע"מ כדי לזכות בתמיכתן של מדינות ערב.

עפ"י פרסומים שונים, מחמד דחלאן נהנה גם מתמיכתו של של שר הביטחון אביגדור ליברמן באמצעות ידידם המשותף, איש העסקים מרטין שלאף, והוא פשוט ממתין לעיתוי המתאים שבו יוכל להכריז כי החליט בכל זאת להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ, הכל עניין של תזמון.